Hur gör man avloppsanslutningen vid tomtgränsen ligger högre upp än avloppsröret som skall anslutas...

Man pumpar...

Hur har det blivigt såhär? Du har väl fått en djupangivelse av kommunen när inkoppling beställdes?
Antar att du har källare? Hur mycket skiljer det?

Köpte en tomt för 4 år sedan där anslutning är framdragen till tomtgränsen. Grannarna är påkopplade på ett minireningsverk.

Killarna som byggde huset missade den viktiga detaljen att kolla hur långt ner anslutningen ligger. Utgående VA kommer ut för djupt och därför fås inget fall. Det är i alla fall min teori... Ska försöka gräva fram avloppet under morgondagen så att jag kan ta reda på exakt höjdskillnad.

Avloppet rinner dock undan men bara pö om pö när det trycker på för mycket...

Har infen källare.

Kommunen skall väl erbjuda fungerbar anslutningshöjd säger mig min
erfarenhet från Simrishamns kommun i Skåne - de kollar in läget och
anpassar sig efter diskussion till ev "särbehov" utan ytterligare anslut-
ningskostnad ... .

Detta har jag inte varit i behov av men flera jag känner ... .

Det är inte kommunen som har dragit fram anslutning. Några tomtägare fick möjlighet att koppla på sig på närliggande minireningsverk.

Ah, inte mer än någon dm mao, eftersom det rinner undan efterhand.
Då kan det gå att frilägga hela lednignen ink en bit av kommunens del och väga in allt rätt, samt skyddsfylla med sand.

Kollade på dina andra trådar och att döma av kompetensen på entreprenanden så kanske dom inte gjort en korrekt rörgrav med skyddsfyll och fall. Då kan det lätt bli sättningar efterhand och rör sjunker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.