Hejsan.
Antar att detta är det enda forumsdelen där folk med denna kunskap finns.
Funderar lite på att bygga mig en vädurspump av små vvs kopplingar/ventiler, bara för skojs skull.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vädurspump

Det jag behöver hjälp med är att hitta en ventil som nr 4 enligt bilden. Dom andra har jag redan hittat men just hittar jag inte, suttit med Ahlsell katalogen och letat utan framgång.
Hydraulic_Ram.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ska fungera om en säkerhetsventil fast "tvärtom". Den ska stänga vid ett för stort flöde/tryck.

Sett ett par olika modeller på dom när man kollar på youtube men hittar dom inte / vet inte vad dom heter på svenska...
Sett vissa har någon slags klaff-modell som slår till när trycket blivit för stort, och någon annan modell som såg ut som en backventil fast fjäderbelastad så den håller sig öppen tills flöder blivit större än fjädertrycket.

Ett klipp kanske hjälper...
[video=youtube;A9W0zx2D7aU]http://www.youtube.com/watch?v=A9W0zx2D7aU[/video]

• Gilla
JoS48
  • Laddar…
Jag har sett beskrivningar på tuben som säger att man ska ha en vanlig backventil, fast käglan ska vara av mässing och därmed väga lite mer än de enkla som är vanliga idag.
Man tar bort fjädern som ser till att den är stängd normalt sett, och monterar backventilen på "fel håll".
När flödet genom ventilen blir stort nog att lyfta käglan så stängs backventilen, och momentet på vattnet som fortfarande är i rörelse driver vatten genom den andra ventilen.

• Gilla
Benke123
  • Laddar…
Oj, tack för snabba svar.

Det kan nog stämma att det går att använda en helt vanlig backventil nu när du beskrev det.

krilleman_215 skrev:
[länk]

Kolla på bilderna, precis vad du söker!

Den finns hos ahlsell med, ska se om jag hittar den!

Edit hittade!

Ahlesell:

4950218 - 1/2"
4950226 - 3/4"
4950234 - 1"
Precis den modellen jag letade efter. Tack!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.