15 493 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
Öka spolmängden i stolen?
Tycker att vår nya toastol spolar alldeles för lite vatten och ofta blir det papper kvar efter spolningen så man får spola en extra gång. Dessutom spolar det inte ur rören riktigt på vägen ner till brunnen.
Går det justera upp spolmängden och är det isf en enkel grej eller får man ringa rörmokarn?
Går det justera upp spolmängden och är det isf en enkel grej eller får man ringa rörmokarn?
På de äldre modellerna kan man bara såga av den cirka 15 cm diameter
och kanske 15 cm höga "manchett" som sitter monterad i botten på toa-
lettstolsryggen kanske 5 cm över botten eller så - resultatet av detta blir
att hela "ryggen" (ner till nämnda 5 cm nivå) spolas om man håller spol-
knoppen uppe till det sluta flöda - detta har jag gjort själv på en Ifö Cera
från cirkus 1970 eller så ... sågar av manchetten gör man tex med borr-
maskin och "sågborr" - dvs cirkelsågborr
... .
MMMVVVHHH
Jag skrev fel - det skall vara Ifö Cascade - inte Ifö Cera ... . De gjordes
från början 1970 till början 1980 ... . Samma lär nog funka för Ifö Aqua
som ersatte Cascade tom 1990 ... .
och kanske 15 cm höga "manchett" som sitter monterad i botten på toa-
lettstolsryggen kanske 5 cm över botten eller så - resultatet av detta blir
att hela "ryggen" (ner till nämnda 5 cm nivå) spolas om man håller spol-
knoppen uppe till det sluta flöda - detta har jag gjort själv på en Ifö Cera
från cirkus 1970 eller så ... sågar av manchetten gör man tex med borr-
maskin och "sågborr" - dvs cirkelsågborr
MMMVVVHHH
Jag skrev fel - det skall vara Ifö Cascade - inte Ifö Cera ... . De gjordes
från början 1970 till början 1980 ... . Samma lär nog funka för Ifö Aqua
som ersatte Cascade tom 1990 ... .
Redigerat:
Om det är en Ifö Sign så har du här två filmer som går igenom proceduren (specialverktyget behövs ej):
[video=youtube;IsqK1gKS45s]http://www.youtube.com/watch?v=IsqK1gKS45s[/video]
[video=youtube;kLhJu3dE7gs]http://www.youtube.com/watch?v=kLhJu3dE7gs[/video]
Stäng av inkommande vatten till stolen och spola ur cisternen innan.
[video=youtube;IsqK1gKS45s]http://www.youtube.com/watch?v=IsqK1gKS45s[/video]
[video=youtube;kLhJu3dE7gs]http://www.youtube.com/watch?v=kLhJu3dE7gs[/video]
Stäng av inkommande vatten till stolen och spola ur cisternen innan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Min taktik är att hålla ner snålspolknappen så länge det behövs.
Protte
Protte
Ja - fast då kommer man ganska snart till ett läge när man spolar
inkommande vatten (ganska mesigt flöde om man matar med tex
10 rör) - en lite mera ambitiös modd av den typ jag skriver om gör
att man spolar hela ryggen ner till botten ... mini-Niagara-fall typ ... .
Edit: som svar till prototypen alltså - eftersom annan hunnit pilla in
inlägg emellan ... .
inkommande vatten (ganska mesigt flöde om man matar med tex
10 rör) - en lite mera ambitiös modd av den typ jag skriver om gör
att man spolar hela ryggen ner till botten ... mini-Niagara-fall typ ... .
Edit: som svar till prototypen alltså - eftersom annan hunnit pilla in
inlägg emellan ... .
Redigerat:
Klicka här för att svara