Jag håller på och fixar med vattnet vid min stuga, och lyckas inte få tryck i pumpen. Det har fungerat förut men efter att jag ändrat lite vill det inte längre.

Jag har en grävd brunn och pumpen, som är en billig pumpautomat från biltema, står i verkstaden ca. 50m bort. Det sluttar nedåt från brunnen, så jag hade faktiskt självtryck med hävertmetoden förut, men inte längre.

Förut hade jag borrat in sugslangen genom översta brunnsringen någon decimeter över marknivå, men nu har jag grävt och borrat in den en halvmeter under mark för frosten. Samtidigt sänkte jag bottenventilen nästan en halvmeter mot botten på brunnen. I pumpänden har jag inte ändrat något, men grejerna har ju varit isärplockade.

I brunnen har jag nu ett T-kors med en rörbit upp där jag kan fylla på vatten, det blir ju högsta punkten på hela sugslangen så jag tyckte det var smart. Men fyller man på vatten där tar det stopp, det fortsätter inte bara att rinna genom och ner till pumpen. Blåser man i röret så kan man trycka igenom vatten så det är inte tätt men det går väldigt tungt. Inte konstigt då det blir många liter i 50m 25mm slang.

Fyller man sugslangen och pumphuset med vatten så försöker pumpen men går bara upp i 2 bar ungefär och kommer inte längre. När man bryter strömmen hörs ett ljud som antagligen är pumpen som går baklänges när trycket går tillbaka. Hur jag än gör lyckas jag inte få pumpen att pumpa vatten, det är som om den inte orkar suga.

Det har alltså fungerat förr, innan jag började greja med sakerna. Tilläggas skall att sist jag startade upp systemet så var vattennivån mycket högre, i dessa torra tider kan den vara bortåt 2m under maxnivå. Jag är inte ens säker på att vattennivån ligger över pumpens nivå längre, kanske detta gör att pumpen inte orkar suga när det säkert är en och annan luftficka på vägen? Eller är det något annat jag missat?

Jag funderar på att köpa en dränkbar pump och spola vatten genom sugslangen för att garanterat inte ha luftfickor men slipper jag så vore det skönt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.