8 735 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Placering av eget avlopp kontra grannens dricksvattenbrunn?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ett nytt hus ska byggas på en bergig tomt mitt emot oss på andra sidan vägen. Efter att de tagit ner ansenliga mängder skog och sprängt berg så har de nu röjt en mindre gata 1-2 meter bred genom skogen ner till vägen, ca 20-30 meter, och det verkar som att nån form av egen avloppsbrunn kommer hamna där. Nån annan rimlig förklaring kan jag inte komma på.
Ca 30 meter därifrån har vi vår dricksvattenbrunn så nu undrar jag vad ni tycker om lämpligheten i detta? Om, jag menar om eftersom jag inte vet detaljer ännu, det ska göras nån sorts dräneringsbädd för avloppet, ställer inte det krav på hur nära dricksvattenbrunnar man får anlägga en sådan?
Vilka lov krävs för att man ska få bygga en avloppsanläggning? Vi har godkänt marklovsansökan som krävdes för att de skulle kunna börja jobbet, men där sägs inget om placering av vatten och avlopp.
Ca 30 meter därifrån har vi vår dricksvattenbrunn så nu undrar jag vad ni tycker om lämpligheten i detta? Om, jag menar om eftersom jag inte vet detaljer ännu, det ska göras nån sorts dräneringsbädd för avloppet, ställer inte det krav på hur nära dricksvattenbrunnar man får anlägga en sådan?
Vilka lov krävs för att man ska få bygga en avloppsanläggning? Vi har godkänt marklovsansökan som krävdes för att de skulle kunna börja jobbet, men där sägs inget om placering av vatten och avlopp.
Låter nära, se nedan från Uppsala kommun
[h=2]Vilka skyddsavstånd gäller till dricksvattenbrunnar?[/h]Avloppsanläggningen bör ligga lägre i terrängen än närliggande dricksvattenbrunnar. Schablonmässigt skyddsavstånd är 50 meter när detta är uppfyllt. Beroende på jordart kan kortare eller längre skyddsavstånd bli aktuellt. Om anläggningen måste läggas ovanför en dricksvattentäkt måste du kontakta en konsult som skriver ett utlåtande angående skyddet för dricksvattnet.
[h=2]Vilka skyddsavstånd gäller till dricksvattenbrunnar?[/h]Avloppsanläggningen bör ligga lägre i terrängen än närliggande dricksvattenbrunnar. Schablonmässigt skyddsavstånd är 50 meter när detta är uppfyllt. Beroende på jordart kan kortare eller längre skyddsavstånd bli aktuellt. Om anläggningen måste läggas ovanför en dricksvattentäkt måste du kontakta en konsult som skriver ett utlåtande angående skyddet för dricksvattnet.
Medlem
· Linköping
· 49 inlägg
Det verkar skilja mellan kommunerna, I Linköping gäller 30 meter. Vid ansökan fick vi skicka in karta hur avloppet skulle placeras och avstånd till vattenkällor, det kom tom en person ut från miljökontoret som kollade över det tillsammans med entreprenören innan vi fick godkänt att börja.
Sen så är det ju dock skillnad på om 3-kammarbrunnen/slamavskiljaren ska ligga på ett ställe, själva utloppet/infiltrationen kan man ju nästan lägga lite var som eftersom vattnet pumpas dit, troligen inte så lämpligt att placera på ett berg heller.
Ja, de 50 metrarna gällde från infiltrationen, inte själva brunnen.Pumba skrev:
Klicka här för att svara