Har problem med att vatten trycks upp genom gummi nippeln som sitter på avloppsröret under vattenlåset till handfatet.
Har bytt ut vattenlåset inkl rör och även gummi nippeln är utbytt. Har även kört med nilfisk avloppsrensare, tänkte att det kanske har bildats en masa gojja i avloppet som gör att vattnet inte rinner undan ordentligt. Inget hjälper.
har jag kanske använt fel typ av gummi nippel, dimensionerna stämmer och allt verkar klämma åt som det ska. När jag googlar på nipplar så finns en djungel och jag funderar vad som menas med "gummi nippel slätände" tex...

Krilleman
Du har stopp i avloppet, vatten tränger upp "fel" väg!

Slätände betyder att nippeln är tänkt att sitta i ett avkapat rör.
Muffände menas såklart då med att den är gjord att sitta i muffen på en rördetalj

Även fast du monterat en felaktig gumminippel och du får en glipa så ska inte vatten tränga upp där. I detta scenario skulle du bara få problem med dålig lukt.

• Gilla
Twix
  • Laddar…
Efter att jag igår kört igenom med nilfisken igår så försökte jag verkligen provocera avloppet med att spola ordentligt i både handfat och toan som står aldeles bredvid utan att något vatten kom upp. Jag gav klartecken till familjen att nu är det bara att börja använda igen. I morse när jag kollade så hade det trängt upp vatten. Det verkar som ett samband med att om någon är å skiter så kommer problemet.
Får försöka rensa lite till, någon som förresten har erfarenhet av nilfisk eller kärcher avloppsrensare? Finns det bättre lösningar?
Är själv lite småbesviken då jag tycker att de bakåtriktade strålarna som gör att slangen äter sig in i avloppsröret i själva verket mestadels spolar skiten tillbaka dit man står...

Krilleman
OK, kan vara värt att kika på luftningen då också. Hur är den konstruerad?

Rör ut på taket? Vacumventil?

• Gilla
Twix
  • Laddar…
Det är en vacumventil tror jag. Vi har inredd vindsvåning och den finns i ena sidan i en typ förrådsdel, där är alltid rumstempererat. Märket är durgo BA 9074 och borde vara monterat när huset byggdes 1979. Röret går direkt ner i källaren till huvudstammen som jag fattar det.
kan detta fenomenen uppstå pga strul med den?
Är det vanligt med problem med det och isåfall vad är det som gör att dom går sönder?

Du kan du lyssna vid ventilen och be familjen uträtta lite simulerade behov i toaletter och handfat, det ska höras att den öppnar och släpper in luft om allt är som det ska.

• Gilla
Twix
  • Laddar…
Detta står på Purus hemsida ang en modell av vacumventil.
"Vakuumventiler är konstruerade för att släppa in luft i avloppssystemet när undertryck uppstår, vid t.e.x spolning av wc. om vattenlåset sugs ur kan installation av en vakuumventil på den del av avloppsröret där utsuget uppstår, förhindra detta.Om vattnet istället stiger vid spolning är problemet det motsatta, det har blivit övertryck i avloppsröret. detta beror oftast på en förträngning i avloppssystemet som hindrar vattnet från att rinna ut. Övertryck kan inte avhjälpas med en vakuumventil, utan kräver att avloppet rensas."
Verkar som det är ett stopp kvar trotts rensningsförsök men jag ska köra en ventil test idag ändå...

När du spolar i toan så uppstår det en "kolv" av vatten som drar fram genom avloppet, framför kolven skjuts luft bort, och bakom sugs luft in.

Normalt så har man ju hela det kommunala avloppsnätet framför det framrusande vattnet, så det uppstår inget nämnvärt övertryck, medan bakom vattnet finns det en relativt liten volym luft, det blir ett kraftigt undertryck, som dels skulle suga ut vatten ur vattenlåsen, dels bromsa flödet så att man riskerar att det uppstår stopp i avloppet, OM det inte finns en avluftning där luft kan sugas in. Det är den rollen som vacuumventilen har.

Om det är stopp i avloppet, eller lokalt bakfall så att det står vatten i hela rörets höjd någonstans på vägen ut till den kommunala ledningen, då får man ju ett övertryck framför vattenpelaren, som också bromsar flödet.

Har du en egen avloppsanläggning så har jag för mig att det skall finnas en avluftning där också, för att släppa ut övertrycket som uppstår.

• Gilla
Twix och 1 till
  • Laddar…
Är på jobbet och har inte hunnit greja något ännu men lägger upp dessa bilder som kuriosa. IMG_1013.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkte igår att det trycker upp lite vatten även fast ingen använder toan/handfatet :sly:...
Vatten måste ju också komma från andra hållet.
Finns en renslucka på röret som går ner, man ser den inte på bilden. Hur rensar man där? Har ingen lust att köra in min nilfisk avloppsrensare där, då rinner väl skiten tillbaka efter slangen på mig.
Har inte haft möjlighet att lyssna på ventilen ännu.

En detalj jag ser på bilden är att du har en 90 graders böj där "problem avloppet" kommer ned, en sådan böj bromsar flödet. Man bör antingen ha 2 st 45 graders böjar eller en s.k "långböj" som iofs. böjer 90 grader men med större kurvradie.

När vattnet forsar ner i din 90 gradersböj så blir det tvärnit när det når botten, och det kan tom studsa uppåt igen. Samtdiigt trycks det på mer vatten uppifrån, trycket ökar. Dessutom är det svårare att få en rensslang förbi böjen.

• Gilla
Twix
  • Laddar…
Krilleman
Lossa försiktigt på rensröret och kolla så det inte står vatten där! Sticket till problem-toan är ju lägst på stammen!

Skicka upp en bild på rensröret!

Hej alla snälla som engarerar sig för att hjälpa..
Mitt problem har tagit en vändning som nästan är lite genant...:o
Problemet har inte varit varit det jag hela tiden trott, vattnet kommer istället uppifrån. Undersidan på blandaren läcker ut vatten lite som den vill och då droppar det precis rakt ner på golvgenomföringen. Det är jävligt lurigt då jag aldrig har lyckats se en enda droppe komma därifrån och inte känns det blött heller när man känner efter under blandaren. När jag fick för mig att blandaren kanske var problemet så tryckte jag toa papper under den och nästa dag var papperet helt blött. Nu blir det blandar byte...

Twix skrev:
Undersidan på blandaren läcker ut vatten lite som den vill
Du har förstås kollat att det inte beror på kondens, med tanke på att vi är i den årstid då risken för kondensproblem på vattenrör är som störst?

Är ganska säker på att det inte är kondensvatten, när det väl kommer så är det säkert minst 1 dl.
Blandaren är ganska slut ändå (kärvar i krandelen) så byter ut den och håller sedan uppsikt.
Nu har jag ju haft tur att detta hände i ett våtrum så ingen vattenskada har uppståt. Värre hade det varit om detta händer i köksblandaren, då hade jag nog inte märkt något förrän det är för sent. Så det blir nog att byta ut där också då den med är rätt gamal...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.