4 158 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
störs minireningsverk av rening av vatten?
Har egen borrad brunn med enskilt avlopp(upponor reningsverk). Allt funkar men vattnet är inte optimalt. De värden som är inskickade visar på förhöjda värden av järn och viss förhöjning av mangan. Det är klart men luktar något som svavelvätet. Detta beror på järnet antar jag. Vi dricker inte vattnet utan kör hem mångaaaaaaaaa petflaskor med dyrt vatten. Nåväl i förebyggande syfte installerade jag avlopp i garaget med tanke på att vattnet måste renas via filter. I garaget står också hydroforen. Har nu tänkt installera ett filter meeen. Har fått reda på att ett filter kan störa reningen i reningsverket. Nu önskar jag sakkunskap kring det smarta att installera ett filter som måste backspolas ut till ett minireningsverk? Har fått motstridiga svar. Upponor menar att det kan skada reningen i reningsverket då balansen blir rubbad av för mycket backspolat vatten. Leverantörer av filter säger sig inte veta att det skulle skada. Vad är sant? Har sett att många på denna sajt verkar ha kunskap och skulle verkligen uppskatta relevanta råd om detta problem.
Precis som du är inne på så kommer Uponor inte att ta något ansvar för att deras anläggning inte renar avloppsvattnet om du har kopplat backspolningen till avloppet. En del backspolningar genererar väldigt mycket vatten under kort tid vilket innebär att man riskerar att överbelasta reningsverket
Nu är jag ingen expert på vattenrening, men exempelvis så slår vissa kemikalier som kaliumpermanganat ut bakteriefloran i minireningsverket vilket leder till att reduceringen av syreförbrukande material och kväve mer eller mindre upphör.
Nu är jag ingen expert på vattenrening, men exempelvis så slår vissa kemikalier som kaliumpermanganat ut bakteriefloran i minireningsverket vilket leder till att reduceringen av syreförbrukande material och kväve mer eller mindre upphör.
Ja! Si dessa avloppsverk!!!
Standard tuber (ser ut som gasolflaskor) kräver mycket vatten vid backspolning. Inte ovanligt att dom ligger på 250-300 liter alltså ungefär lika mycket som ett badkar innehåller. Så om du skulle bada två ggr i vecka och dra ur pluggen och duscha av dig samtidigt så skulle enligt tillverkaren dom inte kunna garantera funktion?! Känns som att det kan vara fel på konstruktionen då?!
Mycket riktigt så är Kaliumpermanganat inte nyttigt vara sig för människa eller bakterie så om man ändå nödgas att använda det så ska man backspola det i en stenkista.
När det gäller rening av järn, mangan och svavelväte finns det moderna filter som bara backspolar en bråkdel vatten. Det är så kallade saltfilter eller jonbytare och fördelen är att man även renar kalken. Det finns ett system som enbart backspolar 70liter och drar 1,3kg salt var fjärde dag. Finns inget avloppsystem som kan klaga på det, för då får vi kasta ut varenda diskmaskin som även dom använder jonbytare.
Så självklart finns det lösning på ditt problem.
Med vänlig hälsning, Morgan
Standard tuber (ser ut som gasolflaskor) kräver mycket vatten vid backspolning. Inte ovanligt att dom ligger på 250-300 liter alltså ungefär lika mycket som ett badkar innehåller. Så om du skulle bada två ggr i vecka och dra ur pluggen och duscha av dig samtidigt så skulle enligt tillverkaren dom inte kunna garantera funktion?! Känns som att det kan vara fel på konstruktionen då?!
Mycket riktigt så är Kaliumpermanganat inte nyttigt vara sig för människa eller bakterie så om man ändå nödgas att använda det så ska man backspola det i en stenkista.
När det gäller rening av järn, mangan och svavelväte finns det moderna filter som bara backspolar en bråkdel vatten. Det är så kallade saltfilter eller jonbytare och fördelen är att man även renar kalken. Det finns ett system som enbart backspolar 70liter och drar 1,3kg salt var fjärde dag. Finns inget avloppsystem som kan klaga på det, för då får vi kasta ut varenda diskmaskin som även dom använder jonbytare.
Så självklart finns det lösning på ditt problem.
Med vänlig hälsning, Morgan
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Järn och mangan är syreförbrukande ämnen som ombildar sig till oxider (även kallad rost på normal svenska). Därför ska man undvika tryckkärl där man blandar luft och vatten typ hydrofor, då järnoxid täpper till och pluggar igen ledningsnätet.
När man renar ett vatten med jonbytare så måste metallen vara syrelöst i vattnet och ej oxiderad. Så du kan bli tvungen att byta tryckkärl om det inte är ett membran tryckkärl du har idag.
När man renar ett vatten med jonbytare så måste metallen vara syrelöst i vattnet och ej oxiderad. Så du kan bli tvungen att byta tryckkärl om det inte är ett membran tryckkärl du har idag.
Man bugar och tackar för den informationen det blir att kolla vad jag har för hydrofor i kväll efter jobbet. Men en fråga till morgan ...går det inte att montera reningen (jonbytare) före hydroforen om den inte är av typen membran tryckkärl? Eller sker reningen i hydroforen? (förlåt min okunskap)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden