Ska lägga ner helt nytt avloppssystem bestående av slamavskiljare med inbyggd fördelningsbrunn och dubbla 15 m infiltrationsrör. Har fått godkänt beslut från kommunen i dokumentet därifrån står: Ledningar jämte slamavskiljare ska skyddas från frost.
Slamavskiljarens högsta del förutom stigarrör kommer hamna 80 cm under markytan, rören 90 cm djupt ner till dryga metern. Infiltrationen kommer bestå av makadam 16/32 Behövs isolering verkligen ovanpå det? Behöver jag isf isolera allt inkl spridarrör/slamavskiljare osv? Med vad isf? Xps skivor eller?

Glömde skriva att jag bor utanför Örebro. Det gamla avloppet och rören som inte är godkänt och ska bytas ut ligger inte djupare, har ingen som helst isolering och har då inte fryst i marken. Däremot har man ju inte lust när man kostar på nytt avlopp att få göra om det pga att det fryser på vintrarna.

Min upphöjda infiltration frös inte i vinter iaf och jag har mindre massor på toppen än du!
Värt att notera är att det var en riktigt kall vinter i år med lite snö!

Dock får jag tillägga att vill kommunen att du ska isolera och skydda mot frost så måste du göra det även om det inte behövs.
Deras ord är lag!

Jo slamavskiljare jämte rör skyddas mot frost står det, men jag undrar om dom menar allt då, spridarrör osv och vad dom egentligen menar med skyddas mot frost.

Med frostskydd menas att det skall återfyllas med tillräckligt mycket jordmassor

Aha, får nog ringa och höra med kommunen vad dom menar, för i beslutet står också att infiltrationen med spridarrören ska läggas minst en meter ovan grundvattennivån vilket är fastställt till 2 meter. alltså blir på ca en meters djup på det djupaste stället. Räcker det för att skyddas mot frost då?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.