5 204 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
För höga värden på COD och Fosfor vid provtagning BAGA EASY
Hej,
Vi har en BAGA EASY slamavskiljare med BIO tank. Vi har inte riktigt fått det att fungera, vid provtagningar så visar det sig att vi har för höga värden på COD (124) och Fosfor (3.12). Har haft servicekillar hos oss som installerat ett ventilationsrör mellan Slamavskiljare och Biotank. Vi har även testat med en "rökbomb" för att se att ventilationen upp över taknock fungerar. Vi har en borrad brunn, funderar på ifall det kan vara något med vattnet in som gör att vi inte får bra resultat vid vattenprovtagning ur Biotanken. Är det någon som kan ge mig råd om hur vi kan komma till rätta med detta problem ? Vi har tecknat ett Serviceavtal med BAGA. Nedan är vårat vattenprov som vi gjorde hos Alcontrol. Tacksam för svar !
M v h
Niclas
Vi har en BAGA EASY slamavskiljare med BIO tank. Vi har inte riktigt fått det att fungera, vid provtagningar så visar det sig att vi har för höga värden på COD (124) och Fosfor (3.12). Har haft servicekillar hos oss som installerat ett ventilationsrör mellan Slamavskiljare och Biotank. Vi har även testat med en "rökbomb" för att se att ventilationen upp över taknock fungerar. Vi har en borrad brunn, funderar på ifall det kan vara något med vattnet in som gör att vi inte får bra resultat vid vattenprovtagning ur Biotanken. Är det någon som kan ge mig råd om hur vi kan komma till rätta med detta problem ? Vi har tecknat ett Serviceavtal med BAGA. Nedan är vårat vattenprov som vi gjorde hos Alcontrol. Tacksam för svar !
M v h
Niclas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen expert på biobäddar men jag har hört att dom kan vara känsliga mot salt.
Du har högt värde av klorid och natrium och bägge två är salter. Gränsvärdet för dom är 100.
Vet inte om det förklarar problemet men det är det ända som sticker ut på dit prov. Det andra är helt normala värden.
Du har högt värde av klorid och natrium och bägge två är salter. Gränsvärdet för dom är 100.
Vet inte om det förklarar problemet men det är det ända som sticker ut på dit prov. Det andra är helt normala värden.
Tack för ditt svar mogge_73. Då till nästa fråga : hur kan man åtgärda de höga klorid och natrium värdena ? Har kollat runt en del men det är en djungel med olika firmor som håller på med vattenrening. Jag misstänker att det inte går att åtgärda med något filter. Någon som kan rekommendera hur jag skall gå vidare ?
M v h
Nicke
M v h
Nicke
Det vill du nog inte veta.... 
Dvs inga billiga grejor..
Man använder sig av en teknik som heter osmosrening. Det är dock så tätta filter att man inte kan genomströmmsrena vattnet. Utan man renar vattnet långsamt och mellanlagrar i en vattentank på ca 200-300 liter. På den monterar man en pump och tryckkärl som sedan förser vatten till ditt hus.
Pris ca. 90-100 000:-
Dvs inga billiga grejor..
Man använder sig av en teknik som heter osmosrening. Det är dock så tätta filter att man inte kan genomströmmsrena vattnet. Utan man renar vattnet långsamt och mellanlagrar i en vattentank på ca 200-300 liter. På den monterar man en pump och tryckkärl som sedan förser vatten till ditt hus.
Pris ca. 90-100 000:-
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan inte sådant här alls men...
NiclasV skriver
Hur kommer det in i avloppet? Saltar ni för mycket på maten?
Det kan väl vara idé att kontrollera vattnet från brunnen, det är ju bara det som sedan hamnar i avloppet.
Kan väl vara läckage in i brunnen från havsvatten. Så'nt är ju inte ovanligt.
Men borde i och för sig märkas lite på smaken på vattnet.
NiclasV skriver
I min värld är natrium + klor = Na+ + Cl- = NaCl dvs koksalt.
Det kan väl vara idé att kontrollera vattnet från brunnen, det är ju bara det som sedan hamnar i avloppet.
Har du inte läst tråden?KnockOnWood skrev:Jag kan inte sådant här alls men...
NiclasV skriver
I min värld är natrium + klor = Na+ + Cl- = NaCl dvs koksalt.
Det är ju vattnet från brunnen som är provtaget.
Man har troligen kommit ner i det som kallas relikt saltvatten.
När det gäller klorid så brukar man uppleva smakförändringar runt 200-250 i klorid (bräckt vatten).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, jag har läst tråden, men kanske lite för slarvigt, och inte de länkade dokumenten i detalj.mogge_73 skrev:
Levde i den villfarelsen att de angivna värdena hade med avloppsvattnet att göra.
Men vi kom väl trots allt fram till ungefär samma slutsats
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om det är för ett hushåll så släpper er anläggning ut lite drygt dubbelt så mycket fosfor som tillåtet om er fastighet ligger i ett område med hög skyddsnivå. Har ni bara normal skyddsnivå är det dock ok.NiclasV skrev:
Fosfor är det enklaste att komma tillrätta med då man lätt kan styra reduceringen med flockningsmedel. Gissar att Baga använder sig av polyaluminiumklorid som så många andra.
Har du serviceavtal så borde det vara Bagas huvudvärk att fixa så att anläggningen lever upp till reningskraven. Har de inte justerat doseringen av flockningsmedel för att komma tillrätta med fosforet?NiclasV skrev:
Vi har justerat doseringen ett antal gånger men det har inte hjälpt. Fick ett sms från baga idag :
"Har haft en tekniker att titta på det och det är den partiella Ptot som tar sig igenom och det löser vi genom att öka flockningsmedlet".
Förstår nog inte riktigt vad det innebär men vi har ökat flockningsmedlet så skall vi ta ett nytt prov om en månad.
Tack alla för era svar !
M v h
Nicke
"Har haft en tekniker att titta på det och det är den partiella Ptot som tar sig igenom och det löser vi genom att öka flockningsmedlet".
Förstår nog inte riktigt vad det innebär men vi har ökat flockningsmedlet så skall vi ta ett nytt prov om en månad.
Tack alla för era svar !
M v h
Nicke
Jag gissar att Bagas problem är att de bara pytsar i flockningsmedlet i slamavskiljaren. För att få full effekt av flockningsmedlet ska det blandas om med vattnet, inte bara droppa ner i slamavskiljaren.
För att få ner reduceringen till 90% går det åt mellan 25 till 50 liter flockningsmedlet per år, förutsatt att det blandas om i avloppsvattnet. Hur stor förbrukning har ni idag?
För att få ner reduceringen till 90% går det åt mellan 25 till 50 liter flockningsmedlet per år, förutsatt att det blandas om i avloppsvattnet. Hur stor förbrukning har ni idag?