Hej. Hade tänkt använda mig av en gammal brunn för dricksvatten som längre inte används. Är så att jag funderar på att samla regnvatten i denna för att sedan använda för vattning mm.

Då är min fråga. Hur gör man den tät nertill??
I botten ligger sten och så kommer det upp ett rör därifrån det har hämtats vatten av pumpen.
Finns det något sätt o få det helt tätt så att vatten kan samlas o stå där för att man sedan ska kunna pumpa upp det med en pump t.ex?
Är en brunn med cementringar ca 4-5 meter djup

Har ni frågor är det bara ställa dom. Ser mer än gärna fram emot svar på lösningar
 
Det är bara till att kasta ner betong om du vill få den tät.
Har du nån lösning på hur du gör när brunnen blir full? Nåt överrinningsskydf
 
Är det inte lite att gå över ån för att hämta vatten? (Förlåt - kunde inte låta bli...)
Har brunnen sinat eller varför inte bara använda grundvattnet i brunnen för bevattningen?

Om det är så att brunnen sinat och är helt torr eller inte ger något vatten kan du nog som gadeberg skrev gjuta en botten av betong (ev med någon form av tätband runt kanten) för att få en tät behållare.

PS Välkommen till forumet!
 
Jo nåt sånt jag tänkte mig med. Bra att man bekräftar tankegångarna man hade.
Jo Ingenjören. Har inte tagit reda på det exakt men vad jag fattat så är det nåt rör eller nån pump som fastnat i röret som går ner från brunnen till grundvattnet. (har ingen aning om det stämmer eller inte).
Dock finns det inget vatten där nu. Så mycket vet jag.

Sen är det ju så att jag behöver bli av med lite vatten från ränna som jag lägger på min garageuppfart. eller nerfart rättare sagt. Så hade varit smidigt o leda det till brunnen istället. Även stupröret från garagetaket behöver jag leda bort från husgrunden
 
Om du ska leda dit så mycket vatten bör du fundera över volymen...
En 4m djup brunn med 1m diameter blir ca 3m3.
25m2 tak + 25m2 garageuppfart + en regnskur på 20mm blir snabbt 1m3 vatten och under hösten när du inte vattnar regnar det betydligt mycket mer än så....
Du måste alltså kunna leda bort vatten även någon annanstans om det ska fungera.
(eller ständigt hålla undan i brunnen mha pumpen)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.