Hej, vi har en villa på landet. Egen djupborrad brunn.
Vi har under en tid till och från haft dåligt tryck i ledningarna. Inte noll, men dåligt. Jag fick då tipset att fylla på luft i hydroforen, vilket jag gjorde igår enligt följande: Stängde av pumpen, tömde hydroforen på vatten så att det återstod cirka 2/3 vatten. Därefter fyllde jag på luft till cirka 4 bar vilket är lika med frånslagsvärdet. Den slår till på knappt ganska precis 1,8 bar. När detta var gjort slog jag på pumpen igen och då fyllde den hydroforen till knappt hälften. Sedan har vi använt vatten och hydroforen har vid något tillfälle tömts helt. När trycket har varit på knappt 1,8 så att pumpen har satt igång har hydroforen börjat fyllas igen men bara så länge som pumpen har gått (d v s till 4 bar). Därefter har pumpen slagit ifrån och hydroforen har inte fyllts på med mer vatten (vilket har blivit knappt halvvägs). Nu till det konstiga:
Nyss tömdes hydroforen när vi använde vatten men trycket sjönk till en bit under tillslagspunkten utan att tryckvakten slog till. Det verkar dessutom som att pumpen jobbar (en liten lampa på överhettningsskyddet lyser) men inget händer med trycket. Det ligger nu stilla på cirka 1,6.
En - ganska osannolik - orsak kan vara sinande brunn. Men kan det finnas någon annan orsak? Kan det ha att göra med tryckvakten?

Du får inte dåligt tryck av att det är för lite vatten i hydroforen. Det som händer då är att pumpen slår till och från alldeles för ofta.

Tryckvakten kan bli dålig. Jag har haft en pump med en gammal tryckströmbrytare som bekade ihop.

Problem med tryckvakten(tryckströmbrytaren) brukar vara rost/smuts i inloppet till
tryckvakten.
Det lilla hålet in till membranet blir igensatt vilket gör att tryckvakten blir lurad.
Tag loss vakten och skruva ut dom 6 skruvarna till membranet och rengör alltihopa,
man kan inte ana hur mycket smuts som samlas där.
Kolla även röret upp till tryckbrytaren, brukar också bli igensatt.

Okej, utifrån era svar tolkar jag det som att ni misstänker att det är tryckvakten som är boven i dramat. Det låter "skönt" - att byta den (eller möjligen rengöra) låter ju inte som ett så svårt eller dyrt jobb.

Tack för feedback!

Förresten: vad behöver jag göra för att kunna ta bort tryckvakten (utan att jag får en stöt eller att vatten forsar ut) och utföra en rengöring? Stänga av strömmen till pumpen? Stänga av inkommande vatten? Kanske något annat?

En sudd med lin och len klick locher pasta eller om nöden tryter gängtape.

mvh

Det lutar faktiskt lite åt att det är vattentillgången som inte är så bra. Kan den ganska regnfattiga sommaren här i Mälardalen innebära mindre vatten i brunnen? Det lustiga - i så fall - är att grannen, som har sitt borrhål 5-10 meter från vårt, inte har märkt av något kvantitetsproblem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.