6 199 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Hur har rörisen burit sig åt för att montera detta?
Har en gammal panna jag ska slänga ut. När jag stod och tittade på den kom jag att fundera på hur i he.. de har monterat ihop pannan med radiatorkretsen? Det går två rör från pannan upp till taket där de går på de stora rören i radiatorsystemet. Och dessa två rör är byggda av gängade stålrör med div böjar osv. Och de är fastgängade på pannan och vidare hela vägen upp till rören där de ansluter, gängade där med.
Enda sättet jag kan komma på att montera ett dylikt rör är att snurra på hela pannan, men så har de naturligtvis inte gjort, och det är ju två rör? Så hur tusan har de gjort när det är högergänga hela vägen?
Enda sättet jag kan komma på att montera ett dylikt rör är att snurra på hela pannan, men så har de naturligtvis inte gjort, och det är ju två rör? Så hur tusan har de gjort när det är högergänga hela vägen?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Men om du nu är så nyfiken att du ställde frågan (en mycket intressant fråga, så jag är glad att du gjorde det), är inte den optimala upplösningen på mysteriet att faktiskt back-tracka genom att demontera "icke-förstörande" på så sätt som GK100 & Trappa beskriver. 
/U
/U
Trappa har ju löst mysteriet. Muffen under termometern skruvas upp helt på röret i överkant av bilden, då släpper röret i underkant av bilden.
Men hur tätade man en sådan koppling med lin och pasta förr i tiden? Den nedre delen är ju bara att göra som vanligt, men det går ju inte att lägga lin på långgängan före man sätter på muffen? På bilden ser det ut som det är en låsmutter ovanför muffen, lägger man lin och pasta mellan muffen och låsmuttern?
Men hur tätade man en sådan koppling med lin och pasta förr i tiden? Den nedre delen är ju bara att göra som vanligt, men det går ju inte att lägga lin på långgängan före man sätter på muffen? På bilden ser det ut som det är en låsmutter ovanför muffen, lägger man lin och pasta mellan muffen och låsmuttern?
Det som var så bra med lin å pasta var just att man kunde backa och det blev tätt ändå när vattnet kom på.mexitegel skrev:Trappa har ju löst mysteriet. Muffen under termometern skruvas upp helt på röret i överkant av bilden, då släpper röret i underkant av bilden.
Men hur tätade man en sådan koppling med lin och pasta förr i tiden? Den nedre delen är ju bara att göra som vanligt, men det går ju inte att lägga lin på långgängan före man sätter på muffen? På bilden ser det ut som det är en låsmutter ovanför muffen, lägger man lin och pasta mellan muffen och låsmuttern?
Jo, det är sant, men jag trodde inte det gick att backa så långt som på bilderna utan risk för läckage?
Jag föredrar själv lin och pasta när jag vvs:ar, men så hardcore som det är på dessa bilder har jag inte gjort
Jag föredrar själv lin och pasta när jag vvs:ar, men så hardcore som det är på dessa bilder har jag inte gjort


