Behöver installera vattenfilter till mitt dricksvatten från grävd brunn.

Finns ju en väldig massa tillverkare / leverantörer.
Priserna varierar ju ganska mycket med. (I mitt fall ca 14 - 28000.)

Någon som köpt nyligen och har några råd om vilka man kan handla av och vilka man bör undvika?

Hade ett vattenfilter men tog bort det, först och främst är det viktigt att analysera vad som är problemet med ditt vatten, genom en vatten analys. Jag gjorde en vattenanalys och den visade att jag hade saltvatten i min brunn?Eller relikt vatten! Har själv grävd brunn och det visade sig att vattenfilter+avhärdningsanläggning saltade vattnet ordentligt vilket i sin tur gjorde att alla maskiner som var anslutna till vatten fick rejält med stryk. Så mitt råd är att gå till grunden med din brunn och se vad som är problemet, eventuellt rengöra brunnen och fylla ny sand i botten, eller om den läcker in uppifrån lägga en cementring och täta. Nuförtiden gör man oftast enklaste lösningen tex bara slänga in ett filter sen är allt frid och fröjd men man har inte åtgärdat problemet.

Brunnen är grävd i höstas enligt konstens alla regler och vattenprov är taget 2 gånger, en gång i höstas och en gång nu.
Så problemen vet jag ( hög järnhalt + aggresivt).
Men min fråga var ju vilken leverantör man vågar välja.

din pump sätter oftast gränsen pga behov av backspolning.
välj ett underhållsfritt järnfilter. dvs UTAN kaliumpermanganat
ett kombifilter ex magnodol (höjer ditt pH) i kombination med mangandioxid löser ditt problem.
Birm är för lätt varpå det ej går kombinera med magnodol (väger mer och lägger sig därmed under birmmassan)
Hur ser dina värden ut?

pH 6,8
Alkanitet 17
Järn 1,3
Mangan0,16
Färg 20

Har fått bra pris från Kvalitetsfilter i Luleå på en kombirenare.
Skiljer ca 10000 mellan dom och vissa andra så man blir ju lite fundersam varför.
Visst, de ska inte bara va priset man går efter, men i en redan hårt ansträngd byggbudget
så har de ju en rätt stor betydelse.
Har ej köpt varken pump eller hydrofor. Tänkte det kanske är bäst att välja filter först och det andra därefter.
Galvad eller glasfiber? Volym på hydrofor?
Ett normalhushåll 144m2 2 vuxna 2 barn, badrum + wc med dusch.

Nu vet jag inte vilket filter du har kikat på men beroende på filtermassa och storlek behöver du ett visst
backspolningsflöde. 20-30liter/min är bra riktmärke.
Då du har mycket järn ska du satsa på en hydrofor. Större är bättre men budgeten sätter såklart gränsen. 150-200l på ett normalhushåll.
När pumpen är installerad behöver du mäta upp verklig pumpkapacitet som du får där filtret ska stå.
Det finns inget värre än rörisar som litar blint på vad pumpen ger enligt spec och tror den levererar detta på flera meters stigning samt tryckförlust i rör.

Krilleman
jms har löst alla mina vattenproblem bra! d^_^b Aldrig omöjliga!

Hej! Vill bara göra ett inlägg om vilket märke ni inte ska köpa. Köp inte från företaget Filtrena AB, de är i min mening ett oseriöst företag som inte tar ansvar för sina undermånliga produkter. Jag har två vattenfilter från dem och båda har orsakat omfattande vattenskador i mitt pannrum. Jag har lagt några bilder på min hemsida om någon vill se vad som kan hända med deras produkter, http://www.mickels.eu/Vattenfilter.htm

Filtrena är ett oserisöt företag som bara ser till sin egna ekonomiska vinning och tar inget som helst ansvar för sin produkter!​

karl oskar skrev:
Nu vet jag inte vilket filter du har kikat på men beroende på filtermassa och storlek behöver du ett visst
backspolningsflöde. 20-30liter/min är bra riktmärke.
Då du har mycket järn ska du satsa på en hydrofor. Större är bättre men budgeten sätter såklart gränsen. 150-200l på ett normalhushåll.
När pumpen är installerad behöver du mäta upp verklig pumpkapacitet som du får där filtret ska stå.
Det finns inget värre än rörisar som litar blint på vad pumpen ger enligt spec och tror den levererar detta på flera meters stigning samt tryckförlust i rör.
"Då du har mycket järn ska du satsa på en hydrofor"!! Nej! Nej! Nej!
Järn+syre = Järnoxid vilket slammar igen ledningsnätet.

jordraketen skrev:
pH 6,8
Alkanitet 17
Järn 1,3
Mangan0,16
Färg 20

Har fått bra pris från Kvalitetsfilter i Luleå på en kombirenare.
Skiljer ca 10000 mellan dom och vissa andra så man blir ju lite fundersam varför.
Visst, de ska inte bara va priset man går efter, men i en redan hårt ansträngd byggbudget
så har de ju en rätt stor betydelse.
Har ej köpt varken pump eller hydrofor. Tänkte det kanske är bäst att välja filter först och det andra därefter.
Galvad eller glasfiber? Volym på hydrofor?
Ett normalhushåll 144m2 2 vuxna 2 barn, badrum + wc med dusch.
Har du mer värden? Hårdhet, humus (kemisk syreförbrukning COD)

Ring ut någon firma så dom mäter ditt vatten direkt från din kran. pH-värdet ökar när vattnet syresätts.

Ett vanligt filter kostar med automatik ca 10-12 000:- beroende på vad du har för filtermassa.

Finns många firmor som tycker att just deras filter är dom bästa, och självklart är det ingen som har just deras egenskaper. Kolla runt ordentligt och se till så du får det förklarat för dig ordentligt. Och fråga när och hur du servar filtret, när du behöver byta massor, och vad DET kostar.

Kapar tråden och undrar om någon köpt från klimat-comfort?

Har kollat runt på olika filter och ser att de finns allt från 5000 till 50000 och mer antagligen. Vad är den stora skillnaden? Ser ingen anledning att lägga ut massa pengar om man får jobbet gjort till en mindre summa.

Med risk att verka dryg. :)

Precis som det finns bilar som kostar mellan 1500kr och 15 miljoner, så misstänker jag att du inte åker omkring i en 1500kr bil bara för att det var det billigaste du hittade.
Och precis som fordon finns det olika för olika saker. Allt hänger på vad du ska rena, hur mycket det är, hur länge!

Saker som tryckkärl, brunn och andra förutsättningar kan påverka ditt val av filter.

Ett exempel!
Det finns pH-justerande filter från 5000;- där du måste byta massan två till tre gånger om året för ca 1000-1500kr gången. Ska du ha ett sådant filter året runt så blir det inte billigt i längden.

Ett automatiskt filter där du bara fyller på massan 1gång per år för ett par hundra som då kanske kostar 12000:- i inköp blir då helt plötsligt väldigt billigt på 10år.

Det är som med allt annat man köper, man får det man betalar för.

Med vänlig hälsning, Morgan

Jag förstår eller hoppas att man får mer kvalitet om man lägger ut mer pengar. Är väl lite som att köpa på biltema jämfört med märkesverkstad.

Det jag tittat på är det här: http://www.klimat-comfort.se/filtermodeller-info/järnautomatf.35linfo-2380071

Förstår att det inte är samma sak men ekonomin tillåter inga riktiga utsvävningar just nu. Undrar därför om de bara är skit eller om de skulle klara kanske 3-5 år för att sen sätta in de real deal så att säga.

De vi behöver åtgärda är ett järnvärde på 1.86 mg/l och ett ph värde på 6

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.