2 304 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Isolering av avloppsrör till sluten tank
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Tjenare!
Köpte för en tid sedan en sommarstuga som jag även vill kunna nyttja på vinterhalvåret och då går tankarna kring hur jag bör göra med avloppet. Huset står på plintgrund på berg och detta bidrar till att röret säkerligen inte ligger tillräckligt djupt. Tanken befinner sig ca 15 m ifrån huset och jag bor på västkusten. Vilken typ av isolering bör jag använda, bör jag komplettera med värmekabel?
Med vänlig hälsning, Alex
Köpte för en tid sedan en sommarstuga som jag även vill kunna nyttja på vinterhalvåret och då går tankarna kring hur jag bör göra med avloppet. Huset står på plintgrund på berg och detta bidrar till att röret säkerligen inte ligger tillräckligt djupt. Tanken befinner sig ca 15 m ifrån huset och jag bor på västkusten. Vilken typ av isolering bör jag använda, bör jag komplettera med värmekabel?
Avloppsrör behöver normalt inte ligga frostfritt. De är ju normalt tomma. Avloppsvattnet hinner inte frysa på sin väg mot tanken.AlexanderO skrev:Tjenare!
Men om det nu handlar om en sträcka på 15 meter, då kanske jag har fel? Någon mer professionell får rätta mig i så fall.
Lägg markskivor ovan avloppsrören när du gräver ner dem, inte säkert att det behövs men det är bättre att vara på den säkra sidan. Då bromsar du tjälen på sin väg ner i marken.
15 m är inte så värst dyrt heller.
15 m är inte så värst dyrt heller.
Klicka här för att svara