Medlem
· västra götaland
· 3 inlägg
Kan inte svara på just det filtret, men dom verkar dyra på Reverse Osmosis. Deras RO400 kostar 6200SEK, från APEC kan du köpa ett likvärdigt för 385 USD, nu nedsatt i kampanj till 299 USD. Jag har köpt två system från APEC, enkla att installera, inga problem, bra kvalitet.
Men på Biltema så har dom Biltema original! Det är tur, vem vill riskera å få en Biltema kopia....Frågetecknet skrev:Jag förstår eller hoppas att man får mer kvalitet om man lägger ut mer pengar. Är väl lite som att köpa på biltema jämfört med märkesverkstad.
Det jag tittat på är det här: [länk]
Förstår att det inte är samma sak men ekonomin tillåter inga riktiga utsvävningar just nu. Undrar därför om de bara är skit eller om de skulle klara kanske 3-5 år för att sen sätta in de real deal så att säga.
De vi behöver åtgärda är ett järnvärde på 1.86 mg/l och ett ph värde på 6
F´låt det är OT men var tvungen...
Jag tycker inte att du ska tänka på att vattenfilter har olika kvalitet. det hänger mer på innehållet och hur man använder massan.Frågetecknet skrev:Jag förstår eller hoppas att man får mer kvalitet om man lägger ut mer pengar. Är väl lite som att köpa på biltema jämfört med märkesverkstad.
Det jag tittat på är det här: [länk]
Förstår att det inte är samma sak men ekonomin tillåter inga riktiga utsvävningar just nu. Undrar därför om de bara är skit eller om de skulle klara kanske 3-5 år för att sen sätta in de real deal så att säga.
De vi behöver åtgärda är ett järnvärde på 1.86 mg/l och ett ph värde på 6
Tar du det filtret du tittat på så är det en filtermassa som fungerar under väldigt speciella förutsättningar.
Du måste ha ett högt ph värde (vilket i ditt fall du inte har) för att du ska kunna bli av med järnet/manganet ur filtret.
Det innebär att om det filtret ska fungerar måste du även köpa ett ph filter och sätta först.
Det svåra är inte att rena vattnet det svåra är att rena filtermassan. En populär filtermassa är just dessa oxidantiska massor då dom ofta fungera hyfsat i 1-2 år även om du inte lever upp till kraven, sen måste du byta massor.
Har man såna högt järnvärden som du har spelar vattnet i övrigt stor roll ex. COD=Humus. humus binder järnet till sig vilket gör att järnet blir svårare att fälla ut vilket kan resulterar i att järnet fäller ut efter filtret.
Nu har jag inte alla värden på ditt vatten men om du har ett sånt lågt pH värde med det höga järntalet skulle jag satsa på en två delad lösning där du lyfter pH´t och renar det redan oxiderade järnet efter det skulle jag sätta ett klarjärnfilter (saltfilter). Den lösningen gör även att du tar ev. hårdhet i vattnet. ca kostnad 35 000:-
Då behöver du inte fundera på om järnet hinner fälla ut eller inte. en sån lösning ställer inga krav på övrig utrustning eller tryck på pumpen.
Har du lågt humustal kan det räcka med det första filtret och en syresättningshydrofor. ca pris 20 000:-
Allt hänger på värdena i vattnet och att inte ha ett komplett vattenprov som grund är som att börja renovera motorn när det är fel på avgassystemet.
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
I en grävd brunn brukar man hänga ett par perforerade plasthinkar fyllda med brunnskalk ( under 100 kr säcken på Granngården) på olika nivåer för att råda bot på pH:t. Kolla åtgång efter ett år och lär dig påfyllningsintervallerna.
Det är så billigt och bra så att filterförsäljarna hittar på konstigheter för att avfärda idén.
Själv häller jag kalket i en modifierad hydrofor då jag har borrad brunn. Funkar oklanderligt.
Det är så billigt och bra så att filterförsäljarna hittar på konstigheter för att avfärda idén.
Själv häller jag kalket i en modifierad hydrofor då jag har borrad brunn. Funkar oklanderligt.
Klicka här för att svara