Hej!

Centrifugeringen har börjat ge upp i vår tvättmaskin och jag tänkte kolla om det möjligen är kolen som tagit slut..

MEN!!

Jag hittar inte kolen 😱

Vart sitter kolstiften? Har lossat bakre lucka och det ända jag ser är enligt bilderna.. ImageUploadedByByggahus.se1381166174.215819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1381166188.297212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade kolet och kunde konstatera att det inte va felet.. Fan!!

Fler troliga fel??
 
Kolet? Är väl två st? Och på andra sidan motorn som du syns längst ner på bilden.
Kollat att kretskortet inte har nåt bränt?
 
Jo, är två. Men kollade faktiskt bara ett. Det va så mkt kvar att jag bedömde det högt osannolikt att det andra skulle vara slut.. Borde ju vara hyfsat jämnt slitage.. Eller???
 
Ja, borde va så. Men har du inte kollat så är du inte säker ...
 
Hur menar du med att "centrifugerigen börjat ge upp"?

Det är inte möjligtvis så att maskinen vibrerar onormalt mycket och därför automatiskt sänker centrifugeringshastigheten? Så kallad vibrationskontroll som finns på många maskiner...
 
När maskinen är klar har den inte centrifugerat. Tvätten är blöt.
Om jag då manuellt väljer centrifug-program så knastrar och rosslar maskinen.. Om jag då stänger av och försöker med centrifug igen så fungerar det ibland...
 
programkortet skulle jag gissa på
 
Garanterat kolen, hade samma problem med min, plocka bort motorn, då är det lättare att se, har för mig att det är snäpplock över kolen.

Mycket lätt att byta, jag tog några kol av en kompis som jobbar med truckar som jag slipade till så dom passade.
 
Kan den tömma vattnet utan bekymmer?
Hur mycket var det kvar av kolen? De är ca 4 cm från början.
Kolla även så att kolen kan röra sig fritt så de inte fastnat och inte når fram
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.