29 144 läst ·
10 svar
29k läst
10 svar
Värmekabel i vattenrör
Hej,
Vi har under många år haft problem med att vattnet frusit i vår sommar stuga med torpargrund där vattnet är draget under huset i 16mm koppar rör och en snurrad värmekabel runt dem och sedan issolering. Nu har vattenrören gått sönder igen och jag funderar på att byta ut rören till 25 eller 32 mm och lägga en värmekabel i dem med termostat. Det handlar om ca 10 meter rör totalt (20 meter för både varmt och kallt vatten).
Någon som gjort detta och har tips på hur det ska göras eller vad det kostar på ett ungefär?
Mvh,
Robert
Vi har under många år haft problem med att vattnet frusit i vår sommar stuga med torpargrund där vattnet är draget under huset i 16mm koppar rör och en snurrad värmekabel runt dem och sedan issolering. Nu har vattenrören gått sönder igen och jag funderar på att byta ut rören till 25 eller 32 mm och lägga en värmekabel i dem med termostat. Det handlar om ca 10 meter rör totalt (20 meter för både varmt och kallt vatten).
Någon som gjort detta och har tips på hur det ska göras eller vad det kostar på ett ungefär?
Mvh,
Robert
Låter ju som om du har något fel på värmekabeln eller termostaten som styr den. Ska ju fungera precis lika bra med den lösning som du har idag om rören är ordentligt isolerade och termostat och värmekabel fungerar som de ska.
Du behöver en värmekabel för resp rör samt anslutningar för genomföring av värmekabeln. Kolla på t ex Rinkaby rörs hemsida för priser och de detaljer du behöver.
Du behöver en värmekabel för resp rör samt anslutningar för genomföring av värmekabeln. Kolla på t ex Rinkaby rörs hemsida för priser och de detaljer du behöver.
Nu har rören brustit och jag önskar dra om allt en gång för alla och skulle vilja veta vad det bästa sättet är:
1. Behover jag ha värmekabel i både varmvatten och kallvattenledningen?
2. Ska jag dra PEM eller PEX rör?
3. Någon som har bra tips på värmekabel att ha i rören?
4. Någon som har bra tips på termostat till dessa?
Mvh,
Robert
1. Behover jag ha värmekabel i både varmvatten och kallvattenledningen?
2. Ska jag dra PEM eller PEX rör?
3. Någon som har bra tips på värmekabel att ha i rören?
4. Någon som har bra tips på termostat till dessa?
Mvh,
Robert
Är det för att kunna nyttja vattnet på vintern? Annars är det enklare med att montera in tappställen så du kan tömma systemet.
Annars är det normat inkommande vatten som frostsäkras.
Men dra rör i rör, i med värmekabel i båda, sedan en speciell y-koppling.
Ett tips är att kunna slå på slingorna innefrån huset.
Annars är det normat inkommande vatten som frostsäkras.
Men dra rör i rör, i med värmekabel i båda, sedan en speciell y-koppling.
Ett tips är att kunna slå på slingorna innefrån huset.
PEM-slang har den fördelen framför koppar att den för det mesta inte går sönder när det fryser i den. Du kan ha en värmekabel i varje rör, men du kan också ha en värmekabel på utsidan. Givetvis måste då isoleringen ligga runt båda rören tillsammans.
Erik
Erik
Tackar!
Ja, det är för att kunna utnyttja vattnet på vintern!
Vad är max temperaturen man kan ha i ett PEM rör? (bör jag ha FLEX för varmvatten?)
Om jag lägger en självbegränsande värmekabel i kallvattenröret kommer inte den då alltid att dra el? Behöver jag då en manuell knapp för att stänga sätta på värmen?
Mvh,
Robert
Ja, det är för att kunna utnyttja vattnet på vintern!
Vad är max temperaturen man kan ha i ett PEM rör? (bör jag ha FLEX för varmvatten?)
Om jag lägger en självbegränsande värmekabel i kallvattenröret kommer inte den då alltid att dra el? Behöver jag då en manuell knapp för att stänga sätta på värmen?
Mvh,
Robert
Jag har en självbegränsande värmekabel till vattnet från min brunn. Den styrs av en termostat vars sensor sitter där slangen är som mest utsatt för frost.
I ditt fall skulle du kunna ha en termostat som slår på strömmen till värmekabeln när temperaturen i krypgrunden är lägre än t ex +2 C.
Att kabeln är självbegränsande innebär att den bara värmer där det finns behov. När värmen ökar ökar också resistansen i värmekabeln och den tillförda värmen minskar på det partiet.
I ditt fall skulle du kunna ha en termostat som slår på strömmen till värmekabeln när temperaturen i krypgrunden är lägre än t ex +2 C.
Att kabeln är självbegränsande innebär att den bara värmer där det finns behov. När värmen ökar ökar också resistansen i värmekabeln och den tillförda värmen minskar på det partiet.
Har kolla lite på en vämekabel från RInkaby Rör. http://www.rinkabyror.se/artikel/kima-gron-2-m/ Någon som monterat en sådan i en redan existerande vattenledning? Vi har ju ca 20 meter och det är väldigt lite jordmån så det fryser med säkerhet om när det blir kallt. Nu stänger vi av vattnet vid tomtgräsen och tömmer ur systemet på vatten. Hur gör man när man kommer till kopplingen/slutet? Använder man någon speciell koppling där det finns plats för slangen att komma ut?
Klarar man att montera detta själv eller behöver man en rörmokare till hands?
Klarar man att montera detta själv eller behöver man en rörmokare till hands?
Den typ av värmekabel blir för varm om man under en tid inte spolar vatten, temperaturen blir så hög att det gynnar bakterietillväxten som kan nå ohälsosamma nivåer. Satsa på en självbegränsande eller den typ du har gett exempel på men då bara för att tina vattnet när det har frusit och den däremellan får vara avslagen.
Planen är att ha en termostat kopplad till värmekabeln. Tror en bekant pratade om en variant som var på i 15 min och sen stängde ner i 45 min och sen värmde i 15 osv. Hörde också att någon haft en kabel som var på hela tiden och att det då påverkade att det kalla vattnet i kranen inte gick få kallt...
Vad tror du om detta?
Vad tror du om detta?
Klicka här för att svara