Behöver placera vattenmätaren utomhus. Och dela inkommande vatten till 3 hus.
Tänkte bygga ett litet skåp att montera allt i.

Hur tjock isolering behövs? Blir ingen värme i skåpet.
Ska man isolera mot marken eller utnyttja värmen från marken?

I samma skåp kommer även en el-central och fördelningspunkt till husen.

Ja du hur kallt har du på vintern...

det där är ingen vidare lösning och ja tycker du ska tänka om. Antingen värme i utrymmet eller flytta utrymmet inomhus. Blir bara problem att ha vatten i minusgrader..

Det finns vattenmätarbrunnar. Kolla med din kommun vad som är tillåtet.

Problemet är att anslutningspunkt till vattnet är 50 meter från något hus. Blir många meter slang i onödan.

Ca 100 meter mellan husen. Vattnet mitt mellan.

Om mätaren sitter i en brunn på ca 1,5 meters djup så klarar den nog vinterkylan.
Men den kan knappast sitta i marknivå eller över utan värme, hur mycket du än isolerar

Så har jag det i en anläggning som är en samfällighet för sju fastigheter.
I en två meter djup brunn alltså.
Men det är lite besvärligt när man skall läsa av mätarställningarna.
Speciellt om det har varit regnväder länge. Då får man länspumpa brunnen :thumbdown:

Redigerat:
Värme måste du ha....

Kanske ett Kabeldon mark skåp skulle kunna funka..... avdelat mellan vatten och elen....

Om man gräver ut 2 meter djupt och och gjuter en liten bunker med lock.

Skulle det fungera? Är i Höör, Skåne.

KnockOnWood skrev:
Om mätaren sitter i en brunn på ca 1,5 meters djup så klarar den nog vinterkylan.
Men den kan knappast sitta i marknivå eller över utan värme, hur mycket du än isolerar

Så har jag det i en anläggning som är en samfällighet för sju fastigheter.
I en två meter djup brunn alltså.
Men det är lite besvärligt när man skall läsa av mätarställningarna.
Speciellt om det har varit regnväder länge. Då får man länspumpa brunnen :thumbdown:
För att inte tala om mätarbyten..

Claesk skrev:
Om man gräver ut 2 meter djupt och och gjuter en liten bunker med lock.

Skulle det fungera? Är i Höör, Skåne.
Det är ungefär så det ser ut hos mig, på Laholmsslätten.
Vanliga brunnsringar, 120 cm diameter kanske, och ett sånt där brunnslock som krossar fingrarna på en när man skall flytta det :(

Stege, spann och stövlar medtages när mätarna skall avläsas.

Redigerat:
Ws1 skrev:
För att inte tala om mätarbyten..
Det får kommunens gubbar stå för. (Har aldrig sett några gummor på den avdelningen.)

Men de är lite lustiga.
Servisen skall alltså betjäna max sju fastigheter (för närvarande är bara 4 bebodda).
Men de har satt in två parallellkopplade mätare för att det skall gå att byta utan avbrott på vattnet.
Hur lång tid tar ett mätarbyte, 15 minuter? Snacka om overkill :)

I växjö kommun är det strikta regler för hur vattenmätare ska placeras, och visst jag förstår dem, ingen höjdare att behöva gå ner i en vattenfylld grop för att byta mätare.

Haha! Nä det är förvisso sant, men det är sjukt va folk hade gnällt om kommunen stängt av vattnet i en kvart för några stycken en gång vart 5:e år eller var det är, och det hade kostat flis att ha någon som lappade ut till boende så det kan nog vara bra.
Dessutom så tror jag att det blir billigare mätare om alla är lika stora.

Du har ju slang i brunnen så du kan lyfta upp mätaren. Googla på vattenmätarbrunn och kolla på bilderna...

alex86 skrev:
Du har ju slang i brunnen så du kan lyfta upp mätaren. Googla på vattenmätarbrunn och kolla på bilderna...
Så där ser det definitivt inte ut hos mig.

KnockOnWood skrev:
Servisen skall alltså betjäna max sju fastigheter (för närvarande är bara 4 bebodda).
Men de har satt in två parallellkopplade mätare för att det skall gå att byta utan avbrott på vattnet.
Det är inte för kapaciteten då? 14 personer som duschar blir ju en del...

Har just varit och läst av mätarhelvetena.
Den nedre satt en dm under vattenytan.

Rören till mätaren ser ut att vara i rostfritt. Går bra att stå på.

Sk*t-konstruktion :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.