13 312 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Fylla på kaliumpermanganat - hur ofta?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Har ett vattenfilter med kaliumpermanganat installerat 1988 som enligt serviceinstruktionen ska fyllas på med ny kaliumpermanganat varje 3-5 månad, beroende på vattnets kvalitet och hur hög förbrukning man har. Förra ägaren sade att han "fyllde på en skvätt" ett par gånger per år.
Så nu fyllde jag också på en skvätt, ca halvkilot, men noterade att det fanns kvar i behållaren trots att det var ca 7 månader sedan det fylldes på. Frågan är om man måste fylla på om det fortfarande finns kvar eller om man ska vänta tills det är helt slut?
Hur ofta fyller ni på, ni som också har kaliumpermanganat?
Undrar också var ni köper erat pulver? Är ju inget som finns överallt precis.
Så nu fyllde jag också på en skvätt, ca halvkilot, men noterade att det fanns kvar i behållaren trots att det var ca 7 månader sedan det fylldes på. Frågan är om man måste fylla på om det fortfarande finns kvar eller om man ska vänta tills det är helt slut?
Hur ofta fyller ni på, ni som också har kaliumpermanganat?
Undrar också var ni köper erat pulver? Är ju inget som finns överallt precis.
Fyller på ca 3/4 dl en gång i månaden enligt filtertillverkaren, halv kilot låter mycket i mina ögon men sen är jag ingen expert i ämnet som mogge73 här på forumet.
Välsorterade vvs butiker/kedjor brukar ha det på lager om de är återförsäljare för filter.
mvh
Välsorterade vvs butiker/kedjor brukar ha det på lager om de är återförsäljare för filter.
mvh
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Det står i serviceinstruktionem att man ska fylla på ca 9 hg var 3-5:e månad, men jag hade bara nåt halvkilo kvar i dunken. Men det är detta jag menar, det måste ju variera mellan olika installationer. Helst hade man ju velat att det gick att se när nivån har sjunkit så lågt att det är dags att fylla på. Jag vet inte hur jag ska kunna göra det i min behållare? Man kan ju inte vänta tills det är helt tomt?
Ok, då fyller filtret på med vatten i "hinken" vid varje backspolning.
Svårt att veta doseringen så här utan att veta storlek på filter eller "hink".
En enkel regel är att det ska vara ungefär samma konsistent som blod. Du ska inte kunna se igenom det.
Viktigt också är att lösa kaliumet ordentligt så det inte klumpar sig, det kan annars fastna i ejektorn och sätta igen den. Rör runt med en pinne bara.
Svårt att veta doseringen så här utan att veta storlek på filter eller "hink".
En enkel regel är att det ska vara ungefär samma konsistent som blod. Du ska inte kunna se igenom det.
Viktigt också är att lösa kaliumet ordentligt så det inte klumpar sig, det kan annars fastna i ejektorn och sätta igen den. Rör runt med en pinne bara.
Finns det någon nivåreglering på utsidan typ högsta, lägsta nivå. Eller en påfyllningsplugg ska det troligen även vara kalcite i filtret.
En lättlöslig kalk som lyfter pH-värdet på vattnet för att lättare oxidera järnet.
En lättlöslig kalk som lyfter pH-värdet på vattnet för att lättare oxidera järnet.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Konsistensen är som välling ungefär, helt ogenomskinligt. Jag kan inte se nån nivåreglering, det är bara en svart hink på kanske 15-20 liter? med ett svart lock som man lyfter bort när man fyller på, kan inte se något inuti som indikerar att nivån är rätt. Det är väl ingen idé att fundera mer på detta, man får väl följa instruktionsboken och pytsa i 6-7 hg varje halvår.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tuben? Vet inte riktigt vad du menar, det finns två "tuber", den ena är syreaktivatorn som sitter på väggen ovanför, den andra är en större filterbehållare med nån sorts filtermassa, är det den senare du menar? Men det finns ingenstans man kan se nån nivå överhuvudtaget. Och färgen i hinken är ju mörkt brunlila så länge det finns kaliumpermanganat kvar. Tar det slut så visst, då blir det väl klart ofärgat men det får ju inte hända.
Sen kan man ju fundera på filtermassan i den större behållaren, det är väl där järnoxiden hamnar? Hur vet man när det är dags att byta filtermassan i denna? Förra ägaren visste inte mycket om denna heller, han brukade bara röra runt i massan med en käpp nån gång ibland och det var lite oklart om han nånsin hade bytt filtermassan efter att filtret installerades i slutet av 80-talet. Det står inget om detta i serviceinstruktionen.
Kan tillägga att vi har utmärkt vattenkvalitet efter filtret så det fungerar ju som det ska. Det är bara det att man vill ju helst veta när det är dags för service och påfyllning/byte av filtermassa, helst innan man märker det på att vattnet smakar illa.
Sen kan man ju fundera på filtermassan i den större behållaren, det är väl där järnoxiden hamnar? Hur vet man när det är dags att byta filtermassan i denna? Förra ägaren visste inte mycket om denna heller, han brukade bara röra runt i massan med en käpp nån gång ibland och det var lite oklart om han nånsin hade bytt filtermassan efter att filtret installerades i slutet av 80-talet. Det står inget om detta i serviceinstruktionen.
Kan tillägga att vi har utmärkt vattenkvalitet efter filtret så det fungerar ju som det ska. Det är bara det att man vill ju helst veta när det är dags för service och påfyllning/byte av filtermassa, helst innan man märker det på att vattnet smakar illa.
Redigerat:
Den större tuben innehåller en massa som heter Greensand och den oxiderar järnet. Kaliumpermanganat är ett aktiveringssalt som laddar om filtermassan. Ibland hjälper man till med kalk också men det verkar inte din modell ha.
Du märker när massan behöver bytas, det brukar bli lite gult i toastolen.
Jag tycker att du ska luta dig tillbaka och njuta av sommaren, filtret verkar fungera bra så kör på som du har gjort.
Trevlig sommar på dig!
Med vänlig hälsning, Morgan
Du märker när massan behöver bytas, det brukar bli lite gult i toastolen.
Jag tycker att du ska luta dig tillbaka och njuta av sommaren, filtret verkar fungera bra så kör på som du har gjort.
Trevlig sommar på dig!
Med vänlig hälsning, Morgan
Hej
Jag fick tag i mitt Kaliumpermanganat på en vvs sida de hade kampanj på dem om man köpte 3st 500g burkar,
http://www.vvsobadrum.se/kaliumpermanganat--500-gr-3-for-2-p-2926-c-916.aspx
Mvh Jocke
Jag fick tag i mitt Kaliumpermanganat på en vvs sida de hade kampanj på dem om man köpte 3st 500g burkar,
http://www.vvsobadrum.se/kaliumpermanganat--500-gr-3-for-2-p-2926-c-916.aspx
Mvh Jocke
Klicka här för att svara