1 408 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Behövs avluftning/vacuumventil?
I vår stuga är avloppet dragit från toan direkt ner i den sluta tanken med rejält fall (ca 10m bort med snittfall på 30%). Det finns avluftning nere vid tanken men inget uppe vid stugan. Det svajar en del i vattenlåset efter man spolat ner "en stor laddning", men inte mer än så.
Nu har vi dragit vidare avloppet från stugan till den nybyggda gäststugan med betydligt mindre fall (ca 6m med fall på 2%). Jag tänkte inte så mycket på luftningsaspekterna när jag drog in avloppet i nya stugan så jag har inte byggt något för det, och golvet är redan lagt. Men efter att läst på lite mer (borde gjort det innan, jag vet) misstänker jag att jag riskerar vacuumproppar, dvs att skiten kommer stanna i sektionen med lågt fall mellan stugorna eftersom jag inte har någon vacuumventil vid gäststugan.
Är min oro befogad?
Nu har vi dragit vidare avloppet från stugan till den nybyggda gäststugan med betydligt mindre fall (ca 6m med fall på 2%). Jag tänkte inte så mycket på luftningsaspekterna när jag drog in avloppet i nya stugan så jag har inte byggt något för det, och golvet är redan lagt. Men efter att läst på lite mer (borde gjort det innan, jag vet) misstänker jag att jag riskerar vacuumproppar, dvs att skiten kommer stanna i sektionen med lågt fall mellan stugorna eftersom jag inte har någon vacuumventil vid gäststugan.
Är min oro befogad?
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
"Det" stannar inte men däremot sugs vattenlåsen ur så det börjar lukta.
Jag har monterat en backventil(vacum-.) på ett extra rör på ledningen inomhus i närheten av toastolen. Funkar klockrent. Om man sätter backventilen ute kan den frysa.
Betr fallet så är normalt fall 1:50 inomhus, dvs 2 cm per meter.:|
Jag har monterat en backventil(vacum-.) på ett extra rör på ledningen inomhus i närheten av toastolen. Funkar klockrent. Om man sätter backventilen ute kan den frysa.
Betr fallet så är normalt fall 1:50 inomhus, dvs 2 cm per meter.:|
Att vattenlåset sugs ut ibland tycker jag inte gör så mycket eftersom man märker det direkt och kan fylla på i stolen, såvida det inte sker alltid, då blir det såklart otrevligt. Jag är mest orolig för stopp i ledningarna.
Jag funderar på att sätta in en sån här:
http://www.vvs-boden.se/jafo-wc-stos-centrisk-xtra-med-extra-inlopp-p-323.html
men den kräver 4cm frigång mellan wc-stol och golv, vilket jag inte hittat någon wc-stol som har, så jag måste kapa utloppet på en wc-stol för att den ska passa. Och det tror jag inte är så bra att göra.
Jag funderar på att sätta in en sån här:
http://www.vvs-boden.se/jafo-wc-stos-centrisk-xtra-med-extra-inlopp-p-323.html
men den kräver 4cm frigång mellan wc-stol och golv, vilket jag inte hittat någon wc-stol som har, så jag måste kapa utloppet på en wc-stol för att den ska passa. Och det tror jag inte är så bra att göra.
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
Kan du inte koppla in en backventil någon annanstans i närheten i anslutning till avloppsledningen?
Klicka här för att svara