4 685 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Djupvattenpump i grävd källa, vad händer med pumpen om källan sinar?
Detta är ju fullt genomförbart har jag läst mig till, dock så undrar jag hur det går om brunnen skulle sina. Detta kan hända mig om pannan kokar eller om jag skulle få för mig att fylla upp en pool på sommaren.
Finns det någon inbyggd flottör på djupbrunnspumpar? Eller ska man förlita sig på motorskyddet?
Skulle helst vilja borra efter vatten men pengar är en bristvara.
Finns det någon inbyggd flottör på djupbrunnspumpar? Eller ska man förlita sig på motorskyddet?
Skulle helst vilja borra efter vatten men pengar är en bristvara.
Pumpen kommer bli varm och riskerar att skära.
Dock kommer du förhoppningsvis sakna vatten innan den skär. Det sker inte på några minuter. Det är nog snarare flera timmar.
De flesta djupvattenpumparna har motordelen nedanför pumpdelen, så även när vattnet är slut så bibehålls kylningen av motorn under lång stund.
Det finns inga andra skyddsmekanismer utöver motorskyddet normalt sett. Ev ett tempraturskydd (grundfos har det?)
Dock kommer du förhoppningsvis sakna vatten innan den skär. Det sker inte på några minuter. Det är nog snarare flera timmar.
De flesta djupvattenpumparna har motordelen nedanför pumpdelen, så även när vattnet är slut så bibehålls kylningen av motorn under lång stund.
Det finns inga andra skyddsmekanismer utöver motorskyddet normalt sett. Ev ett tempraturskydd (grundfos har det?)
Det är sant att motordelen alltid kommer att ligga i vatten, frågan är om det räcker som kylning, motorskyddet som jag har kan jag fininställa amperen på så att det bryter tidigare.
Det är en grundfos.
Annars fanns det en tanke på någon slags flottörbrytare, problemst är att pumpen är en 3fasare.
Det är en grundfos.
Annars fanns det en tanke på någon slags flottörbrytare, problemst är att pumpen är en 3fasare.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Är det inte överhettningsskydd på pumpen?
även om pumpen ligger runt 1-1.5kWh så kommer nog vattnet som finns kvar räcka som kylning i iaf 1-2h innan det kommer upp i skadliga temperaturer i motordelen. Värre med pumpdelen kan jag misstänka, lagerna är väl permanetsmorda men kylda av vattnet som flödar runt dom.
Vilken situation vill du skydda dig mot? För om du saknar vatten i någon timme borde du märka detta och kunna stänga pumpen manuellt.
Vilken situation vill du skydda dig mot? För om du saknar vatten i någon timme borde du märka detta och kunna stänga pumpen manuellt.
Jag får problem om något strular med vedpannan eller snarare kylningen på den via syrventilen. Då kan det behövs det mer vatten än jag har i brunnen. Om jag inte är hemma så måste det fungera ändå, jag har haft jetpumpar förut med en massa strul som jag inte orkar börja beskriva ens.
Återigen jag borde borra efter vatten, fullt medveten om det, men som student med eget hus är det inte allt för fett.
Återigen jag borde borra efter vatten, fullt medveten om det, men som student med eget hus är det inte allt för fett.
Tror du redan nu att det kan bli torrkörning är det givetvis synd att slita ut eller förstöra en sån pump. Motorskyddet kan inte rädda dig då är allt redan förbi och det börjat gå tungt, och det är inte motorn utan pumpdelen som far illa av detta. Så en flottör och kontaktor så är det bra skydd och väl värt det med tanke på priset på pumpen.
Har du panna med slutet system är väl grundkravet att du har tillräckligt med vatten i hydrofor/hydropress för att kyla ner en kokning även om du har strömlöst.....
Det var anledningen till att jag valde ett öppet system då strömförsörjningen är lite osäker på landsbyggden
Din pump får ju viss konstant kylning/smörjning då den hela tiden pumpar upp den lilla mängd som kommer från tillrinningen.
Det var anledningen till att jag valde ett öppet system då strömförsörjningen är lite osäker på landsbyggden
Din pump får ju viss konstant kylning/smörjning då den hela tiden pumpar upp den lilla mängd som kommer från tillrinningen.
Det finns flödesvakter som man kan installera för att skydda pumpar mot torrkörning. Kanske overkill?
http://www.danfoss.com/Sweden/Produ...tch/a75aaea1-bf72-4fc1-9c4d-8d31f59253c3.html
http://www.danfoss.com/Sweden/Produ...tch/a75aaea1-bf72-4fc1-9c4d-8d31f59253c3.html
Har du en djup brunn? Jag har också en grävd brunn, men jag har en billig jetpump som står nergrävd bredvid brunnen i en egen "håla". Den kan förstås också gå sönder, men de kostar nästan inget, och de håller förvånansvärt bra. Men de kan ju inte pumpa hur högt som helst förstås.
Mr B; Brunnen är ca 5 meter djup, billiga jetpumpar har jag kört sönder ett antal genom att de;frusit, tappat "sugen" och körts torra, gett upp pga partiklar som slitit ut dem etc. Tror jag lyckats med det mesta
Så dags för något nytt, jag har ju inget borrhål men dock en pump för ett borrhål, och massor av erfarenhet när det gäller att ha sönder pumpar
så nu vore det väl faan om det inte ska gå att bygga idiotsäkert.
Patrik E; En flödesvakt vore en bra lösning för då kan den sitta i pumprummet där tryckvakten och hydroforkärlet står, samt motorskyddet är monterat. Dvs allt under samma tak.
Corre; Redan
med tanke på rubriken...
Så dags för något nytt, jag har ju inget borrhål men dock en pump för ett borrhål, och massor av erfarenhet när det gäller att ha sönder pumpar
Patrik E; En flödesvakt vore en bra lösning för då kan den sitta i pumprummet där tryckvakten och hydroforkärlet står, samt motorskyddet är monterat. Dvs allt under samma tak.
Corre; Redan
Tror jag hittade något; http://emspump.se/main/page/46/productgroup/59/product/912 En nivåvakt som inte behöver någon flottör utan funktionen bygger på att det är elektroder som känner av vattennivån. Mycket säkrare kan det inte gärna bli!
Klicka här för att svara