Elkludde
Elkludde: Det går inte att pilla ut i från muffen spricker som du själv antog såga av så det blir en slätända på det bef skarva på en muff inget silikon dom nya muffarna har samma dimition som dom gamla limmade
2 svar · 2,5k läst
M
mogge_73: Det troliga är att det släpper från ledningsnätet nånstans och då troligen ute i gatan.
8 svar · 6,7k läst
E
etna: Hoppas att någon ser detta fast det är en gammal tråd. Jag borrade ny vattenbrunn i vår och den rinner också över! Jag ha borrat ett litet hål i foderröret ca 30 cm under överkant. Hur tror ni det kommer att gå när det blir 20 grader kallt?
4 svar · 2,0k läst
ullberg
ullberg: [citat] Jag håller med (dock är ju tydligen TS pressad på den ekonomiska sidan så det är ju lätt för oss att säga), men lite lustigt att det kommer just från dig som vill byta en enstaka komponent i en annan aktiv tråd ;) /U
7 svar · 3,2k läst
prototypen
prototypen: Låter väl vettigt. Protte
5 svar · 3,3k läst
P
Pärran: Har en tva som jag skulle behöva ha vvc på när huset är färdigt eftersom tva sitter i pannrummet i garaget. Är dock lite osäker på hur det ska kopplas vid tva:n för bästa funktion. skall den kopplas på kallvatteningången på vvx och så en backventil på kallvattenledningen?
0 svar · 1,1k läst
P
Pärran: Det va just det som var frågan. Huruvida jag ska ha ett fördelarskåp eller inte. Skulle det bli läckage så är inte det hela världen då jag kommer att gjuta en klack i vvs-utrymmet med lutning ut till golvet i ts. Men jag kan inte se någon snygg lösning utan fördelarskåp med combipex framför mig. Därför undrar jag lite hur det kan se ut i andra nybyggnationer.
4 svar · 3,5k läst
J
jostmart: [bild] Såhär föreställer jag mig saken. Tunna blå streck uppifrån är ev. ytvatten. Ljusgrönt är markduk runt tvättad grus/singel. Det svarta krulliga på toppen är återfyllnad vilket självklart också omsluter allt.
21 svar · 10,1k läst
·
A
andreas12: Blev till slut ny pump och ny tank på 50 liter istället fördom 20-25 som den gamle var på. Kom fram till att den gamla pumpen desutom låter typ dubbelt så mycket än normalt. Tog en liten utflykt till rinkaby rör o köpte det där.. Nu ska bara vvs nissen bygga om lite rör här sen blir det nog bra.. Tackar för svaren
5 svar · 5,1k läst
Krilleman
Krilleman: En provtryckningspropp är egentligen bara en propp. En klämringskoppling med stopp. Men den benämns provtryckningspropp. http://www.vvs-boden.se/vatette-1218-provtryckningspropp-c-40_131_1239_354_340.html [bild]
10 svar · 2,1k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: RO eller R 0 jaja..man läser illa,,.rensbrunn 0,4 m bort
5 svar · 3,1k läst
·
Hennke85
Hennke85: Kan inte låta bli att länka till en låt om en man som hade problem med sin avloppspump. http://youtu.be/Fofwj0w-tWI
5 svar · 4,8k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Min länk - http://www.vvsonnet.se/sv/skarvar/vatette-forstoring-15x16-forkromad.php är för kapad slätände 16mm och inte inte kragad ände (gamla securex)!!! [citat] 16mm stödhylsa tillverkas i allra högsta grad fortfarande! Den har RSK 186 59 61 och kan tex köpas här. Alla grossister har den på på hylla. Jävligt konstigt att du får helt fel information av en rörmokare! Men
12 svar · 26,6k läst
·
K
kraft1: En kort uppdatering i ärendet: Drog ur det aktuella PEX-röret (Mycket såpa och lång draglina) i det grå RiR (ej i det gula, trasiga ytterröret). Placerade tjocka oringar längs hela röret (varje dm) och lyckades få det tillbaka (Mycket såpa och tryckluft). Efter bortventilation av såpan och provkörning, har förlusten sjunkit med minst 35-40%, inte illa trots allt. ("Industrilokalen"
6 svar · 4,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Driftkostnaden för den avloppslösning jag beskrev är endast kostnad för tömning av trekammarbrunnen, normalt en gång per år. Det kostar i min kommun 775 kr. Själva infiltrationen har en "livslängd" på ca 20 år. Anläggningskostnad kan vara t.ex. 30.000 kr inklusive slamavskiljare, fördelningsbrunn och rör. Att göra om infiltrationsbädden efter 20 år kostar kanske 10.000 kr. Har du
6 svar · 5,8k läst
·
M
mogge_73: Att spara in på wire är galet! Bara för att kopplingarna på pem slangarna är godkända för den tyngden innebär det inte att du kan dra i en pump som kärvar nere i borrhålet. Och tro mig då vill man ha en rostfri wire i pumpen att dra i och inte slangen.
6 svar · 13,5k läst
F
Fluxor: Mattläggaren avrådde till spackling. Det skulle gå väldigt mycket spackels, samt att jag har inkommande vatten via PRK/PEM ca 20mm ovan golv/väggvinkeln som skulle spacklas in då. Bet i skitäpplet och bilade upp en halvmeter. Nu ska jag bygga nytt! Hoppas att resten av installationen klarade sig bara...
6 svar · 4,6k läst
T
TobiasGren: Uppdatering/ Jag ville inte chansa så jag bytte slang och rör. Tog mindre än tre timmar, lätt värt för att slippa oron... Tur att jag bytte, slangen var inte bara vikt utan skruvad. Hur jag lyckats med det är en gåta då jag med mening, i experimentsyfte var tvungen att använda en infernalisk kraft och ett skruvstäd för att nästan lyckas. Nästan så att jag tror att "skruven var
13 svar · 7,1k läst
R
Roundup: Hej,Är det nån som vet vad brunnen nedan är för sorts avlopp? Behöver den skötsel på nåt sätt? Jag tror den är från mitten på 90-talet, det står vatten och lite gojs i botten, ca 1,5 m ned. För övrigt har jag inget kommunalt men även en trekammarbrunn och en smalare brunn bredvid.
0 svar · 7,0k läst
·
J
Jem Kling: [citat] Vore bra att få en uppfattning om de andra kostnaderna så att man kan få en totaluppskattning men inser att det blir mycket "det beror på" men väldigt intresserad av kommentarer och era synpunkter.
9 svar · 41,9k läst
D09
D09: [citat] Jag gjorde budgetvarianten. Hundbajspåsar och tejp ;) Funka fint fint
5 svar · 4,1k läst
·
I
idac_ph: Hej En enkel fråga som jag inte har lyckats hitta något svar på. När man läser om Bera lödfett så får man reda på hur farligt det är på många olika sätt. Då är min fråga, kan jag använda detta till att löda kopparrör som används till dricksvatten? Efter att ha läst databladet så låter det lite läskigt, men jag har inte någonstans sett att det inte skulle vara ok...
0 svar · 2,1k läst
M
m95_daj: Suveränt svar krilleman_215 - tack! Den vägen blir det... /Johan
7 svar · 4,5k läst
·
S
spekerök: Använd lilla vinkelslipen och snickra ett litet kors med brädbitar som du stoppar i foder röret som skydd mot kollektorslangarna. Sedan flyttar/vrider du med brädbiten allt eftersom du kapar runt röret. mvh
1 svar · 2,3k läst
R
Roundup: [citat] Ok, då kanske en modernare variant är att kleta lite flytande våtrumsskikt en bit kring och ned i brunnen?
6 svar · 1,9k läst
M
mk1: Finns det inge annat sätt för vattnet kommer ju inte att ligga i skarven eftersom det är 45 grader lutning, finns det inga invändiga tätningar.
4 svar · 1,2k läst
·
T
Tobbe08: [citat] Om ja ska flytta ut skåpen och köra rören bakom (vilket låter so men bra lösning) så behöver ja flytta ut dom c:a 60mm för att få plats med 50mm röret. tror du 2x 45* istället för en 90* får plats bakom då?
9 svar · 21,2k läst
K
Karotchi: [citat] Tack ska prova det senare när jag kommer hem :)
6 svar · 8,7k läst
Joens
Joens: Tänkte bara tillägga efter att ha läst denna tråden om vad jag skulle använda för att kapa gjutjärn. Köpte två tvåpack blad på den lokala järnaffären för 330:-/tvåpack. BOSCH-blad. Gnagde igenom och av på ca 30minuter på det första röret. Det andra röret (också 110) tog en kvart. Använde ett blad till varje rör. Dock skulle samma blad fungera med. Det som tar längst tid
24 svar · 17,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.