33 715 läst ·
16 svar
34k läst
16 svar
Oljeavskiljare golvbrunn i garage
Sida 1 av 2
Hej,
Efterlyser tips på enklast/billigast möjliga golvbrunn med oljeavskiljare / oljestopp för att ha i garaget. Har riktigt svårt att hitta nåt lämpligt på nätet, men flera här måste väl ha satt in nåt liknande i era garage?
Kommunen kräver alltså oljeavskiljare på golvbrunn i garaget, och golvbrunn vill vi gärna ha för att slippa insjö på vintern.
Tips, någon?
Efterlyser tips på enklast/billigast möjliga golvbrunn med oljeavskiljare / oljestopp för att ha i garaget. Har riktigt svårt att hitta nåt lämpligt på nätet, men flera här måste väl ha satt in nåt liknande i era garage?
Kommunen kräver alltså oljeavskiljare på golvbrunn i garaget, och golvbrunn vill vi gärna ha för att slippa insjö på vintern.
Tips, någon?
Du kan väl kika i denna tråd, och fundera på om det är något för dig?
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17797-brunn-till-garageplatta.html
Jag har rätt dålig koll på detta området. Jag har en känsla av man har dålig koll på många kommuner också. :x
Det verkar som att golvbrunnen i garage börjar nästan dö ut här i Sverige för att kommunerna inte klarar av att hantera det, eller ställer för skyhöga krav på byggherren.
Men egentligen vet jag inte.
Använd också forumets sökfunktion och "oljeavskiljare"
För gärna en dialog med dina handläggare på kommunen också. Och lova att rapportera tillbaka hit allt vad du kommer fram till.

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17797-brunn-till-garageplatta.html
Jag har rätt dålig koll på detta området. Jag har en känsla av man har dålig koll på många kommuner också. :x
Det verkar som att golvbrunnen i garage börjar nästan dö ut här i Sverige för att kommunerna inte klarar av att hantera det, eller ställer för skyhöga krav på byggherren.
Men egentligen vet jag inte.
Använd också forumets sökfunktion och "oljeavskiljare"
För gärna en dialog med dina handläggare på kommunen också. Och lova att rapportera tillbaka hit allt vad du kommer fram till.
En oljestopp funkar inte i ditt fall.
oljeavskiljare är dyrt och tyvärr ett krav i garaget, och jag har aldrig hört någon som kommit ifrån det kravet.. Dock så kan man ju alltid chansa.... Men det skulle inte jag göra för det kan väl kanske klassas som miljöbrott...
oljeavskiljare är dyrt och tyvärr ett krav i garaget, och jag har aldrig hört någon som kommit ifrån det kravet.. Dock så kan man ju alltid chansa.... Men det skulle inte jag göra för det kan väl kanske klassas som miljöbrott...
Då kan jag ju rapportera lite så att du(Tommor) får höra om i alla fall en som kommit undan kraven.
I mitt nybyggda 100m2 garage har jag två golvrännor anslutna på kommunens avloppsnät, endast vanliga vattenlås.
Historien bakom detta är dock lite underlig, jag pratade med tre handläggare (bla chefen på miljöenheten) på kommunen som samtliga hänvisade till det kommunala vattenverket, vidare talade jag med tre personer på vattenverket som i sin tur hänvisade till kommunen.
Eftersom ingen kunde/ville ta i frågan så kom vi fram till att det var helt ok för mig att vara utan oljeavskiljare eftersom ingen (av sex inblandade personer) hade några synpunkter så länge ingen annan hade några synpunkter
I mitt nybyggda 100m2 garage har jag två golvrännor anslutna på kommunens avloppsnät, endast vanliga vattenlås.
Historien bakom detta är dock lite underlig, jag pratade med tre handläggare (bla chefen på miljöenheten) på kommunen som samtliga hänvisade till det kommunala vattenverket, vidare talade jag med tre personer på vattenverket som i sin tur hänvisade till kommunen.
Eftersom ingen kunde/ville ta i frågan så kom vi fram till att det var helt ok för mig att vara utan oljeavskiljare eftersom ingen (av sex inblandade personer) hade några synpunkter så länge ingen annan hade några synpunkter
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Gabbe1: Tänk att jag har drabbats av precis samma fenomen jag också, även jag boende i Västernorrland. 
Ja där ser man.. Dock så tror jag iochförsig inte du kommit undan riktigt ännu
men det är ju min personliga tanke..
så länge du har på papper från kommunen att det inte behövdes så skulle jag inte vara orolig, dock skulle jag vara lite orolig om det inte fanns på print.. Bygglov har underkänts i efterhand då det gällt cm i yta, och om någon kollade in din golvbrunn kanske frågan om oljeavskiljare kan komma i efterhand?
men jag vet absolut inte vad som gäller, bara personlig reflektion..
så länge du har på papper från kommunen att det inte behövdes så skulle jag inte vara orolig, dock skulle jag vara lite orolig om det inte fanns på print.. Bygglov har underkänts i efterhand då det gällt cm i yta, och om någon kollade in din golvbrunn kanske frågan om oljeavskiljare kan komma i efterhand?
men jag vet absolut inte vad som gäller, bara personlig reflektion..
Ok, ska kolla med Vattenverket om de godtar detta. Vet du vad Boljan kostar ungefär?Gabbe1 skrev:
Verkar vara som ni andra beskriver, att ingen på kommunen vet, och Vattenverket vet bara att nånting måste finnas. De bad mig maila in förslag på vad jag tänkt mig 😄
Tjo!
Oljespärren Bolja var inte tillräcklig fick jag veta.
De kräver en oljeavskiljare klass 2.
Så frågan kvarstår om man kan lösa detta till en inte för stor peng? Finns ju en del "villa paket" har jag sett, men de kostar runt 10k, vilket jag tycker är för mkt för lite smält snö.
Eller ska man helt enkelt skita i brunn?
Oljespärren Bolja var inte tillräcklig fick jag veta.
De kräver en oljeavskiljare klass 2.
Så frågan kvarstår om man kan lösa detta till en inte för stor peng? Finns ju en del "villa paket" har jag sett, men de kostar runt 10k, vilket jag tycker är för mkt för lite smält snö.
Eller ska man helt enkelt skita i brunn?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Oljeavskiljare som är godkända inom industrin kan du bygga själv för en bråkdel av pengarna en färdig kostar. Oljeavskiljare är en funktion, inte en produkt. Det är oftast här okunniga handläggare går vilse.
Kolla i länken Mikael_L länkade till för inspiration. Det har tillkommit mer avancerade lösningar i samma tråd som är värda att uppmärksamma. Klass I krävs bara om du tänker hälla ren olja direkt i avloppet. Biltvätt och avfettning kräver inte detta ens i verkstäder.
Edit: skrev fel på Klass I & II
Kolla i länken Mikael_L länkade till för inspiration. Det har tillkommit mer avancerade lösningar i samma tråd som är värda att uppmärksamma. Klass I krävs bara om du tänker hälla ren olja direkt i avloppet. Biltvätt och avfettning kräver inte detta ens i verkstäder.
Edit: skrev fel på Klass I & II
Redigerat:
Aha, finns det olika klasser?Johan Gunverth skrev:
Och alltså därmed ett regelverk för detta?
Vet du var man kan tänka sig kunna läsa in sig lite på detta?
edit:
I SS-EN858 tydligen ...
Lite saker googlade jag fram:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8283-3.pdf
http://www.klargester.nu/web/article.asp?artID=858
http://www.dahl.se/wps/wcm/connect/...ERES&CACHEID=6b8d41804e43bfc09f6abf1e98f089a7
(Och funkar inte sista länken, googla på "Avskiljarboken_2012.pdf")
Redigerat:
Jag fick denna info från sevab, som står för vatten o avlopp i kommunen vi ska bygga:
"I Sevabs ABVA (allmänna bestämmelser om brukande av den allmänna VA-anläggningen, bifogad PDF) står i punkt sju att innehållet av mineralolja i hushållsspillvatten får vara maximalt 50 mg/l. Det är fastighetsägarens ansvar att se till att detta gränsvärde hålls.
Innebörden av den här bestämmelsen blir att det krävs en oljeavskiljare av så kallad klass 2, enligt standard SS-EN 858, för att klara utsläppskravet. Vi bedömer att det inte räcker med en sådan oljefälla du har tittat på. Skulle du dock kunna visa att utsläppskravet kan hållas med en sådan oljefälla är det naturligtvis ok, men vi tror att det inte räcker."
"I Sevabs ABVA (allmänna bestämmelser om brukande av den allmänna VA-anläggningen, bifogad PDF) står i punkt sju att innehållet av mineralolja i hushållsspillvatten får vara maximalt 50 mg/l. Det är fastighetsägarens ansvar att se till att detta gränsvärde hålls.
Innebörden av den här bestämmelsen blir att det krävs en oljeavskiljare av så kallad klass 2, enligt standard SS-EN 858, för att klara utsläppskravet. Vi bedömer att det inte räcker med en sådan oljefälla du har tittat på. Skulle du dock kunna visa att utsläppskravet kan hållas med en sådan oljefälla är det naturligtvis ok, men vi tror att det inte räcker."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
"Bedömer" och "tror" betyder "vet inte med bestämdhet". Frågan är vem som åsyftas med "du har hittat på" i sammanhanget. Jag kan tala för mig själv att oljeavskiljaren i länken är utformad av en VVS-konstruktör (min far) med lång erfarenhet inom industriprojektering, godkänd av besiktningsman vid de installationer som finns och fullt fungerande. Det var dock mer än tio år sedan och bestämmelserna om fysikens lagar gäller eller inte kan ha ändrats.Spikarna skrev:
Hur som helst har kommunen sista ordet.
Det viktiga med en oljeavskiljare är att den töms ofta och att skitvattnet tillförs jämnt fördelat så att det inte skapar turbulens i behållaren och att oljan smiter ut. Viktigt är också att avfettning som används spälkar oljan snabbt. Generellt sett är petroleumbaserad avfettning överlägsen jämfört med miljöavfettning.
Problemet med det första är också att en privatperson egentligen inte får hantera det farliga avfall som "klägget" klassas som. Man skall alltså beställa en specialtransport när man har några deciliter avfall. Jämför med spillolja och låt sunt förnuft råda. Det är tillåtet att tömma olja från inombordaren och själv deponera den i hamnens farligt avfall-behållare.
Jag har oljeavskiljare i mitt lilla garage av miljöskäl. Inte för att tillgodose någon okunnig byråkrat. Har dessutom inga krav på mig att uppfylla.
Du har rätt i att det är en funktion, men om du bygger den själv är det DU som måste visa att den funkar.Johan Gunverth skrev:
Det blir på samma sätt som om du bygger dina egna takstolar istället för att köpa CE-märkta.