Hej!

Jag söker råd på hur jag bäst drar in min PEM-slang i mitt fritidshus på plintgrund, Det finns två alternativ, som jag ser det, men jag har inte riktigt kunskapen om vilket som blir bäst.

Alt. 1. Dra upp den på samma plats som avloppet går ut. Där ska jag ända bygga ett isolerat installationsschakt mellan undersida bjälklag och mark, hade jag tänkt. Detta var min ursprungliga tanke men kan innebära problem, inser jag. Varmvattenberedaren samt tappvattenfördelaren kommer att sitta cirka två meter bort, i ett annat rum. Ska jag i så fall göra en övergång från PEM till PEX INNAN jag går in i bjälklaget? För det är väl knappast lämpligt att dra PEM-slang som den är i bjälklaget? Givetvis sätter jag värmeslang i installationsschaktet.

Alternativ 2. Jag går upp med PEM-slangen direkt under VVB/tappvattenfördelaren. Jag får bygga ett extra installationsschakt men det är ju en mager insats i sammanhanget.

Hmm, när jag nu skrivit ner det här så framstår det inte ens som ett dilemma längre. Alt. 2 låter som det enda rimliga. Kanske någon har en annan synpunkt? Eller ett tips på vägen? Annars kan det helt enkelt få utgöra ett gott exempel på den förvirring en VVS-nybörjare kan råka ut för...

jag hade nog dragit in den där det är lättast och finns tillräckligt med plats. (Pem slang är lite bråkig när man skall böja den), vilket verkar vara alt 2.
Jag bytte ut inkommande järnvattenledning till PEM 32 slang förra månaden, funkar kanon.
Ett tips är att använda Buelco´s mässingskoppling med invändig stödhylsa vid montage av PEM slang för att minska risken för läckage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.