Har två stycken ballofixventiler som ska proppas.
IMG_0832.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

underifrån kommer det in 12mm curör. ut från ovansidan går det 10mm curör.
Det är utgående 10mm rör som ska proppas,

Kan jag använda biltemas propp för klämringskoppling 86-6492
men vad använder jag för mutter?
kan man köpa lösa muttrar till ballofix hos vvs handeln?
Jag vill inte ta av muttern från röret då hela röret ska tillbaka senare.

Är det R10 (R3/8") utvändig gäng på balofixerna?
men det är det kanske inte????
Om det är R10 gäng då kan jag huv med packning biltema 87-856. istället för propparna för klämringskoppling...

Någon som vet vad det är för gäng. är det R10 eller något annat?
Eller vart jag får tag på muttrar för att kunna använda propparna?

Och ja jag vill proppa ventilerna, inte bara stänga av dem. Jag har sett hur det kan gå om man kommer åt ventilen och den öppnas.....

stäng ventilen och skruva bort vredet

Ja, det är är R10 och det ska funka med propparna från Biltema.

Krilleman
87-856 är den bästa lösningen för dig! Det är R10 du har på ballofixen.

Då slipper du köpa andra muttrar och det är en förbaskat billig och OK lösning på problemet.
Då slipper du även få i en massa skit under renoveringen invändigt där klämringen och muttern ska på senare igen.

:thumbup:

Det är bra att proppa. Jag har sett fler än en ballofix/kulventil som inte är helt tät trots att den är stängd. Det kryper lite lite vatten ur dom ändå.
Fredrik

Tack för alla bra svar!

Två st. 87-856 är inköpt + en propp till avloppsstammen.
imorgon åker köket ut.:)

Tänkte inte på det som krilleman_215 skrev
"Då slipper du även få i en massa skit under renoveringen invändigt där klämringen och muttern ska på senare igen."

Kaklet ska ner och sedan ska det putsas, så risken är stor att det kommer in skräp, utan proppar.

Jag tänkte bara på läckagerisken. + att det känns tryggare med proppar, Har fått lära mej att alla avslut ska proppas när de inte avnänds.
olika yrkesgrupper kommer också dit, så det är bra om det är riktigt.

Krilleman
Om du har mycket yrkesfolk som springer fram och tillbaka samt rivningsarbete med kakel och div, skulle jag starkt rekommendera att du bygger någon form av skydd för dina vattenrör. När jag gjorde precis samma sak i min lägenhet så byggde jag "ett upponner-vänt U" av 45x195 regel så om man tex tappar tyngre föremål så träffar dessa trävirket och inte orsakar läck på vattenledningarna. Ytterligare en billig lösning som är väl värd kostnaden.

U.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Var försiktig med dessa ballofixer så att du ej drar ut insatsen med påföljd att kulan kommer med och ett vattensprut till följd.

P
Och är man det minsta osäker så stänger man av inkommande vatten för en extra säkerhet. Man behöver dock inte minska trycket....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.