Har vid två tillfällen den senaste veckan upplevt något märkligt. När jag varit på toa så börjar det brumma och vibrera bortifrån tvättstugan. Första tanken var tvättmaskinen men den var inte igång. Så deg enda i "aparat" väg som kan skapa ljudet skulle kunna vara varmvattenberedaren. Kan tillägga att den är ca 2 år gammal samt alla vatten och avloppsrör i huset.
Har aldrig hört detta ljud innan, det liksom vibrerar i huset och ljudet försvinner efter några sekunder

Toastol i närheten?

Det är inte otänkbart. Min varmvattenberedare, som brygger varmvattnet direkt från fjärrvärmen, orsakar också en del ljud.

Jag har samma problem tror jag. Det gäller när man spolar på ena toaletten och samtidigt tappar vatten någon annanstans i huset så brummar/skakar rören rejält.
Min teori är att det är spolmekanismen i toaletten som öppnar/stänger snabbt därför att trycket till toaletten är för dåligt pga igenkalkat filter eller nåt (i toans system). Har inte tagit tag i detta än då det är en toa som sällan används.
Kanske liknande hos dig?

Det är inte så att ni har hydroforpump i huset? Hos oss skorrar det i hela huset när pumpen drar igång.

Inloppsventilen i toastolen som orsakar erat oljud med stor sannolikhet.

kan även vara backventilerna i antingen en blandare, vattenmätare eller VVB. Men jag sätter en slant på att om du stänger vattnet till wcstolen så försvinner bekymret, då har det kalkat i inloppet och det kan orsaka brummande från ledningarna som slutar efter en stund.

• Gilla
mangen5
  • Laddar…
har nu lokaliserat varifrån brummet kommer. Det kommer från vakuumventilen på avluftningen till avloppet och ljudet fortplantar sig i hela avloppssystemet. Plockade isär ventilen och där sitter någon form av membran och jag misstänker att det är det som är boven. Låter det rimligt?

Om det går, med hänsyn till planlösningen, bör du dra upp avluftningen över hustaket.

Då blir du av med både oljud och lukt.

Kommunalt eller enskilt avlopp?

Enskilt.
Lukt har vi inga problem med.

Vilken typ av rening har ni?
Vid infiltration får INTE Vacuumventil på avloppet användas, utan då SKALL luftningen anordnas så att den mynnar över tak, Det för syretillförseln till infiltrationen.

Det är mycket man inte får :) Så är det gjort här i alla fall, sen vad som är rätt eller fel har jag ingen aning om.
Förövrigt är ljudet borta sen jag lossade ventilen och satte ihop den igen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.