Vatten & Avlopp
Krilleman: Vad gör man inte på sin sista semstervecka? Tänker jobbrelaterat! :wow: :beer: OT - Det har ju börjar regna igen efter massor med veckor av torka. Då kan man lika gärna jobba!
Dr.L: Kapa toppen och gör den lite konisk sommaren är idag med en fil alt vinkelslip. 10minuters jobb, skulle problemet återkomma, fundera på vad det är som rör sig. :)
Claesk: Kanske redan gjort men ett kors rör skulle fungera bra. www.rinkabyror.se/artikel/metall-korsror-utv-25/
Demmpa: Det är olika modeller på klokopplingarna. Det är olika för vatten (mässing) och tryckluft (galvat).
Hagelin1: [citat] Precis den modellen jag letade efter. Tack!
Zixten: [citat] Håller helt med, det är vid tillfällen som man är utan el eller vatten som man inser hur bra man har det egentligen... Inte alltid så självklart att det bara är att öppna kranen för att få vatten...
Matthew_Hopkins: Kan rapportera hur detta slutade. Hann inte testa med någon värme eller varmvatten eftersom jag först gjorde ett nytt försök försök med den enkla kung och fosterlands-metoden. Tyvärr rörde det sig på fel ställe och en rörkoppling under tvättstället sprang läck. Insåg att jag sedan länge gått över gränsen för min komptens. En lokal Comfort-mokare fick rycka ut. Han lyckades
Krilleman: Jag undrar vilken kvalité det är på det rostfria materialet för 399:-????? Bara för det står rostfritt behöver det absolut inte vara det... Och jag tror inte Kina håller överdrivet god klass på detta för 399:- till slutkund.
Krilleman: Säkerhetsventilen ska bara droppa vid förbrukning, alltså när kallt vatten spolas in i beredaren för uppvärmning. Varmt vatten tar mer plats ån kallt och då "läcker" detta övertrycket ut i säkerhetsventilen. Kortfattat
norrbottenstorpet: Det finns många trådar om detta ämnet i VVS-forat. Här är en http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/216483-fylla-luft-i-hydrofor.html Normalt brukar det inte behövas mer luft än att hela hydroforen är luftfylld när man åter startar pumpen. Hur man tömmer hydroforen helt beror på ditt system, ibland finns det en tappventil i botten och en luftningsventil upptill (med elen avstängd
svartöra: Flugorna fixar sig nog om du ströar mer och gräver ner köttavfallet ordenligt i komposten? Onödigt att spola ner avfallet, komposterna vill man ju ha kvar för trädgårdens skull!
cgskipper: Tack för svar cem77 Jo det hade naturligtvis varit det bästa om trycket kunde ökas i den gemensamma pumpstationen. Tyvärr går allt på max och det är ganska gamla och slitna grejer. Samfälligheten vill inte investera i nytt eftersom vi i en framtid kommer att förses med kommunalt vatten och avlopp. Hur långt in i framtiden denna framtid ligger är dock mycket oklart. Jag förstår av
KarinCharlotta: Hej, Jag har precis fått klart alla handlingar från kommunen för att anlägga enskilt avlopp (minireningsverk) och har hittat några entreprenörer. Nu ska jag bara få till en bra offertförfrågan för jobbet. Är det någon som har en mall eller annat matnyttigt som tips? :rolleyes: Tjingeling:):)
khunMato: [citat] [bild] Edit - som ni kan se är marken av väldigt fin sand
etna: Bra lösning det där fn 76. Ska göra så om det visar sig att dett fortsätter rinna till vintern.
Putt: Har anlitat spolbil ett flertal gånger till fastigheten jag bor i (hade problem med rören). Normalt pris för en akut utryckning var ca 2500:- kr vanlig arbetstid och 3500-4000 kr jourtid. I priset ingick 1 timmes arbete. BR-föreningar kan inte använda ROT så det kan ju du räkna in. Kan varmt rekommendera en högtryckstvätt med rensslang, förrutom att du sparar pengar så kan du snabbt
corre: Ah, inte mer än någon dm mao, eftersom det rinner undan efterhand. Då kan det gå att frilägga hela lednignen ink en bit av kommunens del och väga in allt rätt, samt skyddsfylla med sand. Kollade på dina andra trådar och att döma av kompetensen på entreprenanden så kanske dom inte gjort en korrekt rörgrav med skyddsfyll och fall. Då kan det lätt bli sättningar efterhand och rör
corre: 12mm? Ska du dra koppar? Isf är det lite mer att tänka på eftersom det är känsligare för korrosion. PEM är lättare att hantera under jord. Behöver ingen inspektionslucka då. Dock måste du kunna vinterställa detta om uttaget ska vara utomhus, och då behöver du en grop med lock, tex en kopplingsbrunn så du kan stänga och dränera vatten från utkastaren.
Fliken: Skruvarna ser ok ut. Men sprickan tycker jag inte är ok, den tycker jag han ska byta ut.
Savanna: Optimalt för oss vore en begagnad av dyrare märke, vill va säker på reservdelar mm. Frågan är bara vilket av de dyrare och vilken modell. Även de lär ju ha bättre och sämre. Tex nibe eminent eller pcu-el är de bra? ngn bättre än den andra. Känns som en nödlösning om vi skulle köpa typ jula/biltema.
Danne12345: Jag hade något liknande problem förut. Vi har egenborrad brunn och det kommer upp en del sand så vi har satt på ett filter nu. Men då blev det så att det tydligen samlas en hel del sand i botten på hydropressen, så när den luftades och sattes igång kom det en hel del grus till de kranar som sattes igång. Trycket blev jättedåligt. Men då skruvade jag bort det där lilla stålfiltret
HerrPeter: Lösningen från K-Rauta blev enligt bild: [bild] Två slangar och två klämrörskopplingar (dock ingen användning för muttrar och klämringar). Jag kände mig först tveksam till lösningen med tanke på planpackning mot kulventilen, men det verkar faktiskt ha blivit riktigt bra! Tack för hjälpen, alla!
palbin: Ja - fast då kommer man ganska snart till ett läge när man spolar inkommande vatten (ganska mesigt flöde om man matar med tex 10 rör) - en lite mera ambitiös modd av den typ jag skriver om gör att man spolar hela ryggen ner till botten ... mini-Niagara-fall typ ... . Edit: som svar till prototypen alltså - eftersom annan hunnit pilla in inlägg emellan ... .
Pherra: Lägg upp en bild får vi se hur snett det är monterat. "Lite snett är också rakt"
Kalle B: Jag håller på och fixar med vattnet vid min stuga, och lyckas inte få tryck i pumpen. Det har fungerat förut men efter att jag ändrat lite vill det inte längre. Jag har en grävd brunn och pumpen, som är en billig pumpautomat från biltema, står i verkstaden ca. 50m bort. Det sluttar nedåt från brunnen, så jag hade faktiskt självtryck med hävertmetoden förut, men inte längre.
Nyfniken: Jag har löst ett tokstopp i en toa en gång genom att fylla handfatet (!) med vatten, dra ur proppen och när handfatet nästan var tomt spolade jag i toaletten. Teorin var den att vattnet i handfatet skulle få upp fart I avloppsstammen och "suga med sig" toaproppen. Det fungerade.