Har letat länge efter vanliga brunnslock av betong men aldrig hittat något.
Bygghandlarna har inget, google hittar inget.
Ska ha på dräneringsbrunnar.
Så jag tänkte, Kommunen (Umeå) borde väl ha överblivna när de bytt mot gjutjärn.
Fick tag på en chef för avloppet som försökte gulla med en arbetsledare men locken ska destrueras.
Enligt chefen så finns inte lock att köpa, möjligen då som specialbeställning.

Ska tydligen vara något EU direktiv, man säger då det. Man kan råka lyfta av locket och drutta i.
Det här gäller spillvattenbrunnar (inte egetavloppsbrunnar).

Jag får köpa grovbetong och gjuta själv, tänk om EU kommer på mig, två fot djup brunn.

Protte

Storebror ser dig ;)

Tranås..................................................................................................................................Umeå

Enklare gjuta själv då

23 mil, köpa ett lock och sedan 23 mil igen.

Jag behöver två lock.

Protte

Plåtlock?

Har du ingen cementfabrik som gjuter lantbruksrör i närheten?

Gör en enkel gjutform och sedan betong med lite armering så kan du göra den dimension du önskar.
Gör en ring av armering och så ett enkelt rutnät som du najar fast.

Enk Projektet skrev:
Plåtlock?
Ska vara överkörbar med 4tons traktor, plåt är inte så skoj, ser inte kul ut på garageplan.

ceson skrev:
Har du ingen cementfabrik som gjuter lantbruksrör i närheten?
Skanska har lagt ner den. Dessutom är det ingen som köper betonglock längre så det är ju ingen som gjuter.

MathiasS skrev:
Det du är ute efter är en LÄTT brunnsbetäckning. Ser ut så här:

[länk]

...men kan vara billigare om man köper av rätt person på rätt ställe.... men vi snackar hundringar och inte tusenlappar iaf.
Om det hade gjorts från början, nu står det ett 400 mm avloppsrör som brunn, jäms med marken.

AndersS skrev:
Gör en enkel gjutform och sedan betong med lite armering så kan du göra den dimension du önskar.
Gör en ring av armering och så ett enkelt rutnät som du najar fast.
Det blir nog så jag gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.