Hej,

Håller på och bygger ett nytt kök, den nya kranen hamnar cirka 35-40cm längre till höger i sidled från där rören kommer upp från golvet.

Rören är av plast, så jag kan flytta dem lite. Sitter även avstängning på båda, den enda avstängningen jag har (bor i lägenhet). Behöver man kunna komma åt dessa från köksskåpet eller kan man montera dem bakom täckskivan som sitter på köksskåpen?
Photo 2013-11-10 22 08 35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med kranen jag köpte fick jag med två slangar med dessa kopplingar i varje ände. Tyvärr är dessa alldeles för korta för att räcka upp till kranen. Finns det längre slangar av denna typ att köpa eller ska jag förlänga rören på något sätt?
Photo 2013-11-10 22 08 07.jpg
Skapa konto

Photo 2013-11-10 22 08 24.jpg
Skapa konto

Alla tips är välkomna!

• Photo 2013-11-10 22 08 07.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2013-11-10 22 08 24.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2013-11-10 22 08 35.jpg
    Skapa konto
Du måste komma åt avstängningen. Det är t.o.m. såna bestämmelser nu att det måste vara "vattentätt" område runt alla kopplingar, alltså inne i köksskåpet men jag tror inte många vet/bryr sig om det...

Det finns plaströr att köpa som "förlängning" på byggvaruhuset. Mät diameter på båda gängorna och hur lång den behöver vara. Om kopplingarna inte har gummipackning eller klämring så använd lin och lin-pasta som tätning.

anders07 skrev:
Du måste komma åt avstängningen. Det är t.o.m. såna bestämmelser nu att det måste vara "vattentätt" område runt alla kopplingar, alltså inne i köksskåpet men jag tror inte många vet/bryr sig om det...

Det finns plaströr att köpa som "förlängning" på byggvaruhuset. Mät diameter på båda gängorna och hur lång den behöver vara. Om kopplingarna inte har gummipackning eller klämring så använd lin och lin-pasta som tätning.
Jag kommer dra in alla rör i skåpet, har även en "matta" i skåpet med en kant runt om, vilket bör göra det lättare att upptäcka eventuella läckor.
En sak jag funderar över är, går det att böja dessa befintliga rör, mina kökskåp kommer hamna cirka 10cm från väggen där rören sitter, alltså kommer de sitta framåtvinklade om jag bara fäster dem i skåpen utan att böja rören alls.
Eller ska jag böja de nya rören med ca. 45 grader direkt så att de hamnar rätt i skåpet?

Hur böjer man dessa plaströr? Som VP-rör?
Vad kallas denna typen av rör och vad för kopplingar skall man använda?

Ballofixerna (heter det det?) verkar inte ha någon gummipackning, klämring vet jag inte? Har dock för mig att de är något koniska. Blandarens kopplingar däremot är inte alls koniska (helt platta), se bilden ovan!
Blandaren är från Tyskland, har de samma standard där?

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.