Hej, har letat en liten stund på nu www men hittar inte riktigt vad jag söker. Köpte ett sockelmonterat element och fick med två anslutningslangar med 15mm klämringskoppling i båda ändar, själva klämringen och muttern sitter på slangen alltså. Nu råkade denna va lite för kort, ca. 50cm och jag letar efter motsvarande fast längre, säg 80-100cm. Söker jag på anslutningsslangar hittar jag bara med vanlig 1/2"-gänga och packning eller med rakt 15mm rör i bägge ändar. Vill gärna hitta motsvarande slang men annars går det givetvis att montera en klämringskoppling på elementet och köra på en anslutningsslang med rörstumpar i ändarna. Anslutningen på radiatorn är en 15mm kopparrör så där antar jag att det behövs klämringskoppling. Anslutning från golvet är två 15mm kopparrör med 90-graders klämringkopplingar, tänkte byta dessa till kulventiler.

20131108_160938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131108_160842.jpg
Skapa konto
20131108_160758.jpg
Skapa konto

Krilleman
15mm klämringskoppling direkt påmonterat är inte vanligt. Sätt en klämringskoppling rak/vinkel på ditt sockelmonterade element (kickspace?) och köp en längre slang med 15mm ändar typ av typen heatflex.

800mm
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/industrislang-comflex-rak-slat.html

Observera här då att alla kopplingar är inte godkända att montera på mässängs-ände. Dina kopplingar från vatette är en av dom som inte har detta godkännande. Min rekommendation i detta fallet är Conex!

http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Typgodkannande/Sverige/0995-74_vatette_klamringskoppling.pdf

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Conex/Teknisk-beskrivning/

Glöm inte stödhylsan i prisolen!

krilleman_215 skrev:
15mm klämringskoppling direkt påmonterat är inte vanligt. Sätt en klämringskoppling rak/vinkel på ditt sockelmonterade element (kickspace?) och köp en längre slang med 15mm ändar typ av typen heatflex.

800mm
[länk]

Observera här då att alla kopplingar är inte godkända att montera på mässängs-ände. Dina kopplingar från vatette är en av dom som inte har detta godkännande. Min rekommendation i detta fallet är Conex!

[länk]

[länk]

Glöm inte stödhylsan i prisolen!
Tack för infon. Radiatorn som för övrigt är en Space Saver från Smiths är köpt från England pga. de sjuka överpriser svenska marknaden har. Vet inte om det är andra rutiner där gällande kopplingar. De två slangar jag fick med är iaf. som på bild med 15 klämring i båda ändar, och enligt monteringsanvisningen ska den skruvas direkt på radiatorrören. Får ta ditt förslag och köra på det, men jag undrar då hur det blir med kulventilerna jag vill montera? De är ju inte godkända för mässingsrör, varken Vatette eller Ballofix. Conex verkar inte ens tillverka såna.

Byt vinklarna till va's minikulventil vinkel isär.

Dr.L skrev:
Byt vinklarna till va's minikulventil vinkel isär.
Men enligt Vatette är inte deras kulventiler godkända för mässingsrör. Går det bra att bara köra ändå med stödhylsor?

Krilleman
Vilken djungel jag snöade in mig i nu då för att få till din installation korrekt!

VSH - Vatette - Beulco - Altech

Alla dessa tillverkare av mini-kulventilerfår INTE monteras på slätände av mässing enligt deras egen dokumentation!

Den enda jag hittade, som har skriven text att det är OK, är A-collection från Ahlsell. Sista sidan längst ner här.

Och jag hittar ingen butik på internet som har denna heller, men den kan tas hem av alla rörfirmor.
Cu 15x15 har RSK: 854 23 49
Grundpris hos ahlsell: 260:- plus moms, men en större aktör på VVS-marknaden betalar för denna långt under 100-lappen plus moms för denna. Så där vet du marginalen också! ;)

LK tillverkar absolut egna kulventiler med jag hittar ingen skriven text om dessa på deras sida. Samt att dom säljs inte i samma utsträckning som dom andra märkena och har därför inte fått "vanliga" RSK-nummer.

krilleman_215 skrev:
Vilken djungel jag snöade in mig i nu då för att få till din installation korrekt!

VSH - Vatette - Beulco - Altech

Alla dessa tillverkare av mini-kulventilerfår INTE monteras på slätände av mässing enligt deras egen dokumentation!

Den enda jag hittade, som har skriven text att det är OK, är A-collection från Ahlsell. Sista sidan längst ner här.

Och jag hittar ingen butik på internet som har denna heller, men den kan tas hem av alla rörfirmor.
Cu 15x15 har RSK: 854 23 49
Grundpris hos ahlsell: 260:- plus moms, men en större aktör på VVS-marknaden betalar för denna långt under 100-lappen plus moms för denna. Så där vet du marginalen också! ;)

LK tillverkar absolut egna kulventiler med jag hittar ingen skriven text om dessa på deras sida. Samt att dom säljs inte i samma utsträckning som dom andra märkena och har därför inte fått "vanliga" RSK-nummer.
Stort tack för att du la ner så mycket tid. Men om det är som du säger blir det enklare att bara förlänga kopparrören och köra med befintliga anslutningsslangar. Lite lustigt dock att det kan bli mycket krångel för att få till en så enkel sak.

Krilleman
Jo sanning. Men jag vet ett företag som kopplade in en värmepump med en koppling som inte var godkänd för slätände och resultatet blev att kopplingen sköt, fyllde kundens källare med vatten, och försäkringsbolaget vägrade ge ersättning för man inte följt dokumentationen!

Dyrt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.