Har ett par 3/4" fördelarrör från Uponor med fast mutter som jag hade tänkt att koppla in. Matningen är med 18mm PEX Uponor RiR och jag trodde jag hade anslutningen i form av en rak utvändig övergång från 18mm till 20R från Vatette.
vrak_vergng_utv_metall.jpg
När jag monterar denna så drar inte gängan på sedvanligt sätt utan det som händer är att den tar i mot den fasta muttern på fördelarröret, dvs jag upplever att övergången är för kort i förhållande till invändiga gängningen på fördelarröret. Fast mutter blev det på fördelarröret då det var den enda jag hittade med fyra avstick (ja, bilden visar enbart 3...).
Uponor-foerdelarroer-3-4-med-fast-mutter-3-foergreningar-15-mm-415698.jpg

Har försökt att hitta någon annan koppling men ej lyckats. Frågan är vad ska jag ha och/eller vad har jag missat? :confused:

En följdfråga är vad jag ska välja om jag vill ha en avstängningsventil på ena avsticket (15mm)?
Hittade denna http://www.rinkabyror.se/artikel/spolcisternvent-lekande/ som borde fungera då det är enda som jag hittat med lekande mutter så själva ventilvredet hamnar rätt?

Ibland så brukar jag montera metalldelen från en prk rak koppling med utvändig gg eftersom den brukar oftast räcka om det behövs längre istick för att packningen skall nypas åt, i ditt fall blir det dim r20. Sedan docka med lämplig koppling mot prk metall delen.
Sedan är det inte optimalt att montera en cisternventil på det viset, ingen bra yta för fiberpackningen att täta på. Välj hellre än en vatette kulventil dn 15 och dubbelmutter så blir det hyfsat kort. Sedan kan man välja en invändig gg kulventil med klämring i andra änden. Skrapa gängan, lin och locher på 15 gängan hos fördelaren, dra på den invändigt gängade kulventilen. Gör man så följer man inte regelboken kan tillläggas.

Tyvärr inga länkar på delarna, sitter med en padda har inte lärt mig det ännu.
:o
Mvh

PRK har jag inte reflekterat över. Bra förslag, dock hittade jag inte någon lämplig vid en snabbkoll. Får gräva lite djupare i det.

Får ta mig en funderare runt kulventil också.

Tack för inputs! :thumbup:

Vad är problemet med att använda delarna TS visar, varför skulle gänggången behöva bottna där?

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Krilleman
Nu hänger jag riktigt inte med, TS skriver att han har fördelare med fast mutter. Vilket då inte är något problem, lina övergången och dra gängan.

Medan på bilden visas en fördelare med lekande 3/4 mutter. I detta läget förstår jag scenariot att gängan bottnar mot sexkants-mothållet på övergången innan planpackningen tätar ordentligt.

Beträffande ventilerna på sticken har LK något som heter planadapter till sina fördelare som löser detta problem. Men jag hittar inte motsvarande hos Uponor.

Redigerat:
Muttern på fördelaren är lekande har jag grundat mina svar på enligt bild. Skulle den var ingjuten muff så är det väl bara köra lin, locherpasta.

mvh

• Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Ok, är det lekande mutter är jag med, gick på texten fast mutter. Finns det inte tillbehör för proppning så kan man använda andra ändens utvändiga gänga istället.

krilleman_215 skrev:
Nu hänger jag riktigt inte med, TS skriver att han har fördelare med fast mutter. Vilket då inte är något problem, lina övergången och dra gängan.

Medan på bilden visas en fördelare med lekande 3/4 mutter. I detta läget förstår jag scenariot att gängan bottnar mot sexkants-mothållet på övergången innan planpackningen tätar ordentligt.

Beträffande ventilerna på sticken har LK något som heter planadapter till sina fördelare som löser detta problem. Men jag hittar inte motsvarande hos Uponor.
Ser själv nu att bilden visar en fördelare med lekande mutter men i butiken är den märkt med fast mutter.
Nu spelar det i sig ingen roll utan faktum är att jag har en fördelare med fast mutter.
http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...5-mm-415700.html?utm_campaign=variantdropdown

När jag provmonterade delarna utan lin och pasta så kändes det som att det hade varit en fördel om den hade gängat in längre, därav min fundering och "oro". Ska prova med lin nästa gång jag har tillgång till delarna.

Återkommer med rapport...
Tackar så länge!

Krilleman
En vanlig 20-gängad del i mässing, avsedd för lin, består av ca 5 gängvarv.

Enligt din länk till fördelarröret så har varianten med 4 stick RSK: 1036175

Men detta nummer ger inga träffar hos varken Uponor, rskdatabasen, ahlsell, eller dahl.

Så jag undrar lite lätt vad du har fått tag på för fördelare!

Det är en TA fördelare på bild.
Fick en aha upplevelse....:thumbup:
Mvh

krilleman_215 skrev:
En vanlig 20-gängad del i mässing, avsedd för lin, består av ca 5 gängvarv.

Enligt din länk till fördelarröret så har varianten med 4 stick RSK: 1036175

Men detta nummer ger inga träffar hos varken Uponor, rskdatabasen, ahlsell, eller dahl.

Så jag undrar lite lätt vad du har fått tag på för fördelare!
Har ingen bild på den men den är packad och märkt Uponor med Uponors bipacksedel (för övrigt samma med ett fördelarrör med tre avstick RSK 1036174)...noterade också avsaknaden när jag sökte i RSK-databasen confused.gif

Kan nog stämma att det är runt fem varv med gäng.

spekerök skrev:
Det är en TA fördelare på bild.
Fick en aha upplevelse....:thumbup:
Mvh
Ingen aning om vad TA är :thumbup: eller :thumbdown:?
Varför marknadsföra dessa som Uponor?
Måste verkligen dubbelkolla förpackningarna när jag kommer åt dem för att reda ut detta.

Utdrag ur fakturan:
[SIZE=-1]Uponor fördelarrör 3/4" med fast mutter - 3 förgreningar 15 mm
Artikelnummer: 1036174[/SIZE]

[SIZE=-1]Uponor fördelarrör 3/4" med fast mutter - 4 förgreningar 15 mm
Artikelnummer: 1036175[/SIZE]

[SIZE=-1]Uponor fördelarrör 3/4" med fast mutter - 2 förgreningar 15 mm
Artikelnummer: 1036245

[/SIZE]

Aha upplevelsen avtog lite nu men, TA, Uponor 3/4" ansl är lika varandra i ändarna men grepp räfflorna längs metallkroppen saknas på TA.

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.