Hej. Har en trekammarbrunn som är nytömd och högtrycksspolad i T röret ut i infiltrationen. Detta var för 3 veckor sedan. Tittade i brunnen i dag och allt ser bra ut förutom att avloppsrör från huset in i brunnen ligger under vattenytan. Är det normalt eller?

Inte själva röret under ytan!!!
Men om det sitter en böj vid inloppet så kan det gå ner under ytan .
Kolla hur det ser ut i färdelningsbrunnen. Där ska det inte stå vatten upp över underkant rören.

• Gilla
Bysala
  • Laddar…
Hej Orparn. Tack för svar. När brunnen var tömd såg jag inloppet till trekammarbrunnen från huset och där fanns ingen böj. Kan böjen sitta utanför brunnen eller ska man se den i brunnen. Och i fördelningsbrunnen utgår jag ifrån att du menar tredje kammaren i brunnen och där står inte vattnet upp över kanten.

Nej jag menar en krök vid inloppet inne i brunnen. En del sätter sådana för att inloppet ska komma under "kakan" som bildas på ytan i första kammaren.

Fördelningsbrunnen är den brunn efter tredje brunnen där vattnet ska fördelas ut i spridarrören (normalt 2-4 rör). Borde vara därifrån dom "spolat".
Hur gammal är din avloppsanläggning?

• Gilla
Bysala
  • Laddar…
Tack Orparn. Förstår. Och till Östergötland. Huset och avloppsanlägning är från början 70-tal. Och vad jag får fram är det ingenting gjort åt infiltrationen sen dess. Fördelningsbrunn som du förklarat finns icke. Spolningen skedde inifrån trekammarbrunn från tredje kammaren där det sitter ett T-rör. I T-röret stacks en slang som själv klättrade in i röret ut mot infiltrationsbädden eller vad som ligger i backen. Högst oklart. Det sticker inte upp någon avluftning eller liknande på tomten. Tacksam för svar

Är anläggningen så pass gammal så är det nog bara en stenkista efter brunnen. Låter som att grundvattnet ligger högt så det trycker in bakvägen in i brunnen. Ny markbädd skulle jag rekommendera.

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.