Se bild. Misstänker att det är någon säkehetsventil och efter att jag läst lite i forumet misstänker jag också att den kan vara en bidragande faktor till sämre varmvattentryck.
Någon som vet vaad jag kan ersätta den med? Den sitter alltså före pannan, på kallvattenledningen.
Tacksam för svar!
Någon som vet vaad jag kan ersätta den med? Den sitter alltså före pannan, på kallvattenledningen.
Tacksam för svar!
Det ser ut som ett ventilrör till varmvattnet. Det är mycket riktigt en säkerhetsventil som sitter efter avstängningen. Sen är det förmodligen även en vacuumventil samt backventil.
Det går att byta ut det, dock inte säkert det finns ett identiskt med detta. Hoppas svaret gjorde dig klokare
Det går att byta ut det, dock inte säkert det finns ett identiskt med detta. Hoppas svaret gjorde dig klokare
Jodå som redan konstaterats är det ett ventilrör du har. "ratten" nertill är en vanlig avstängningsventil. Vakumventil är den kromade saken och sist kommer säkerhetsventilen. Det ska även sitta en backventil invändigt i ventilröret.
Kallvatten-flödet till pannan ska gå åt vänster i ditt fall, om den är monterad korrekt. (Man ska aldrig kunna stänga bort säkerhetsventilen från värmekällan)
Men hur du ska få bättre tryck i ditt varmvatten bara för du byter säkerhetsventilen fattar jag inte riktigt. Den har inget att göra med själva trycket/flödet genom ventilröret.
Kallvatten-flödet till pannan ska gå åt vänster i ditt fall, om den är monterad korrekt. (Man ska aldrig kunna stänga bort säkerhetsventilen från värmekällan)
Men hur du ska få bättre tryck i ditt varmvatten bara för du byter säkerhetsventilen fattar jag inte riktigt. Den har inget att göra med själva trycket/flödet genom ventilröret.
Jo, efter att ha läst en del tips här på forumet om dåligt tryck på varmvattnet så har nästan alla samma tips: vrid blandningsventilen till max-minläge några gånger då det säkert kommit något skräp ivägen. I detta fall är det bara den här säkerhetsventilen som skull kunna vara en "strypning". Och dessutom sitter avstängningsventilen fast så man skumle ju kunna tänka sig att flödet genom ventilen inte är det bästa. Tror ni att jag har fel?
Någon som kan tipsa om ersättningsventilen på t.ex Rinkaby?
Någon som kan tipsa om ersättningsventilen på t.ex Rinkaby?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skulle kanske kunna vara en sån här. Fast längden kanske inte stämmer...adde_camilla skrev:
http://www.rinkabyror.se/artikel/ventilror-22/?select=true
Nej, säkerhetsventilen har som sagt inget med flödet att göra, det som kan becka ihop är då backventilen eller avstängningsventilen på ventilröret. Ev som du redan nämnt även blandningsventilen.
2989 är en lämplig blandningsventil, men den kräver ombyggnad för den kommer inte passa på befintliga muttrar. Så det behövs en snutt 22mm kopparrör och en skarv av någon typ. Klämringskoppling är smidigt! Kapa bort hela ventilröret så du får ett rakt snitt att sätta det nya ventilröret på och bygg ihop på det hela med en snutt 22mm koppar och klämringskopplingen. Det ser ut att gå bra att bända isär rören ca 2cm så kopplingarna ligger an i botten innan åtdragning.
Och jag tolkar bilden som att det är 22mm rör din befintliga ventil sitter på.
2989 ventilrör
2991 säkerhetsventil
2993 vakuumventil
3647 22mm klämringskoppling
3484 0,5m kopparrör 22mm
Täta säkerhetsventilen och vakuumventilen med lin & locher, glöm inte att repa gängan lätt innan!
2989 är en lämplig blandningsventil, men den kräver ombyggnad för den kommer inte passa på befintliga muttrar. Så det behövs en snutt 22mm kopparrör och en skarv av någon typ. Klämringskoppling är smidigt! Kapa bort hela ventilröret så du får ett rakt snitt att sätta det nya ventilröret på och bygg ihop på det hela med en snutt 22mm koppar och klämringskopplingen. Det ser ut att gå bra att bända isär rören ca 2cm så kopplingarna ligger an i botten innan åtdragning.
Och jag tolkar bilden som att det är 22mm rör din befintliga ventil sitter på.
2989 ventilrör
2991 säkerhetsventil
2993 vakuumventil
3647 22mm klämringskoppling
3484 0,5m kopparrör 22mm
Täta säkerhetsventilen och vakuumventilen med lin & locher, glöm inte att repa gängan lätt innan!
Blandningsventilen är det nog inget fel på då den installerades för mindre än ett år sen. Man märker när den öppnar för att blanda in kallvatten, då ökar trycket/flödet vid tappstället.
Jag bifogar en principritning över hur jag har förstått detta. Är det något som inte blev rätt? Något som saknas?
Jag bifogar en principritning över hur jag har förstått detta. Är det något som inte blev rätt? Något som saknas?
Jag inser nu att jag själv har en fakta som gör det orimligt att det är säkerhetsventilen som är problemet.
Som sagt, man märker när blandningsventilen öppnar för kallvatten för då ökar flödet och blandningsventilen sitter efter säkerhetsventilen, alltså borde flödet vara lika på både kall och varmvatten.
Vad är det då som gör att trycket/flödet är så jäkla dåligt på varmvattnet??
Som sagt, man märker när blandningsventilen öppnar för kallvatten för då ökar flödet och blandningsventilen sitter efter säkerhetsventilen, alltså borde flödet vara lika på både kall och varmvatten.
Vad är det då som gör att trycket/flödet är så jäkla dåligt på varmvattnet??
Kalk tror jag inte men kanske järn och mangan kan vara boven. Någon som har något tips på att lösa upp sådant?
Grejern är att vi har ganska höga halter av det och ibland (väldigt sällan) blir vattnet extremt smutsigt, och då bara varmvattnet. Ungefär som att det är en propp med skit som släpper och när detta händer, då har vattnet alltid varit kallt och sen värmts upp, som t.ex när jag har stängt av pannan några timmar för att plocka ur askan och sedan slagit på pannan igen.
Alla tips emottages tacksamt!
Grejern är att vi har ganska höga halter av det och ibland (väldigt sällan) blir vattnet extremt smutsigt, och då bara varmvattnet. Ungefär som att det är en propp med skit som släpper och när detta händer, då har vattnet alltid varit kallt och sen värmts upp, som t.ex när jag har stängt av pannan några timmar för att plocka ur askan och sedan slagit på pannan igen.
Alla tips emottages tacksamt!
Jag tror att du har en igenkalkad vv-beredare. Allt vatten innehåller mer eller mindre av kalk och därför kan det ta olika antal år innan vv-beredaren är igen kalkad beroende på bostadsort
Du kan gärna läsa nedanstående länk
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/225619-problem-med-lite-varmvatten.html#post1881435
Du kan gärna läsa nedanstående länk
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/225619-problem-med-lite-varmvatten.html#post1881435
Hmmm, det var nog lite "geggigt" på insidan men absolut inte igensatt tror jag.



