Hej!
Funderar på hur jag bäst löser avloppsdragning till framtida badrummet på övervåningen. Har en smålandsvilla med en 110-avsättning i kattvinden. Bifogar en bild med 2 alternativ, finns det någon med VVS-kunskaper här som kan ta en titt och se hur ett proffs hade löst det? Antingen något av alternativen eller kanske bättre lösning finns?

Röret till kommoden går att dra i vägg, WC:n blir nog vägghängd, golvbrunnarna måste ju givetvis gå genom bjälklaget, hoppas det går att få till ett lagom fall, inte många cm att spela på...

Jag har ett spirorör som ligger ivägen som jag är osäker på om det är ok att "platta" till så man kommer förbi med avloppet, därav alternativ 2 då man får gå runt imkanalen som sticker upp i taket där.

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du köra på Alt.2 så tycker jag du kan slopa Alt.1 Förläggningen ser bra ut då du beaktat möjligheten att rensa i framtiden.
 
OK tack!
Tycker själv att alt 2 också ser bättre ut (mindre böjar), bekymret är bara imkanalen som ligger mitt i vägen och då måste plattas till vilket jag enl hustillverkaren inte får göra. Det borde väl funka att rensa även med alt 1? Får se lite hur det ser ut när jag rivit bort spångolvet. Fördelen med alt 1 är väl att jag slipper skarvar och grenrör inbyggda, utrymmet bakom WC blir åtkomligt (för en smidig)... Limmar man skarvarna när man bygger in dem eller räknar med att gummiringen håller ihop i evig tid?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.