Hej!

Jag bor i ett 1,5 plans hus som bara är ett halvår gammalt. Nu har avloppet börjat bete sig märkligt.

Det började med att vattnet inte rann undan i duschen. När jag drog upp insatsen ur golvbrunnen forsade allt ner. Golvbrunnen var inte igensatt. Det fick mig att misstänka problem med avluftningen.

Jag har sådan öppen avluftning med en slang/flexibelt rör som sticker upp genom en takpanna.

En titt i hålet visade ingen bråte, men det kanske har fastnat en duva längre ner..

När jag senare hade uträttat en del på toaletten så rann det inte undan efter spolning och vatten steg upp ur golvbrunnen (insatsen var ej i)

Efter att nyss ha handdiskat en hel del så började det bubbla i wc-stolen och vattennivån steg något.

Jag spolade ovanpå och nivån höjdes ytterligare så att dasset blev halvfullt. Endast en mindre mängd har runnit ner efter 15 minuter. Samtidigt har jag tagit ur insatsen ur duschgolvbrunnen och där ser jag inget vatten alls, d.v.s nivån där är mer än 40 cm lägre än i dasset. Jag fattar inget. Någon som har lust att gissa?

Jag planerar självklart att kontakta byggfirman ang. det hela, men jag skulle uppskatta lite teorier kring det hela för att vara lite mer påläst först.

Det hör till saken att p.g.a. många träd på tomten, bland annat fem granar ovanpå avloppsröret ut från fastigheten så kunde inte byggfirman lägga nytt rör hela vägen till kommunens stam, utan de har skarvat in sig på ledningen från det gamla bostadshuset på tomten. Enligt de gamla ägarna kunde det bli stopp i deras gamla ledning ibland. Men kan det förklara fenomenen ovan jag upplevt? Då borde det väl varit fullt i duschens golvbrunn också och inte bara i dasset?

S
låter som problem med luftning av avlopp

Den gamla stammen är säkert boven i dramat. Ta ut en spolbil eller spola själv med en iller.

Själv skulle jag nog misstänka stopp i dom gamla rören, särskilt som dom gamla ägarna sa att det varit problem.
Vet du om det var gamla betongrör som går under granarna?
Rötter har en extrem förmåga att tränga sig in i betongrör och orsaka stopp.

Spolbil och filmning av rören kan vara en ide för att se om problemen orsakas av rötter.

Ja, de två huvudförklaringarna jag kan komma på är problem med luftning eller stopp någonstans.
Jag tycker det är märkligt att ena gången när jag spolar i toaletten så kommer det upp genom duschens golvbrunn medan andra gången så står nivån högt i toalettstolen medan det är helt tomt ända ner i böjen under duschens avlopp. Jag tänker att luften väl borde kunna sticka upp genom duschens golvbrunn då. Men röret efter toaletten är kanske vattenfyllt upp en bit i grenen till duschen så att luften inte kommer fram.

Undrar vad det kan bero på. Något Y som är dumt monterat så att "något" gått bakvägen och täppt till? Eller kanske fåglar som dumpat ner en massa mög. Det såg dock rent ut, men jag kan ju bara se någon meter ner. Jag kanske får klättra upp på taket och slå in en spann vatten i avluftningen.

Kom visst fler svar medan jag skrev med svar 1 i åtanke.. Tack för snabb feedback. Spolbil och filmning är nog bäst, men jag har lite taskig budget efter bygget, så jag är sugen på att testa lite själv först.
Vad är en "iller" som man spolar med?

Det är PVC rör under granarna. jag tror tom att det var 160 mm rör.

S
när ditt vatten forsar ut när du tar bort vattenlåset i duschen. så låter det som probelm med luftning.
så klart kan ju dom äldre rören vara dåliga också.

iller. visst är det munstycke som både sprutar fram och bakåt?

Nya observationer:

När nivån nu runnit undan från dassastolen efter en timme så är den lägre en efter normal spolning. Får mig att misstänka avluftningsproblem

Trots att vattenlåsinsatsen är uppe ur golvbrunnen så luktar det inte det minsta avlopp. Detta får mig att misstänka att åtminstone en bit av stammen är full med vatten. Om detta beror på stopp eller avluftningsproblem har jag dock ingen aning om. Kanske får öppna plånboken och filma trots allt ;-(

Hissa ner en sladdlampa i avluftningen så kanske du kan se eventuella problem. Använd en liten lampa.

Finns mängder av såna grejor på aliexpress också, här är en 20 meters avloppskamera för 400kr inklusive frakt till sverige.

Nu är mysteriet löst. Vi hade kört över röret som sticker upp från spolbrunnen med grävmaskin så att det tryckts så långt ner i brunnen att denna täpptes till. Tokigt..

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
S
Glada torparen skrev:
Nu är mysteriet löst. Vi hade kört över röret som sticker upp från spolbrunnen med grävmaskin så att det tryckts så långt ner i brunnen att denna täpptes till. Tokigt..
surt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.