Hej,

Vi har bestämt oss för att dra upp pumpen ur borrhålet (djupborrad brunn ca 49 m), vi har bytt allt elektriskt inne (tryckströmbrytare, motorskydd), vi har spänning fram på alla faser.

Tidigare hade vi problem med att motorskyddet löste ut ofta, mätte med tångamperemeter och fick att alla faserna låg nästan lika, diffade från 1,4 A till 1,6 A.
Däremot såg jag vid något tillfälle att under drift fick vi en strömspik uppemot 20A på den fasen jag mätte just då, och motorskydd löser ut.
Ibland även snabbsäkringen i proppskåpet med.
Så jag har fått trycka igång motorskyddet någon gång om dagen tidigare.

Nu har pumpen lagt av helt, spänning finns fram men motorskyddet löser ut utan att pumpen ens verkar försöka pumpa, den drar nu ca 4,5 A på två av faserna den tredje drar ingen ström alls.
Spänning finns fram på alla så den verkar gett upp helt nu?

Nu till problemet med att dra upp pumpen, vi får inte loss "adaptern" från foderröret, vi försöker trycka in denna gängade delen så vi kan dra upp allt men vi får inte in hela den här gängade delen i röret, ska den tas isär mer? (det ser ut som den adaptern (genomföringsanordning) man ser i Rinkaby rörs katalog)

Någon som har något tips om att dra upp paketet, ska man ta loss den gängade delen men den verka ju sitta fast?

/Tomson

rör.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tomson skrev:
Hej,

Vi har bestämt oss för att dra upp pumpen ur borrhålet (djupborrad brunn ca 49 m), vi har bytt allt elektriskt inne (tryckströmbrytare, motorskydd), vi har spänning fram på alla faser.

Tidigare hade vi problem med att motorskyddet löste ut ofta, mätte med tångamperemeter och fick att alla faserna låg nästan lika, diffade från 1,4 A till 1,6 A.
Däremot såg jag vid något tillfälle att under drift fick vi en strömspik uppemot 20A på den fasen jag mätte just då, och motorskydd löser ut.
Ibland även snabbsäkringen i proppskåpet med.
Så jag har fått trycka igång motorskyddet någon gång om dagen tidigare.

Nu har pumpen lagt av helt, spänning finns fram men motorskyddet löser ut utan att pumpen ens verkar försöka pumpa, den drar nu ca 4,5 A på två av faserna den tredje drar ingen ström alls.
Spänning finns fram på alla så den verkar gett upp helt nu?

Nu till problemet med att dra upp pumpen, vi får inte loss "adaptern" från foderröret, vi försöker trycka in denna gängade delen så vi kan dra upp allt men vi får inte in hela den här gängade delen i röret, ska den tas isär mer? (det ser ut som den adaptern (genomföringsanordning) man ser i Rinkaby rörs katalog)

Någon som har något tips om att dra upp paketet, ska man ta loss den gängade delen men den verka ju sitta fast?

/Tomson

[bild]
Om det är en sån genomföring, som rinkaby säljer, så ska du inte ta bort den delen som du skruvat bort öht. Man sticker ner en gängad rörbit uppifrån foderröret och gängar i den gängan som syns på ovansidan. Sen lyfter man uppåt, så lossar den kilformade kopplingen från fästet. Tänk på att det ibland kan gå tungt att dra upp, så tappa för allt i världen inte taget så allt sjunker ner i borrhålet.
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
Tack för svar, ja det förklarar ju saken.

Göra rent gängorna, på med ny gängtape, o skruva dit den igen.
Därefter börja dra upp försiktigt.

Ja vi har satt dit en gängad 1" rör som vi säkrat genom att borra igenom från sidan och skjut in en kraftig borr (bakom trasan på bilden) som håller emot om vi skulle tappa, och en borr till högre upp att fästa rem i eller hålla i.
Vi har även skopan på traktorn att säkra med, eventuellt försöka lyfta med, försiktigt.

En bild på hur det ser ut nu ikväll, men det får bli i morron vi fortsätter.
Borrhålet är precis vid kanten på muren.
m_rör.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan du höljer igen så rekomenderar jag att du byter tejpen mot lin+pasta så har du en bra chans att det kommer vara tätt.
Du har väl en kontramutter på yttergängan också?
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
Jo det är nog säkrare med lin+ pasta ja, har det hemma så det får det bli.

Du menar den stora muttern som höll den stora fyrkantiga "brickan" på plats? Ja den har jag och sätter dit direkt ihop med brickan, drar den några varv bara så den säkert hänger kvar utan o trilla i?

Den gängade delen med mutter o bricka hänger sedan "lite löst" när man lyfter upp "paketet", och dras fast mot kopplingen på insidan när man sedan sänker ner igen?
 
sid31 har du en bra bild på hela installtionen.
http://www.rinkabyror.se/images/upload/katalog_pdf/Rinkaby_Rör_28_LR.pdf

det som finns på insidan är en klyka som självlåser av pumpens vikt, så den ska bara glida.
Kontramuttern och brickan på utsidan håller dels ihop adaptern mot röret, och står för tätningen så ytvatten inte kan läcka in. Mkt viktigt med bra tätning där!
 
Ok, börjar begripa hur den funkar nu. Man skulle ju antingen monterat en sen innan eller haft en lös o känna på för o förstå annars. Tack för hjälpen så här långt vi ska ge oss på de nu idag här :-)
/Tomson
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Förresten en fråga till muttern och brickan ska ju dras på igen, ska man dra fast dom ordentligt och dom ska alltid vara ordentligt ditsatta? Även när man ska dra upp pumpen?
Man skulle aldrig lossat på dom, inte ens lite grann?
 
Precis, dom ska alltid sitta där.
Du behöver inte bra för kung och fosterland, men lagom. Det är en oring som komprimeras på insidan, så dra inte för hårt.
 
Det är bra om man är några stycken...det blir ganska tungt efter en stund och se till att det finns plats för 50m slang på marken....
 
Ja det här klarnar ju mer o mer, hade ju kunnat bespara mig lite grävning med om man börjat i denna änden, fast jag behövde nog den träningen ändå :)

Tack så här långt
Tomson
 
Hemmakatten
Jag vet att många här inne på forumet är jätteduktiga och gör det mesta själva på huset. Men jag vill ändå lägga in en liten brasklapp. Det är vansinnigt mycket tyngre och svårare än man kan tro att dra upp vattenrör och kabel.

I vintras med snö och många minusgrader pajade vår pump, ca 80-90 meter djup. Vi ringde rörmokaren, det krävs ett speciellt långt verktyg för att nå ner övergången (hos oss satt den 1 m ner. Det är inget vi ville leka med själva. Rörmokaren, som är en ung kille med typ 110kg rena muskler, och maken, som är bra tränad för sin ålder, fick ta i för kung och fosterland för att dra upp vattenröret och elkabeln. Vattenröret är snorhalt. Elkabeln var tvungen att tas loss. Vid nedsänkningen var det nästan värre. Fick återigen hålla i för kung och fosterland och samtidigt fästa elkabeln vid röret med lagom stora böjar. (Lagom stort slack är viktigt, en för stor böj av elkabeln hade gnagts sönder då den nöttes mot brunnsväggen.) Enbart tack vare den urstarke rörmokaren förhindrades att slangen åkte i för fort. Så se till att ta hjälp. En rörmokare ett par timmar skulle jag se som en försäkring.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1400843517.103401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi bytte pump (96m) hade vi nytta av denna som slangen etc löper på vid brytningen som blir vid hålet och när ni drar iväg.

Finns i Härryda om du vill låna
 
Tack för svar allihopa, det är ett lite känsligt projekt detta med risk för ras i brunn, tung slang med pump som man riskerar o tappa o allt.

Än så länge har det gått bra, vi började dra upp slangen igår men den satt rätt hårt så vi fuskade med traktorn o lyfte. Det var nog bara att den behövde "släppa" från genomföringen/adaptern, för sen drog vi upp den för hand jag o min son, tur att i alla fall han e vältränad.
Det gick ändå ganska lätt, slangen visade sig vara 41 meter bara så paketet var nog ganska lätt.
Pumpen är från 89 ser det ut som, så vi försöker inte renovera den utan en ny köptes på Rinkaby o den ska ner idag hoppas jag.
-D09,Tack för erbjudandet om att låna den där att rulla slangen på hade inte för långt bort, nu var det lite fördel med muren alldeles bredvid det gick ganska lätt tack var den här.
-Hemmakatten, jo jag håller med man ska vara försiktig med vilka projekt man ger sig på, detta kanske var gränsfall, fast jag är rätt envis med "kan själv" ;)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
En liten slutnotering,

Vi bytte både kabeln ner I hålet och pump, tryckströmbrytaren och motorskyddet var bytt sedan innan.
Tog en något kraftigare pump, men som ändå vårat nya motorskydd täckte in så nu är det full fart på vattnet igen, Tack igen för tips o hjälp
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.