Hej,
Vi bor i en 1,5 plans villa. Nu har badrummet på öp fått en skada och vi funderar på att vänta ut om nya PBL kommer tillåta oss att bygga takkupa vid badrummet för att få det större. För ca ett år sedan sökte vi bygglov för två takkupor, en på vardera sid huset. Vi fick då nej på badrumskupan då den vätter mot gatan.

Men nu, min fråga.

Vårt inkommande vatten går idag i kattvinden upp in i badrummet. Ev tror vi att de är så dåligt placerade att de kommer hamna mitt i golvet om vi bygger kupa. Vi bor i hus med platta på mark o röret kommer från plattan i köket under. Kan vi svetsa nya rör? Är det en ok dold skarv?

Nej det finns ingen dold skarv som är godkänd. Det gäller då för tappvatten. Värmeledningar får med något enstaka undantag skarvas dolt.

Men om man verkligen måste, skriver man då inte en avvikelserapport och sedan är allt fridens?

Ja så är det väl. Men om jag fattat rätt så ersätter inte förs. bolaget en skada som orsakas av en avvikelse, oavsett om man skrivit en rapport.

Men hur gör man då?

Hur skulle man göra för att få det fackmässigt? Inspektionslucka från köket under? Dvs i taket? .....ingen golvbrumm där.

Någonstans måste ju metall va rör skarvas, eller sätts dessa in i huset som färdigböjda utan skarv innan tak o väggar är på plats? Låter omöjligt svårt......

Rör byte KAN man då inte göra, eller?

Det är nog så att vid nybygge så drar man "alltid" PEX, som dras från punkt till punkt, utan skarvar. Och man strävar efter att lägga rör i schakt mellan våningbar där man skall kunna komma åt och inspektera/ byta.

När dee gäller ditt rör, så kan man kanske fimpa röret helt, dvs. kapa det i andra änden, och dra fram ett nytt rör en annan väg.

MathiasS skrev:
Men om man verkligen måste, skriver man då inte en avvikelserapport och sedan är allt fridens?
Det har jag också funderat på, men frågan är ju vem som bestämmer att det behövs en avvikelse?

Är det den lata rörmokaren som bara vill hem tidigt?

Den snåla husägaren som inte vill betala mer än nödvändigt?

Försäkringsbolaget?

Om inte avvikelserapporterna fungerar är det ju ingen ide' att fenomenet finns, vilket gör att det kan bli väldigt omfattande arbete om rör ska dras om.

Det mesta går väl säkert att fixa med lite fantasi men det borde ju finnas extremfall där det är i princip omöjligt att lösa utan skåp?

Vad säger konsumenttjänstlagen? Är det rimligt att begära av en privatperson att denne ska förstå vad en avvikelserapport innebär?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hempularen skrev:
När dee gäller ditt rör, så kan man kanske fimpa röret helt, dvs. kapa det i andra änden, och dra fram ett nytt rör en annan väg.
À, det skulle gå. Men är det säkrare med ett plomberat vattenförsörjning än ett svetsat? Röret går nämligen från plattan upp, i köket. Inte via en central i bad eller tvättstuga. Byggt i slutat av 70 talet.

Kör på säger jag, varmlödda skarvar läcker inte, men man ska alltid provtryck förstås.

Ja, det lutar åt det. Att plombera känns sämre, även om vi skulle kunna dra nya rör i rör (pex)......

....men det är ju bra att känna till. Om man säljer huset kanske man skall informera om detta då det säkert kan anses som dolt om det blir problem.

Ja det bör dokumenteras även fast risken princip är noll

Kan man böja dessa gamla in rör? Eventuellt skulle man kunna vöja dem in mot en vägg och sätta inspektionslucka under kommoden. De behöver då böjas två ggr............kan man göra sånt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.