Hej, har ett nygjort badrum där det som återstår är att ansluta 1 st Mora Classic badkarsblandare och 1 st FMM 9000E duschblandare, dessutom ska ju WC, (Gustavsberg Nordic 2300?) och vatten till handfatet anslutas, slutligen är det förberett för ev. tvättmaskin och tvättho genom att varm- och kallvatten är draget ut ur vägg och där tänkte vi plugga(?) tillsvidare.

Problemet är att jag inte är helt säker på vad som behövs i delar för att färdigställa det hela, så om någon vänlig själ kan hjälpa till med det blir jag väldigt glad!

Förutsättningar: Dold rördragning, rör-i-rör 16 mm ( troligtvis LK ), dusch c/c 160 mm, bad c/c 150 mm,
handfat c/c 40 mm, "tvättmaskinsförberedelse" c/c 40 mm och WC är ju bara ett 16 mm rör-i-rör ut från vägg.

Är det svårare/lättare att göra fel när man monterar kopplingar på rör-i-rör jämfört med klämringskopplingar på kopparrör? Jag har monterat en duschblandare där det var utanpåliggande kopparrör och det gick bra, så om även detta är ett hemmapularjobb vore det ju bra!

Tack på förhand!

Det är inte svårare, men det gäller att läsa monteringsanviningarna flera gånger. Kapar du med för kort längd så är det kört.

Du behöver ju blandarfästen för duschen resp. badkar. Obserevra att det är två helt olika system för cc160 och cc150. I fallet med cc160, så sitter det lekande mutter på fästet, blandaren tätar genom en konisk koppling, dessutom är det M gänga. I fallet cc150 sitter lekande mutter på blandaren, tätas med en planpackning, och det är R gänga.

Till handfat resp. toa osv. behöver du väggbrickor. Dessa finns i flera olika system från FMM, Mora, Vattet osv. Titta på rinkabyrör, eller Sigro.se. Väsentligt att köpa hela systemet från resp. tillverkare, de har lite olika system för kopplingen. Alla fästen, väggbrickor osv måste vara avsedda för 16mm PEX.

Det är inte speciellt svårt. Men en sak som jag som amatör tycker är lite struligt. Är att till blandarfästena så är det svårt att få PEX röret att komma ut tillräckligt vinkelrätt. Iom RiR så må skyddsröret komma ut i 90 grader mot väggen, men innerröret läggger sig i ena kanten. Man får med ganska mycket våld tvinga blandarfästet till rätt läge innan man borrar för skruvarna, kan vara bra att göra den borrningen innan man kapar röret till sin längd (enl monteringsanvisningen). Vid själva monteringen har jag kör in en stav i PEX röret för att ha något att böja med (då måste röret vara kapat, går inte att kapa efter att man monterat fästet).

Tackar för svar!
Blandarfästen tror jag att jag nu har fått koll på, vad gäller det övriga finns det ju både väggbricka och täckbricka där jag
fattar det som att täckbrickan träs på pex-rören och sedan hittar man rätt sorts koppling för vidare anslutning från pex till ex.vis WC? Den lösningen rekommenderades av en f.d. rörmokare jag talade med.
Väggbricka är vad jag förstår mer som ett blandarfäste vad gäller montering iom att pex-röret monteras ihop med väggbrickan? Bökigare att montera?

Jag har använt väggbrickor, troligen är det lite enklare att montera täckbricka. Jag ville inte ha synlig Pex i badrummet. Jag är dock inte helt säker på om det behöver synas med en täckbrika.

Blir bra om du köper kopplingsset och täckbricka kör själ enbart med det i vardagen, brukar dra åt mig lite pex och sätter täckbrickan sedan klipper jag slangen i den längd som behövs plus någon cm. Sedan när kopplingen är dragen puttar jag in slangen så kopplingsmuttern går emot täckbrickan. Eller så kan man köra med brickor som hempularen skriver om men då får man veta vad man gör och följa monteringsanvisningen som alltid när det gäller säker vatten, principen är likt väggbricka för dold rördragning i vägg som betjänar dusch/badkars blandare.

Mvh

Har nu försökt att leka rörmokare men vet inte om det var så smart...
Efter att ha monterat blandarfästet och blandaren, Mora Classic, så sipprar det fram vatten bakom fästet på kallvattensidan, det gjorde så även på varmvattensidan men det slutade(?) efter att jag lossade på blandaren och skruvade dit den igen, vet inte vad som hjälpte! Jag satte gummibrickor mellan blandaren och fästet, kan det orsaka detta?
Jag känner mig lite stressad, så all hjälp är uppskattad till tusen!

Undrar dessutom hur hårt man vågar dra åt muttrarna? Kan man skada någonting om man drar åt för hårt?

Är det en 160 cc blandare så ska du inte ha några packningar mellan blandare och fäste.

Det är en 150 c/c.

• Gilla
DonaldDuck
  • Laddar…
TreeSwede skrev:
Det är en 150 c/c.
Ok. Då ska du ha packningar. Ibland är det lurigt med gummipackningar. Spänner man för hårt, så vill de krypa. Prova med fiberpackningar istället.

• Gilla
DonaldDuck
  • Laddar…
Jättetacksam för så snabba svar!
Om det läcker där blandaren möter/går ihop med stödhylsan i AluPEX-röret kan det då krypa fram bakom blandarfästet eller ska jag vara orolig för ngt annat?
Fiberbrickor, är det de som brukar vara röda och ganska hårda?

• Gilla
DonaldDuck
  • Laddar…
Ah, jag läste inte så noga, ser nu att du har dold rördragning. Då borde det följa med packningar till kopplingsdelen/stödhylsan till blandarfästet. Fiberpackningar finns i lite olika varianter, men de jag brukar använda är gröna och inte så hårda.

Jag bytte till några tunna röda packningar jag hade och efter ett antal efterdragningar verkar det, peppar peppar.., just nu vara tätt.
Känns som jag har dragit åt ganska hårt men det kanske behövs för att klämringen ska tryckas till, eller hur funkar det där? Ser att i monteringsanvisningen till det andra blandarfästet, Trio Perfekta 160cc, står det att man ska dra åt för hand och därefter 1.5 varv, är det en bra tumregel för det mesta inom rör?

Krilleman
Tumregeln för alla rörinstallationer är att läsa monteringsanvisningen för respektive produkt som man installerar! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.