9 676 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Kallställa toalett
Vi kallställer sommarstugan varje vinter och när vi nu skall bygga riktigt badrum finns det lite att tänka på. Vi har en avtappningskran vid anläggningens lägsta punkt och då är det bara att öppna alla blandare i huset så töms systemet.
Men hur gör man med vattnet till toaletten? På något sätt måste man få in luft i systemet den vägen för att kunna tömma ledningen.
Men hur gör man med vattnet till toaletten? På något sätt måste man få in luft i systemet den vägen för att kunna tömma ledningen.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Spola tills tanken blir tom.
Är tanken tom är ju ventilen öppen och borde släppa in luft den vägen på samma sätt som en öppen kran. Dock är det väl svårt att få ut verkligen ut allt vatten ur tanken, men ni kanske kan hälla i lite glykol för att det inte ska frysa?
Är tanken tom är ju ventilen öppen och borde släppa in luft den vägen på samma sätt som en öppen kran. Dock är det väl svårt att få ut verkligen ut allt vatten ur tanken, men ni kanske kan hälla i lite glykol för att det inte ska frysa?
Vi har aldrig haft några problem med detta. Spolar bara toan så att ventilen öppnas och hoppas att vattnet "sugs bakvägen". Lite lämpligt med glykol i "holken" så burkar det fungera fint. Gjort så i tiotals år utan att något frusit sönder.The Tor skrev:
Redigerat:
Kanske det. Vet som sagt inte. Har du några källor på denna "änvärre skada" så läser jag gärna. Om etanol är bättre ur miljösynpunkt så bör det fungera lika bra. Dock misstänker jag att etanol kanske avdunstar lättare och därmed är mindre lämpat, men det kanske är en obefogad oro. Hur som helst börjar detta bli lite OT.corre skrev:
Jag, som oxå kallställer stugan varje vinter, kommer i höst införskaffa en våtdammsugare för att försäkra mig om att få bort så mycket vatten som möjligt från alla tänkbara ställen. Golvbrunnar, toalett osv. Då kan man i alla fall minska andelen "icke frysmedel". Ledningar har jag hört att man oxå ska suga ur (inte blåsa) - även om du ju verkar ha så praktiskt med att allt dränerar sig självt!
Men när vattnet dunstar så luktar det.... så jag vet inte varför man ska spara vattenlåsen....
Vår stuga så tömmer vi bara hydroforen å stänger av pumpen... så brukar jag tömma VVB och montera loss duschblandaren.... Det är det ända... Finns det något vatten i avloppet så får de vara där... Hittils (peppar peppar) så har det inte varit några problem....
jo förresten... Vi var nere en vinter då frös vattnet i vattenlåset i köket... Men inget som inte lite kokande vatten kan lösa
Dock ska jag tänka på att ha någon kran öppen.... Nu när vi kommer att installera diskmaskin så blir det lite mer jobb.... Den måste tömmas på vatten...
Vår stuga så tömmer vi bara hydroforen å stänger av pumpen... så brukar jag tömma VVB och montera loss duschblandaren.... Det är det ända... Finns det något vatten i avloppet så får de vara där... Hittils (peppar peppar) så har det inte varit några problem....
jo förresten... Vi var nere en vinter då frös vattnet i vattenlåset i köket... Men inget som inte lite kokande vatten kan lösa
Dock ska jag tänka på att ha någon kran öppen.... Nu när vi kommer att installera diskmaskin så blir det lite mer jobb.... Den måste tömmas på vatten...
Du tömmer inte rören alltså? Vad har du för typ av rör? Har svårt att tänka mig att exempelvis min blandningsventil eller säkerhetsventil skulle må bra av att frysa vattenfylld. Eller för den delen att något kopparrör/metallrör skulle göra det. Eller någon typ av blandare...Odjuret skrev:
Klicka här för att svara