9 628 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Alternativ till cementringar i vattenbrunn
Jag är inte så extremt bevandrad i ämnet men borde det inte fungera med bara en enkel rörspetsbrunn?
Angående plaströr så borde det finnas någon tillverkare/återförsäljare av dylikt men det vet jag inget om, har du testat att söka på google? Annars så finns det cementringar i mindre dimensioner, och om du bara ska ner några meter så kan man ju gräva ner till rätt djup och sänka ner ringarna med traktor istället för att stå i dem och gräva som på den gamla goda tiden!
Angående plaströr så borde det finnas någon tillverkare/återförsäljare av dylikt men det vet jag inget om, har du testat att söka på google? Annars så finns det cementringar i mindre dimensioner, och om du bara ska ner några meter så kan man ju gräva ner till rätt djup och sänka ner ringarna med traktor istället för att stå i dem och gräva som på den gamla goda tiden!
Jag har kollat runt lite, ang rörspetsbrunn så har jag inte greppat riktigt hur den fungerar, men jag hittade en firma som säljer plaströr (terana.se) men ett sådant rör blir ca: dubbelt så dyrt som cementringar så det får nog bli dessa jag gräver ner med en minigrävare.
En rörspets är en brunn baserad på galvat vattenledningsrör. Spetsen på detta rör är perforerat och har en sil av mässing utanåp för att hinda sand från att komma in i röret.
Om man har ett vattenförande sandlager på 3-7m djup är detta en utmärkt brunnsmodell, speciellt för sommarvatten eftersom den minskar grävandet till ett minimum.
Söker du på rörspets på forumet finns det flertalet trådar med bilder på "monteringen".
Som pump använder man samma som du skulle haft till en grävd brunn.
Kostnad är runt 2-3k för spetsen och någon femhundring för galvrör. Resten är samma kostnad.
Om man har ett vattenförande sandlager på 3-7m djup är detta en utmärkt brunnsmodell, speciellt för sommarvatten eftersom den minskar grävandet till ett minimum.
Söker du på rörspets på forumet finns det flertalet trådar med bilder på "monteringen".
Som pump använder man samma som du skulle haft till en grävd brunn.
Kostnad är runt 2-3k för spetsen och någon femhundring för galvrör. Resten är samma kostnad.
Tack för info om rörspetsbrunn, visste inte ens att de fans något sådant. Det blir ju helt klart det enklaste och billigaste brunnen, om nu det går att få ner rören i backen där jag har stugan förstår att det inte får vara stenigt, skall försöka kolla detta,
Tänkte lägga brunnen alldeles vid sjöstranden så då beror det ju förstås på om jag får nog med vatten så en jetpump på ca: 60l/m kan arbeta utan att det blir torrt i röret, för ex fulla en badtunna på 1500l.
Ser att de säljer dessa rörspetsar billigt på Ebay i Tyskland för ca:80-90 euro.
Tänkte lägga brunnen alldeles vid sjöstranden så då beror det ju förstås på om jag får nog med vatten så en jetpump på ca: 60l/m kan arbeta utan att det blir torrt i röret, för ex fulla en badtunna på 1500l.
Ser att de säljer dessa rörspetsar billigt på Ebay i Tyskland för ca:80-90 euro.
Klicka här för att svara