Kollade på ett hus här om dagen och besikningsmannen påpekar två rörrelaterade "fel".

Entréplan / Tvättstuga
Rörgenomföringar förekommer i golvet under varmvattenberedaren vilket inte är
utfört enligt gällande branschregler. Det rekommenderas att aktuell entreprenör eller utförare kontaktas för att kontrollera och säkerställa eventuell garanti av utförandet. Aktuellt försäkringsbolag för byggnaden kan även kontaktas för ett besked vad som ersätts vid eventuellt läckage.


Mäklaren säger att det går att få kontaktuppgifter till byggfirman. Vet ju inte riktigt vad som är fel men tror ni att det är nått man skulle kunna åtgärda? Kostnad i sådana fall? Eller skall man bara leva med det och hoppas på det bästa?

Övre plan / Dusch/Wc
Väggbeklädnaden är otät i rörgenomföringar. De otäta rörgenomföringarna i väggbeklädnaden medför att vatten kan tränga ner i bakomliggande konstruktioner med fuktskador som följd. Detta kan i sin tur leda till mikrobiella skador


toa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man lösa detta på något bra sätt? Baddrummet har några år på nacken men är rätt fräscht. 90-tal skulle jag tro.
 
Ingen som vet?
 
Är VVberedaren nyinstallerad och rören nydragna är det fel, är det 90-tal är det nog Ok men täta med silikon både under VV beredare och i vägg.
 
Vv är några år gammalt bara. Fel är det ju enl besiktningsmannen. Vad är det som egentligen är frigjort tror ni? Och är det något man kan åtgärda utan allt för stora ingrepp?

Toan är som sagt äldre.
 
Rören får inte komma upp ur golvet. Och att åtgjärda detta är som du förstår inte lätt antingen får man dra nya rör som blir utanpåliggande hela vägen eller fräsa in rör i väggen men då behövs troligtvis hela utrymmet göras om. Alltså hela rummet! Sedan att det läcker in vatten i badrummet går att silicona , gissar det är matta på väggarna?, men det är ju helt klart inte bra oavsett har det sedan redan läckt in vatten blir det än värre. Detta beror lite också på var i badrummet det är. Zon 1 eller 2? Om det är i duschen är det nog att riva är det det mitt på väggen säger jag kör silicon om det ser slätt ut runt. Buktar det i väggen lite så är det fukt redan där i då tycker jag du ska göra om badrummet om du ändå flyttar in!
 
Är hålen i golvet under VVB nya också?
Annars låter mest som vad man får räkna med på ett 20år gammalt badrum.
 
Det finns inga problem i badrummet mer än regelmässiga enl bes.

Vv är gammal men rummet är renoverat 11. Misstänker att man behållt de gamla rören kanske...
 
90tal.....ja då bör du nog ha med i kalkylen att renovera relativt snart. Vi håller på med en skada i badrum son byggdes på 90 talet.....moderna försäkringar påstår i kommunikation med dem att man som konsument bör renovera våtutrymmen var tionde år! Låter mycket.....

De är aningens sura på oss tror vi att vi betalat för begränsat åldersavdrag! ;-)
 
Links skrev:
Det finns inga problem i badrummet mer än regelmässiga enl bes.

Vv är gammal men rummet är renoverat 11. Misstänker att man behållt de gamla rören kanske...

Låter så. Har du möjligen några bilder?
 
Början 2000-talet är badrummet nu när jag kollar. Bild finns ovan.
 
Byggis1976 skrev:
90tal.....ja då bör du nog ha med i kalkylen att renovera relativt snart. Vi håller på med en skada i badrum son byggdes på 90 talet.....moderna försäkringar påstår i kommunikation med dem att man som konsument bör renovera våtutrymmen var tionde år! Låter mycket.....

De är aningens sura på oss tror vi att vi betalat för begränsat åldersavdrag! ;-)
Det försäkringsbolag som påstår att badrum generellt ska renoveras med 10-års intervall gör det då enbart för att skydda sina ersättningar eller var det någon anställds eget tyckande?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.