Krilleman
lordi skrev:
I de flesta fall är det så, men den halvkopplingen som är på bilden är en Frese, och den är godkänd att montera mot konisk tätyta enligt monteringsanvisningen.
Se där se där, mer än jag visste! Det känns spontant konstigt att montera halvkoppling på klämrings-ände...

hej igen!
här kommer bilden på mina kopplingar och blandaren, mot pumpsidan sitter en PEM25 kopplingar.
halvkoppligen på bilden är alltså den enligt länk nedan och ska är tänkt att sitta på kopparröret som saknar koppling på bilden. Borde grejerna passa?
Bild1704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-10xr15/?select=true

Vad tänker du skruva fast det andra röret i (det med den gamla kopplingen)?

Ulric skrev:
Vad tänker du skruva fast det andra röret i (det med den gamla kopplingen)?
En plugg skruvar jag i varmvattenröret, glömde skriva det, kan tänka mig att det kan komma vatten där bakvägen.
Blir det tätt o bra med det jag köpt? Ska såga kv-röret så det blir en fin o runt tvärsnitt

krilleman_215 skrev:
Se där se där, mer än jag visste! Det känns spontant konstigt att montera halvkoppling på klämrings-ände...
Jag tyckte också det var konstigt först, men jag har provat och det funkar. Packningen ligger i en försänkning, så den formar sig efter konan utan att glida iväg.

Är det bara att sätta igång o koppla för mig med dom delar jag köpt på bilden? Ingen som ser något fel med kombinationen kopplingar/rör etc antar jag eftersom inget skrivit nåt speciellt..... :)

Jag är inte röris, men jag tror det funkar som du tänkt. Dra inte för hårt bara, vi amatörer gör nog gärna det.
Men jag fattar inte riktigt hur eller varför du ska plugga vv röret. Är det kanske för utomhusbruk? Då är det ju bara att testa.

Real7 skrev:
Jag är inte röris, men jag tror det funkar som du tänkt. Dra inte för hårt bara, vi amatörer gör nog gärna det.
Men jag fattar inte riktigt hur eller varför du ska plugga vv röret. Är det kanske för utomhusbruk? Då är det ju bara att testa.
det är för att jag bara ska koppla in kallvatten i friggeboden, varmvattenrör på blandaren pluggar jag för säkerhetskull.....

Krilleman
Stödhylsa 10x0,8 behövs då blandarröret är mjukt!

krilleman_215 skrev:
Stödhylsa 10x0,8 behövs då blandarröret är mjukt!
ok, tack, får köpa ett sånt. en annan fråga som inte har inte med denna installation att göra: trycker man fast klämringar med nåt verktyg eller sätter dom sig fast i och med åtdragning av kopplingen?

Krilleman
Klämringen fastnar när man drar kopplingen.

Tyvärr är inte rinkaby specielt duktiga på att berätta vilken tillverkare dom har på sina prylar så det är svårt att ge dig korrekt hänvisning på åtdragsmoment.

Attans, nu glömde jag ju fråga om fästring till blandaren :o, vad är det för fästmutter/ring som behövs för att få den att sitta i diskbänken?

Krilleman
Den medföljer ju blandaren, fick du inte med den?

Jag tror inte man kan köpa muttern idag då man slutade tillverka blandare med denna stora mutter för länge sen.

Nej, blandaren satt i ett trinettkök som jag fick billigt. ok, får kolla med gängtolk o dra fast med nåt liknande,,,,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.