Byggahus.se

Vatten o avlopp i Attefallshus

1. S
    Medlem Nivå 8
    Hej, jag ska bygga ett s k Attefallshus på tomten och har funderingar kring vatten o avlopp? Min tanke är att (kunna) hyra ut "extrahuset" så det ska ha permanentstandard. Men hur gör man rent praktiskt med vatten o avlopp? I det befintliga huset finns det såklart, men hur ansluter jag "extrahuset"? Jag kommer att bygga huset med krypgrund, vilket å ena sidan gör det enklare att dra vatten o avlopp in i huset, men å andra sidan (?) gör dessa mer frostkänsliga? Tips? Hur har ni gjort med grävning, anslutning mm? Drar man vatten "vidare" från den befintliga fastigheten? Avlopp gissar jag (?) att man gräver från "extraahuset" ut till anslutningspunkt i gatan? Finns andra saker att tänka på i samband med vatten o avlopp till "extrahuset"? Buggaren

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Ledningarna under huset i krypgrunden isolerar man bara så det är inga problem, kan sätta en frostvakt också för säkerhets skull.

Beror lite på var huset ska ligga på tomten kontra var dina ledningar är dragna.

Antar då att du har kommunalt VA och jag tror inte kommunen vill att du kopplar in dig igen i anslutningspunkten. Då kvarstår det att koppla in på ledningen mitt på tomten eller i befintliga huset. Avloppet går bra att koppla på sig var som dock att koppla på sig på inkommande vatten och gräva ner en skarv tycker jag inte man ska göra och då blir enda alternativet att dra från huset.

Ska du ändå gräva till huset så dra elen där med då. Avloppet tar du den lösningen som blir smidigast. Kanske är enklast att prata med den som ska gräva.