1 912 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Vattenpump & Hydrofor
Hej,
Jag har ett problem med vattenpumpen och ev hydroforen.
Plötsligt så finns det inget vatten i kranarna, då har vattenpumpens strömbrytare poppat och Vissa gånger hydroforens strömbrytare också poppat. Jag förstår inte vad problemet kan vara? Vattenpumpen är ganska ny.
Någon som har haft likadana problem eller har någon erfarenhet med just såna problem?
Tack på förhand!
Jag har ett problem med vattenpumpen och ev hydroforen.
Plötsligt så finns det inget vatten i kranarna, då har vattenpumpens strömbrytare poppat och Vissa gånger hydroforens strömbrytare också poppat. Jag förstår inte vad problemet kan vara? Vattenpumpen är ganska ny.
Någon som har haft likadana problem eller har någon erfarenhet med just såna problem?
Tack på förhand!
Redigerat:
Är det motorskyddet du menar så går det till pumpen och löser ut vid för hög ström. Hydroforen har en tryckstyrd brytare som ger pumpen startsignal när det är dags att fylla på. En bild kanske skulle underlätta? 
Motorskyddet sitter på väggen och har två knappar, en för av och en för på. Det är troligen med motorskyddet du stänger av din pump om du skulle vilja göra det. Du kanske kan rita upp hur det är kopplat om du inte har en bild? Jag gissar att det är motorskyddet som löst ut. Är det en gammal pump?
Jaha, ja precis så som du beskriver motorskydd med av och på lägen och bredvid ligger hydroforen, och ute på åkern så är det en bränn med pump hus. Det är en ny vattenpump. Men Hydroforen är ganska gammal 15-20 år gammal.
Vad menas med att motorskyddet har löst?
Ursäkta mig jag har absolut ingen koll på sånt.
Väldigt tacksam för dina svar.
Vad menas med att motorskyddet har löst?
Ursäkta mig jag har absolut ingen koll på sånt.
Väldigt tacksam för dina svar.
Motorskyddet är som en ställbar säkring som ska lösa om motorn drar för mycket ström. Skyddet ska alltså bryta innan motorn pajar. Är det en ny pump så borde också motorskyddet justerats till rätt värde för den nya pumpen för att den inte ska lösa ut i onödan.
Vad gäller tryckströmbrytaren på hydroforen så förstår jag inte hur du menar att den skulle poppa?
Vad gäller tryckströmbrytaren på hydroforen så förstår jag inte hur du menar att den skulle poppa?
Nu är allt helt nere. Varken pumpen funkar eller tryckströmsbrytaren. En elektriker är på väg hit som ska felsöka problemet.
Det är jävligt dåligt system. Jag har aldrig gjort något sånt så jag förstår inte riktigt hur man byter det.
Tack så mycket för all hjälp. Det uppskattas.
Det är jävligt dåligt system. Jag har aldrig gjort något sånt så jag förstår inte riktigt hur man byter det.
Tack så mycket för all hjälp. Det uppskattas.
Liknande trådar
-
Vattenpump i grävdbrunn utan hydrofor?
Vatten & Avlopp -
Djupvattenpump till sommarstuga behövs hydrofor och hur vintersäkrar man den?
Vatten & Avlopp -
Hydrofor vattenpump arbetstryck
El -
Motorskyddet till vattenpump hydrofor slår av
Vatten & Avlopp -
Montering av tryckbrytare för vattenpump i hydrofortank.
Vatten & Avlopp