Har PEX-slang och ska börja köpa kopplingar etc till denna.
Är det kopplingar med måttbenämning 1/2" jag ska ha till 15 mm slang?

kulle
Klämringskopplingar 15mm och stödhylsor för pex

Normalt sett, ja. Klämringskopplingarna heter oftast just 15Cu, och de har i regel gänga R15, vilket är detsamma som ½". Tänk på att du behöver speciella stödhylsor till PEX-slangen.

Edit: 2:a på den bollen

Använd dom som krilleman länkar till, är inte godkänt med vanliga stödhylsor i slangarna, risken finns att röret hoppar ur kopplingen.

Krilleman
jerwes skrev:
Använd dom som krilleman länkar till, är inte godkänt med vanliga stödhylsor i slangarna, risken finns att röret hoppar ur kopplingen.
Jo, vatette med stödhylsa för PEX är typgodkänt upp till 28mm. Både för värme och tappvatten!
Läs typgodkännandet:

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...e/Typgodkannande/Sverige/klamring_0995-74.pdf

Men med Vatette plast blir det bättre enligt mig.

kulle
Klämringskoppling med pex stödhylsa är godkänt

För att undvika missförstånd, visar jag denna bild på en 1/2" t-koppling i mässing, som jag ansluter till slngen med en "klämring" med hjälp av "klämverktyg"

pex.jpg

krilleman_215 skrev:
Jo, vatette med stödhylsa för PEX är typgodkänt upp till 28mm. Både för värme och tappvatten!
Läs typgodkännandet:

[länk]

Men med Vatette plast blir det bättre enligt mig.
jerwes menade att vanliga CU stödhylsor inte är ok.

Jag provade en Vatette Plast häromdagen. Jag gillade den för den hade ingen lös klämring och inbyggd stödhylsa. Dessutom behöver man inte fundera på hur hårt man ska dra - först för hand och sedan två varv till, sedan är det klart.

Bra tycker jag.

• Gilla
Klas Eriksson1
  • Laddar…
Men "utanpåliggande" kopplingar är klumpiga om man ska bygga in dem i trånga utrymmen. Jag tänkte ju lägga rören bakom någon typ av svanhalslist i takhöjd. Så frågan är om dessa med benämningen 1/2" passar, dvs om måttet 1/2" motsvarar innermått på min 15 mm slang

Krilleman
zingo skrev:
För att undvika missförstånd, visar jag denna bild på en 1/2" t-koppling i mässing, som jag ansluter till slngen med en "klämring" med hjälp av "klämverktyg"

[bild]
Detta var inget förtydligande mot vad du skriver!

Det ser ut som någon typ av "Quick and Easy" variant?! Var köper du denna? Och det är ju inget T-rör på bild. Snarare en vinkel ;)

[video=youtube;z1nKqnZsqVw]https://www.youtube.com/watch?v=z1nKqnZsqVw[/video]

Lade upp fel bild… men de finns som t-kopplingar också.
Man använder ett specialverktyg och koppar-klämringar för att ansluta och det är ingen quick-fix-lösning (dvs inte det som din film visar). Det sägs snarare vara det bästa sättet att ansluta PEX-slangar :)

http://www.youtube.com/watch?v=KnZorlmOOf8

Redigerat:
Krilleman
MathiasS skrev:
jerwes menade att vanliga CU stödhylsor inte är ok.

Jag provade en Vatette Plast häromdagen. Jag gillade den för den hade ingen lös klämring och inbyggd stödhylsa. Dessutom behöver man inte fundera på hur hårt man ska dra - först för hand och sedan två varv till, sedan är det klart.

Bra tycker jag.
Jag tolkar det inte så. "Vanliga stödhylsor" i mina ögon är PEX-varianten om man diskuterar PEX och inte kopparrör. Men jag kanske är lite "yrkesskadad" :confused:

Det var uppe på forumet för ett tag sen att vanlig klämringskoppling med PEX-stödhylsa inte var korrekt enligt någon Uponor säljare. Hittar dock inte den tråden just nu... Dock kunde ingen som hade hört den informationen länka till någon korrekt info i frågan så jag håller mig starkt till Vatettes typgodkännande i ämnet! Giltigt till 2016-03-09.

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...e/Typgodkannande/Sverige/klamring_0995-74.pdf

Beträffande Vatette Plast så är det ju underbart att kunna släppa på kopplingen och bekräfta insticket i det lilla "titthålet".

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äkta kvalité = Vatette!

Inte kostar dom många riksdaler extra heller!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.