2 818 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Inget tryck i huset, men i gäststugan
Det har ju gått över fyra timmar nu och fortfarande inget vatten, så det ser ju inte så bra ut. Det är jättevarmt inne i pannrummet, det borde väl ha börjat lossna nu kan man tycka. Det har droppat lite från kranen, men det var över en timme sen. Men jag tänkte låta det stå och värma på hela kväll, annars får man försöka få tag på någon som kan hjälpa till imorgon.
Känns ganska hopplöst just nu måste jag erkänna.
Går in här igen och skriver om det blir någon ändring. Tack för alla tips.
EDIT: Jag kom på, angående värmekabel i vattenledningen, så tror jag att jag lokaliserat den under diskbänken, där ingående ledningen kommer ser det ut som. Men den ser inte ut att vara inkopplad ens, så den är dragen, men inte inkopplad, är ju inte så bra..
Känns ganska hopplöst just nu måste jag erkänna.
Går in här igen och skriver om det blir någon ändring. Tack för alla tips.
EDIT: Jag kom på, angående värmekabel i vattenledningen, så tror jag att jag lokaliserat den under diskbänken, där ingående ledningen kommer ser det ut som. Men den ser inte ut att vara inkopplad ens, så den är dragen, men inte inkopplad, är ju inte så bra..
Eller så kan man ju se det som positivt, med tanke på att du förhoppningsvis kan få igång vattnet genom att få den inkopplad. Det hade ju varit värre om den inte funnits alls...viffer skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Om det frusit i slangen under huset eller i marken är det omöjligt att tina inifrån huset. Ni måste ned med en slang och varmvatten ned till isproppen.
Enklare kan vara att koppla in värmekabeln. Har den stickpropp? Bild?
Enklare kan vara att koppla in värmekabeln. Har den stickpropp? Bild?
Jag har tänkt ringa en elektriker imorgon bitti, förhoppningsvis kan man få ut någon imorgon, som kan koppla in värmekabeln, det finns nämligen inget uttag under diskbänken, men diskmaskinen ligger nära, så det går säkert att dra något därifrån.
Så här ser det ut, är det en värmelednng?
Så här ser det ut, är det en värmelednng?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det såg ju inte så snyggt ut. Verkar kapad, och då får vi hoppas att värmekabeln är av sådan typ som får kapas. Vi får hoppas ni får tag på en elektriker imorgon.
Det låter ju inte bra, vad är det som gör att det kan vara fel att den är kapad? Jag trodde det bara var en elkabel, men är det något speciellt som sitter vid själva stickkontakten?
Jag har försökt ringa runt till lite elektriker, men ingen som svarat, det typiska skulle ju vara om det inte finns någon tillgänglig, vilket väl är risken när det är mellandagar.
En rörmokare borde väl annars kunna fixa proppen?
Jag har försökt ringa runt till lite elektriker, men ingen som svarat, det typiska skulle ju vara om det inte finns någon tillgänglig, vilket väl är risken när det är mellandagar.
En rörmokare borde väl annars kunna fixa proppen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det syns att någon täljt på den där kabeln, det är inte original. Kanske blev det för lång bit över vid installationen pga att den inte gick att skjuta i längre. Jag är inte säker men tror att effekten bli för hög om den kapas. Den är ju urkopplad av någon anledning.
En rörmokare kommer troligen att skruva isär slangkopplingen för att kunna trä i en mindre slang ned till isproppen som han sedan häller varmvatten på. Eller har han kanske en elektrisk motsvarighet. Man måste i vilket fall ned till proppen, det går inte att värma uppifrån.
Tina med vattenslang kan ni ju göra själva om ni har lång, styr och tunn slang, tex tryckluftsslang. Gäller bara att lista ut ifall proppen sitter vid huset eller gäststugan... Oftast sitter den nära byggnaden. Glöm inte att stänga av vattnet först, annars blir det lite stressigt när proppen lossnar.
En rörmokare kommer troligen att skruva isär slangkopplingen för att kunna trä i en mindre slang ned till isproppen som han sedan häller varmvatten på. Eller har han kanske en elektrisk motsvarighet. Man måste i vilket fall ned till proppen, det går inte att värma uppifrån.
Tina med vattenslang kan ni ju göra själva om ni har lång, styr och tunn slang, tex tryckluftsslang. Gäller bara att lista ut ifall proppen sitter vid huset eller gäststugan... Oftast sitter den nära byggnaden. Glöm inte att stänga av vattnet först, annars blir det lite stressigt när proppen lossnar.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Jag fick inte tag på någon elektriker, men däremot en rörmokare. Så han ska komma hit "mitt på dagen". Han visste inte om han kan fixa det, han ville se hur allt ser ut först. Men det verkar hoppfullt. Han verkar ha koll på värmekabel också, så han kanske kan hjälpa till med att se om den går att fixa åtminstone.
Jag hoppas att ledningen inte gått sönder också, man vet ju inte om proppen fungerar som just en propp i en spricka heller, men kan ju hoppas.
Angående värmekabeln så vet jag inte vad de sysslat med, det mest irriterande är ju att föregående ägare berättade att de hade fått lägga ny ledning eftersom den gamla gick sönder när den frös sönder och att de lagt i värmekabel för att det inte skulle hända igen. Vet inte varför man skulle säga det, vi hade redan köpt huset då och pratade bara allmänt om vad som hänt tidigare med huset..
Angående värmekabeln så vet jag inte vad de sysslat med, det mest irriterande är ju att föregående ägare berättade att de hade fått lägga ny ledning eftersom den gamla gick sönder när den frös sönder och att de lagt i värmekabel för att det inte skulle hända igen. Vet inte varför man skulle säga det, vi hade redan köpt huset då och pratade bara allmänt om vad som hänt tidigare med huset..
Det verkar ju ganska tokigt om tidigare ledning fryst sönder och att tidigare ägare för att undvika det igen lägger ned en värmekabel som inte är ansluten. Det är något som jag inte får att stämma i det resonemangetviffer skrev:
Rörmokaren har varit här och han konstaterade att isproppen sitter mot huset och inte pumpen, eller åtminstone att det finns en här. Han lossade på det som håller fast värmekabeln och försökte dra i den och den satt som berget.
Han tänkte sätta en stickpropp på värmekabeln för att på det sättet värma upp ledningen och sedan sätta in en ny värmekabel. Men tyvärr så gick det inte, han vågade inte helt enkelt, vilket jag förstår, för ärligt talat är det bara jorden som är lätt att se vilken de är, men det behövs ju två till och det är bara en isolerad tråd som fanns där och en oisolerad.
Han ska göra lite efterforskningar med elektriker och tillverkaren av värmekabeln om det finns något sätt att sätta ihop den med en stickpropp. Så han kommer höra av sig imorgon.
Han hade som alternativ att gå ner med några grejer, men värmekabeln är i vägen helt enkelt, ledningen in är för smal.
Sen ska det visst bli varmare väder här nu, så med lite tur så kanske det tinar av sig självt, då skulle vi sätta i en ny värmekabel kom vi fram till, så att det här ska kunna undvikas förhoppningsvis.. Men känslan är bra, det händer något i alla fall.
Han höll med om att det var något skumt med hur tidigare ägarna har resonerat med värmekabeln, varför man drar ner den och sedan klipper av den så här och förstår den och inte berättar att den inte är inkopplad..
Han tänkte sätta en stickpropp på värmekabeln för att på det sättet värma upp ledningen och sedan sätta in en ny värmekabel. Men tyvärr så gick det inte, han vågade inte helt enkelt, vilket jag förstår, för ärligt talat är det bara jorden som är lätt att se vilken de är, men det behövs ju två till och det är bara en isolerad tråd som fanns där och en oisolerad.
Han ska göra lite efterforskningar med elektriker och tillverkaren av värmekabeln om det finns något sätt att sätta ihop den med en stickpropp. Så han kommer höra av sig imorgon.
Han hade som alternativ att gå ner med några grejer, men värmekabeln är i vägen helt enkelt, ledningen in är för smal.
Sen ska det visst bli varmare väder här nu, så med lite tur så kanske det tinar av sig självt, då skulle vi sätta i en ny värmekabel kom vi fram till, så att det här ska kunna undvikas förhoppningsvis.. Men känslan är bra, det händer något i alla fall.
Han höll med om att det var något skumt med hur tidigare ägarna har resonerat med värmekabeln, varför man drar ner den och sedan klipper av den så här och förstår den och inte berättar att den inte är inkopplad..
Rörmokaren kom tillbaka idag, han hade hittat en lösning när han pratade med tillverkaren av vår värmekabel. Så han lyckades koppla in den i ett uttag och det tog kanske fem-tio minuter så rann det vatten igen.
Efter det satte han in en ny värmekabel, det enda som saknas nu är ett riktigt uttag under diskhon, det sitter i en skarvdosa nu från ett uttag ovanför diskbänken. Så jag ska fixa hit en elektriker som får sätta ett uttag under diskbänken.
Men nu känns det som att man kan fira nyår ordentligt avslappnad åtminstone.
Efter det satte han in en ny värmekabel, det enda som saknas nu är ett riktigt uttag under diskhon, det sitter i en skarvdosa nu från ett uttag ovanför diskbänken. Så jag ska fixa hit en elektriker som får sätta ett uttag under diskbänken.
Men nu känns det som att man kan fira nyår ordentligt avslappnad åtminstone.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden