Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har en inte allt för gammal (2 år kanske) FM mattsson duschblandare och tycker att varmvattentrycket i just bara det här tappstället är dåligt. Övriga tappställen helt ok. Vi har förvisso egen brunn och hydrofor så vi talar inte om 10 bars tryck, men i övrigt tillräckliga flöden.
Jag demonterade blandaren för att kolla om nätsilarna hade satt igen, det fanns något enstaka korn, men inget märkbart. Kan blandaren kalkat igen internt (redan efter 2 år)? Vi har förvisso ett järnfilter som använder kalk och får därmed en del kalkavlagringar i dusch mm. Men inget annat tappställe har samma problem. Å andra sidan är det ju just i duschen som mängden spolat varmvatten tveklöst är som mest.
Ska jag testa lägga hela blandaren i en hink med citronsyra över natten?
Jag demonterade blandaren för att kolla om nätsilarna hade satt igen, det fanns något enstaka korn, men inget märkbart. Kan blandaren kalkat igen internt (redan efter 2 år)? Vi har förvisso ett järnfilter som använder kalk och får därmed en del kalkavlagringar i dusch mm. Men inget annat tappställe har samma problem. Å andra sidan är det ju just i duschen som mängden spolat varmvatten tveklöst är som mest.
Ska jag testa lägga hela blandaren i en hink med citronsyra över natten?
Det finns ett till finare filter i din blandare. Montera bort termostat-vredet och huset innanför, så kommer du åt det! Hade precis samma problem här hemma ett tag sen...
Ska kolla om jag hittar en lämplig sprängskiss... Återkommer!
Sid 10 i servicehandboken!
Ska kolla om jag hittar en lämplig sprängskiss... Återkommer!
Sid 10 i servicehandboken!
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tackar, ska titta på det, men det blir nog inte under julhelgen. Det ser ju iofs enkelt ut.
Har precis samma problem nu.
Vi bytte vattenpumpen för ca 2 veckor sedan och veckan efter så "dog" varmvattentrycket i våran FM Mattsson 9000 blandare. Alla andra kranar har bra tryck.
Har haft den nerplockad sånär som på reglerpaketet som jag inte får loss. Någon som har något tips på hur jag får ut det?
Vi bytte vattenpumpen för ca 2 veckor sedan och veckan efter så "dog" varmvattentrycket i våran FM Mattsson 9000 blandare. Alla andra kranar har bra tryck.
Har haft den nerplockad sånär som på reglerpaketet som jag inte får loss. Någon som har något tips på hur jag får ut det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
De kan sitta rätt ordentligt fast, jag var på vår duschkabin på landet för ett tag sedan (eget vatten och rätt mycket järn som verkar få det att gro fast ännu mer), förvisso en Oras men ändå. Jag slet så blev vit i ansiktet, tills den plötsligt släppte jag ramlade baklänges och nära nog slog hål i glasväggen.
Man vill ju inte inte använda allt för många verktyg som kan skada heller. En sak jag övervägdes (men någon av VVS:arna kanske borde ha en åsikt kring lämpligheten) var att slå på vattnet igen och få hjälp av trycket. Antingen så man är redo att fånga upp reglerpaketet, eller så lämnar man låsmuttern i något varv (men fortfarande lös). Det lär ju bli rätt blött dock, och som sagt, någon annan borde nog ha åsikter om lämpligheten.
/U
Man vill ju inte inte använda allt för många verktyg som kan skada heller. En sak jag övervägdes (men någon av VVS:arna kanske borde ha en åsikt kring lämpligheten) var att slå på vattnet igen och få hjälp av trycket. Antingen så man är redo att fånga upp reglerpaketet, eller så lämnar man låsmuttern i något varv (men fortfarande lös). Det lär ju bli rätt blött dock, och som sagt, någon annan borde nog ha åsikter om lämpligheten.
/U
Jag har samma problem med att få ur filtret i en FM Mattsson 9000 badkarsblandare. Även min blandare har uruselt flöde och man blir knappt blöt när man duschar. När jag använder lite dragvåld på filtret lossar den yttersta delen av plast, men den inre delen, själva filtret, sitter fast. Har även prövat, som föreslogs ovan, att sätta på trycket, men filtret sitter som berget därinne. Har oxå lossat på andra sidan och försökt banka på en skruvmejsel, men då jag inte vet om jag faktiskt bankar på filtret, eller på någon annan del, så vågar jag inte ta i allt för hårt. Någon med bra idéer??
Klicka här för att svara