Jag vaknade upp här på morgonen och det är inget vatten i huset.
Det har hänt oss förr, så jag anade det värsta, den gången hade en ledning brustit och vi hade en vattenfylld gäststuga. Nu kan jag inte hitta någon läcka någonstans och det finns vattentryck i gäststugan.
Vi har egen brunn och pumpen står under den, så jag funderar om det kan vara så att trycktanken helt enkelt behöver fyllas på? För om det vore en läcka under marken till exempel(eller något annat man inte kan se), så borde väl det inte finnas vattentryck i gäststugan heller?
Jag har en kompressor, men luftpåfyllaren är trasig, så jag kan inte kolla, men det kan ju vara värt att åka och köpa en ny sådan, eller försöka få låna av någon annan, om det skulle kunna vara förklaringen.. Hur högt tryck ska man ställa in tanken på då?
Det har hänt oss förr, så jag anade det värsta, den gången hade en ledning brustit och vi hade en vattenfylld gäststuga. Nu kan jag inte hitta någon läcka någonstans och det finns vattentryck i gäststugan.
Vi har egen brunn och pumpen står under den, så jag funderar om det kan vara så att trycktanken helt enkelt behöver fyllas på? För om det vore en läcka under marken till exempel(eller något annat man inte kan se), så borde väl det inte finnas vattentryck i gäststugan heller?
Jag har en kompressor, men luftpåfyllaren är trasig, så jag kan inte kolla, men det kan ju vara värt att åka och köpa en ny sådan, eller försöka få låna av någon annan, om det skulle kunna vara förklaringen.. Hur högt tryck ska man ställa in tanken på då?
Är det inte "bara" det att vattnet till huvudbyggnaden har frusit? Går pumpen som den ska när du låter kranen i gästhuset rinna? Gör den det och det inte kommer något vatten alls i huvudbyggnaden så känns det troligare att ledningen har frusit.
Det är ju inte omöjligt, eftersom det är riktigt kallt här. Temperaturskillnaden mellan natt och dag har varit ganska stor sista tiden.
Jag testade att göra som du sa, jag spolade vatten i gäststugan och hörde pumpen gå igång, min fru stod inne och öppnade kranen, men det kom inget. Men när jag stängde av vattnet i gäststugan och gick in så provade jag själv när jag kom in och då kom det lite vatten. Så då kanske det inte är fruset?
Jag testade att göra som du sa, jag spolade vatten i gäststugan och hörde pumpen gå igång, min fru stod inne och öppnade kranen, men det kom inget. Men när jag stängde av vattnet i gäststugan och gick in så provade jag själv när jag kom in och då kom det lite vatten. Så då kanske det inte är fruset?
Låter konstigt att det kommer lite vatten. Hade du normalt tryck i går i huset? Var trycket normalt nu på morgonen i gästhuset när du testade? Kan ju aldrig skada att fylla på luft, men visst är det typiskt att sånt här ska hända mitt i vintern.
Igår kväll när vi la oss var trycket normalt, eller vi hade tryck åtminstone. Men det kan vara så att det har blivit sämre på sistone, jag hade tänkt kolla trycktanken då, men då visade det sig att luftpåfyllaren var paj.
Just finns det kanske inget annat att göra heller än att försöka fylla på luft antar jag.. Om det har frysit mellan huset och gäststugan, så kan jag ju inte göra något.
Men jag har för mig att förra ägaren av huset sagt att de la ner en elledning när de la nya rör för tio år sen ungefär. För att det inte skulle frysa.. Men jag kan ju ha missförstått det också.
Just finns det kanske inget annat att göra heller än att försöka fylla på luft antar jag.. Om det har frysit mellan huset och gäststugan, så kan jag ju inte göra något.
Men jag har för mig att förra ägaren av huset sagt att de la ner en elledning när de la nya rör för tio år sen ungefär. För att det inte skulle frysa.. Men jag kan ju ha missförstått det också.
Visst kan det vara fruset men inte helt igentäppt. Låt det det stå och rinna så kan vattnet få isen att smälta i ledningen om det frusit. Inte optimalt men som nödlösning om man har dessa problem är att vid risk för frysning låta det stå och smårinna lite i någon kran.
Fungerar det i gästhuset så är det inga problem med pumpanläggningen.
Fungerar det i gästhuset så är det inga problem med pumpanläggningen.
Om du har en värmetråd så finns den ansluten någonstans, har du kollat att den är på eller att säkringen den är ansluten till inte brutit? Så kolla om du har en strömbrytare till värmetråden eller om den är ansluten med en stickpropp.
Jag antar att du menar att jag ska låta vattnet stå och rinna ute i gäststugan? Ska kranen inne vara öppen eller stängd då?
Värmeledningens anslutning vet jag inte var den sitter tyvärr, ingen säkring har gått åtminstone. Men jag ska leta efter en strömbrytare eller liknande.
Värmeledningens anslutning vet jag inte var den sitter tyvärr, ingen säkring har gått åtminstone. Men jag ska leta efter en strömbrytare eller liknande.
Det kom lite, sen tog det stopp igen. Det var efter att jag testade att spola ute så att pumpen fick jobba och trycka på. Men jag ska testa att prova vidare med det och låter kranen vara öppen, då kanske det lossnar. Det är ju riktigt bra tryck i gäststugan, så det är nog inget fel på varken pump eller trycktank..
När det gäller tidigare ägaren så har vi bott här i åtta år och aldrig haft problem med att det frysit och det har varit 40 minus här tidigare vintrar, utan problem.. Men det kanske inte är hur kallt det är som avgör.
När det gäller tidigare ägaren så har vi bott här i åtta år och aldrig haft problem med att det frysit och det har varit 40 minus här tidigare vintrar, utan problem.. Men det kanske inte är hur kallt det är som avgör.
Det är i huset där det endast kommer lite vatten som du ska låta det rinna, vattnet från brunnen är varmare och om det är en ispropp så kommer den att smälta bort om du bara kan få det att börja sippra lite.
Och jag misstänker att det inte är någon skillnad om du öppnar med varmt eller kallt vatten?
Har varit ute för att det hos släkting frusit i rör som gått genom bjälklag vid yttervägg och där var det varmvattenledningen som kunde frysa. I deras fall räkte det med att öppna upp diskbänksskåpet när det blev låga utomhustemperaturer.
Testa med den kran som sitter närmast inkommande vatten.
Och det kan ju även vara bra att låta kranen i gästhuset vara lite öppen så att systemet då och då pumpar upp maxtryck vilket kan få ett fruset ställe att börja trycka genom vatten, det var kanske det som hände när det började rinna lite i huset.
Och jag misstänker att det inte är någon skillnad om du öppnar med varmt eller kallt vatten?
Har varit ute för att det hos släkting frusit i rör som gått genom bjälklag vid yttervägg och där var det varmvattenledningen som kunde frysa. I deras fall räkte det med att öppna upp diskbänksskåpet när det blev låga utomhustemperaturer.
Testa med den kran som sitter närmast inkommande vatten.
Och det kan ju även vara bra att låta kranen i gästhuset vara lite öppen så att systemet då och då pumpar upp maxtryck vilket kan få ett fruset ställe att börja trycka genom vatten, det var kanske det som hände när det började rinna lite i huset.
Redigerat:
Där kom det bra tips. Kör på det och uppdatera hur det går. Vårt vatten har frusit någon gång också och det beror på att vattenröret passerar en ventil in till pannrummet, så det frös lite otippat inomhus.
Definitivt värt att testa.
Jag har gjort så nu att vattnet är på lite lätt ute i gäststugan för att pumpen ska trycka på lite då och då.
Vi har ett "rum" som innehåller varmvattenberedaren, eller den är på våningen ovanför, men rören går nedanför och själva pannan är där. I det utrymmet har jag ställt ett värmeelement och under diskbänken som ligger på andra sidan väggen, där har jag ställt en kupévärmare som man har i bilen, så om proppen sitter där, så borde det lossna.. Jag återkopplar med resultat.
Jag har gjort så nu att vattnet är på lite lätt ute i gäststugan för att pumpen ska trycka på lite då och då.
Vi har ett "rum" som innehåller varmvattenberedaren, eller den är på våningen ovanför, men rören går nedanför och själva pannan är där. I det utrymmet har jag ställt ett värmeelement och under diskbänken som ligger på andra sidan väggen, där har jag ställt en kupévärmare som man har i bilen, så om proppen sitter där, så borde det lossna.. Jag återkopplar med resultat.
Snömängden kan ju ha en stor inverkan på om det fryser eller ej. Likaså förbrukningen..viffer skrev:
Det har ju gått över fyra timmar nu och fortfarande inget vatten, så det ser ju inte så bra ut. Det är jättevarmt inne i pannrummet, det borde väl ha börjat lossna nu kan man tycka. Det har droppat lite från kranen, men det var över en timme sen. Men jag tänkte låta det stå och värma på hela kväll, annars får man försöka få tag på någon som kan hjälpa till imorgon.
Känns ganska hopplöst just nu måste jag erkänna.
Går in här igen och skriver om det blir någon ändring. Tack för alla tips.
Känns ganska hopplöst just nu måste jag erkänna.
Går in här igen och skriver om det blir någon ändring. Tack för alla tips.