Jag är sugen på att byta ut stammen för färskvatten, då jag ändå ska kapa och pilla med rören för diverse omdragningar. Jag tror även varmvatten röret åker med av bara farten.

Rören går synligt i taket i källaren med uppstick och sidostick för anslutning till kranar/dusch osv.

Jag hade tänkt att prova göra detta själv, då jag tycker det är lite skoj med VVS samt att risken på något sätt är minimal då allt jag gör alltid kommer vara synligt.

PEX ser ju väldigt och enkelt ut, men många på forumet vittnar om att det expanderar och blir fula när de växlar mellan varmt/kallt.

Så vilket material är vanligast att man väljer för detta? Jag skiter fullständigt i om själva ytan på röret är snyggt eller fult.

Krilleman
Ska du hänga det i taket så är det lättast att du använder hårda kopparrör. Det blir snyggt och rakt. Dom flesta klenare dimensionerna finns att köpa prylar till (om det krisar på en lördag/söndag) hos dom stora byggvaruhusen!

Glöm inte att isolera väl! Gärna med rörskål typ isover.

OK, jag hoppas det går kopparrör där under asbestisoleringen, det visar sig snart... Då kanske jag bara behöver byta ut en del av rören. Till garaget är det ett galvat rör, och jag är rädd att hela färskvatten-stammen är galvad. Eller är det vanligt med avstick i galvat rör till t.ex. garage?

Vad är en bra dimension för ett stort hus att ha i stammen? 22 eller 28? Stort hus med 2 badrum...

Krilleman
Galv brukade man dra hela vägen ända ut till förbrukare, tex tvättställ eller kök. Men det kan även vara så att man gått över till koppar på sticken. Men vet inte det först man kollat under isoleringen.

22mm kommer du långt på men det är svårt att ge dig ett vettigt råd på infon stort hus och 2 badrum.

Haha, ja det kanske inte var den bästa infon. Men avsticken som finns är i ordning kök, tvättstuga, garage, badrum, badrum, fjärrvärme och en gren till utkastaren ute.

Totalt är röret uppskattningsvis strax under 20m

Det ser tyvärr ut att komma galvade rör genom köksgolvet. För att spekulera lite, tror du det finns någon gänga under isoleringen i T-rören på avsticken eller brukar dom vara sammanfogade?

Funderar på om man ska dra PEX från vattenmätaren och sen i taket gå med raka hårda kopparrör... Sista biten till fjärrvärmen blir nog också PEX dår det är lite svängar. PEX kostar ju gratis och tycker man att det estetiskt är fult får man väl byta de bitarna vid ett senare tillfälle när man orkar kröka grova kopparrör. Några invändningar? :)

Krilleman
Var matas kallvattnet ifrån? Alltså var i raden med anslutningspunkter är vattenmätaren?

Galv är alltid gängade. (Svetsar man galv kan man få sk. galvfrossa!)

PEX mellan vattenmätare till tak och PEX mellan växlare och tak är för mig ett "big no no"

Håll dig till hårda kopparrör! Du kommer inte ångra det. Försök att hyra/låna en pressmaskin!

Otroligt tacksam för svar!

Vattenmätaren sitter först i slingan.

Det finns dock en liten twist i detta som jag kommit på under tiden.
Anledningen till att jag började pilla med detta är att jag har ett uppstick till två badrum från källaren. Det ena badrummet har numera försvunnit och jag vill proppa dessa kall och varmvatten rör. I och med att jag bara ser ett enda uppstick från källaren så skulle jag varit tvungen att plugga dessa rör där de kommer fram i det gamla badrummet - något jag inte vill göra då jag dels får en plugg i golvet och dels får vatten ståendes med legionella risk vad jag förstått. Rören delar sig under ett fint parkett golv som ligger utanför detta gamla badrum.

Min tanke var då att kapa uppsticket jag ser från källaren och dra nya rör till det andra fortfarande aktiva badrummet. Det innebär en skarv i vägg på våningen ovan källaren, som jag tänkte lösa med en liten lucka där man kan titta in :) Det får vara så tills man gör om badrummet och byter rör hela vägen, vilket dock inte ligger i planerna än på ett tag.

Hursomhelst, man kan väl nästan anta att det är galvade rör till kallvattnet i det här gamla badrummet och då går det väl inte så bra med kopparrör före... Hur f-n löser man detta om man inte kan köra PEX i källartaket?

För att göra en lång fråga kort: Hur kan man ha kopparrör före galvade rör? Kan man skarva med PEX mellan dem t.ex. för att neutralisera de här strömmarna som blir?

Hur gjorde du? Jag funderar på samma sak... Jag hoppas dock att det inte är något större problem om man har mässingsskarvar mellan, eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.