Vi har en djupborrad brunn och har problem med vattnet eftersom det stinker. Som jag har förstått det kan det bero på två saker:
1) Svavelväte, vattnet behöver luftas, och/eller
2) Ytvatten sipprar in och/eller
3) Järnbakterier
I vårt fall tror jag att det förmodligen är en kombination av alla dessa...
I nuläget har vi ett jonbytarfilter som tar kalk och järn, men jag funderar på att även skaffa ett rent järnfilter för att, dels för att få bort höga värden av järn men också för att ett sådant skulle lufta bort svavelväte, som jag har förstått det. Samtidigt har jag en fundering på att bygga ett litet hus ovanpå själva borrhålet ute på tomten för att 1) försöka hindra ytvatten att komma in ovan ifrån, 2) Kunna ansluta backspolningen av filtrer till dagvattensystemet istället för till avloppet, eftersom det virvlar runt i trekammarbrunnen varje gång det kör och även på det sättet orsakar skitlukt, och 3) att kunna placera diverse filter där istället för inne i huset. Jag har en känsla av att mycket av lukten faktiskt kommer från filtret, och om jag sedan även skall ha ett järn-filter som avluftar så måste väl luften/lukten ta vägen någon stans, eller hur funkar det??...
Nu har jag dock några funderingar: 1) Hur bör ett sådant hus konstrueras runt borrhålet? Bör jag tänka på något? 2) Ett problem är placeringen, jag vill inte att det skulle bli för stort/högt, så kan man gräva nedåt någon meter runt hålet och gjuta en platta i botten, detta för att väggen uppåt inte skall bli för hög ovan mark?, 2) Behöver man kunna ta bort väggarna om man behöver rengöra/spola borrhålet, har ju sett att sådana maskiner som används för att borra är ganska stora, dvs behöver man någonsin komma åt med en sådan igen för att fixa till borrhålet någon gång i framtiden? 3) Hur bör man konstruera huset för att förhindra ytvatten att tränga in, ...eller har det ingen betydelse för det?? (Vill minnas att det var ca 4 meter ner till kalkberg)
...börjar tröttna på att komma hem och känna skitlukt i hela huset, som annars är helt nybyggt.

Om det nu är ytvatten som kommer ner i brunnen och jag väljer en alternativ approach, hur går det i såfall till att täta röret ner mot berget om det är där problemet är, eller går det över huvud taget i efterhand?

Vem har borrat brunnen?

Är den ny så har du väl garanti på att den inte läcker in ytvatten?!

Att bygga ett hus över borran gör nog ingen nytta alls.

Vore väl först lämpligt och ta ett prov på vattnet, filterförsäljarna har ju gratiskampanj på sånt i år.

För att få bort svavelväte kan du återleda lite vatten till borrhålet, vattnet blir då luftat och svavelvätet försvinner.

Skicka det till ett labb, ex Alcontrol så får du med största sannolikhet reda på varför vattnet luktar.

10 års garranti på arbete under mark! Gå inte på gratis vattenprov (ingenting är gratis). Led ALDRIG tillbaka vattnet i hålet, finns det gär i vattnet så kommer det att fälla ut och du får andra problem. När det gäller ytvatten så gå in på geovant.se och läs på ytvatten och är du händig så kan du göra jobbet själv. För att ta bort svavelväte så kan man bygga en enkel avluftare istället för att köpa en för ca:6-7000kr.

Gammal tråd men hur gick det?
COOP Hur ser en sådan avluftare ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.